2011-08-02, 19:14
Medlem
philhermouths avatar
Jag ser iranier ofta med kristna symboler på kroppen (halsband, tatueringar) och undrar av ren nyfikenhet varför ni är kristna. Ni är väl muslimer från början, eller? Läste en tjejs blogg för ett tag sedan där hon skrev att hon var kristen "i smyg". Hennes mamma visste inte om det. Varför blir ni inte ateister, buddhister eller judar istället? Hatar ni ert land så mycket att ni vill byta indentitet helt och hållet för att bli så "svenska" som möjligt?

Ni verkar inte vilja se ut som iranier gör heller. Ni är ju kända för att operera era näsor och byta namn till t.ex Alexander. Jag satt och väntade på bussen, då jag råkar höra en liten konversation mellan en iranier och en kvinna, båda två mellan 22 - 30 år gamla, som löd:

Man: Vilket land tror du att jag kommer från?
Kvinna: Hmm... Vet inte... Svårt att säga...
Man: Jag är pers.
Kvinna: Ja, du ser ut som en sån!
Man: Nää... det gör jag väl inte?

Hatar ni ert utséende, identidet och kulturella arv så mycket att ni är beredda att göra vad som helst för att inte bli betraktade som Iranier i människors ögon?
Citera
2011-08-02, 19:20
Medlem
Eftersom att de kristna i Iran är en minoritet så har de nog flytt landet pga förföljelse? http://sv.wikipedia.org/wiki/Religion_i_Iran
Citera
2011-08-02, 19:23
Medlem
Det är väl inget fel på att de vill komma in i det svenska samhället även om de kanske glömmer bort sin förflutna, Vad det gäller andra saker som du har skrivit om de håller jag verkligen inte med.. De är oftast stolta över var de kommer ifrån. Du måste verkligen ha fått stryk av en pers därför du håller på saker som jag inte tycker stämmer, Har själv många polare från Iran.
Citera
2011-08-02, 19:25
Medlem
Nu drar du nog alla Iranier över en och samma kam men jag förstår vad du menar, du har rätt delvis men dem flesta Iranier som kom till Sverige flyttade pga revolutionen och det islamska trycket. Nu när dem bor i Sverige lägger dem religionerna bakom sig och dem flesta slutar tro eller helt enkelt bli ateister.

Själv har jag en pappa från Iran och känner därav en mängd Iranier och jag har sett ytterst få som bär kors.
Citera
2011-08-02, 19:27
Medlem
ThreeSevens avatar
förmodligen flytt från landet pga att det är förföljda av majoriteten..
Citera
2011-08-02, 19:28
Medlem
Daos avatar
Känner en iranier som är muslim men bär ett kristet kors. När jag frågade så hade hon detta för att hon tyckte det var snyggt, och att Jesus hade samma budskap som islam...
Citera
2011-08-02, 19:31
Medlem
Daos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GulaGrodan
Eftersom att de kristna i Iran är en minoritet så har de nog flytt landet pga förföljelse? http://sv.wikipedia.org/wiki/Religion_i_Iran

Varför måste de fly om de är en minoritet?

Mig veteligen finns ingen direkt förföljelse av kristna i Iran, utan bara det vanliga förtryck som finns i alla diktaturer.
Citera
2011-08-02, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dao
Varför måste de fly om de är en minoritet?

Mig veteligen finns ingen direkt förföljelse av kristna i Iran, utan bara det vanliga förtryck som finns i alla diktaturer.

Var bara en teori! Ska titta lite närmre på det nu och se vad som kommer fram.
Citera
2011-08-02, 19:54
Medlem
philhermouths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adam.te
Det är väl inget fel på att de vill komma in i det svenska samhället även om de kanske glömmer bort sin förflutna, Vad det gäller andra saker som du har skrivit om de håller jag verkligen inte med.. De är oftast stolta över var de kommer ifrån. Du måste verkligen ha fått stryk av en pers därför du håller på saker som jag inte tycker stämmer, Har själv många polare från Iran.

Jag är från det området och nej, jag har inte fått stryk av en pers. Har en del iranier till polare och en del är riktigt jävla roliga när det kommer till deras osäkerhet på sin identitet. De är bl.a metrosexuella, hatar "khaleds" och tror att de är rika. Haha, fick ett gott skratt alldeles nyss när jag rablade upp dessa tre exempel.

Jag har inte sagt att det är något fel alls. Jag är bara nyfiken på varför de gör som de gör.
Citera
2011-08-02, 19:57
Medlem
philhermouths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel-einar
Nu drar du nog alla Iranier över en och samma kam men jag förstår vad du menar, du har rätt delvis men dem flesta Iranier som kom till Sverige flyttade pga revolutionen och det islamska trycket. Nu när dem bor i Sverige lägger dem religionerna bakom sig och dem flesta slutar tro eller helt enkelt bli ateister.

Själv har jag en pappa från Iran och känner därav en mängd Iranier och jag har sett ytterst få som bär kors.

Nej, jag drar inte alla över en kam. Mina frågor riktade sig till de Iranier som gör dessa saker som jag har beskrivit i mitt första inlägg.
Citera
2011-08-03, 00:41
Medlem
Xploits avatar
Eftersom frågeställningen även berör icke-religiösa inslag skickar vi tråden till vår närmaste granne.
Religion -> Socialantropologi och etnologi
/Mod
Citera
2011-08-03, 02:47
Medlem
Carelesss avatar
För att det sista iranier vill bli är att associeras med araber. Det de främst vill bli sedda som är italienare. Detta grundat på empiriska studier. Därav namn- och religionsbyten samt allt annat trams.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in