Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-06-22, 21:17
  #1129
Medlem
Ghurps avatar
Lite som södra italienare absolur knte vill bli förknippade med norra delen. Olikabkulturer i samma land
Citera
2016-06-22, 22:27
  #1130
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Armaiti
Araberna som mördar iranier på väg till mekka och karbala varje år är samma människor som IR5 dyrkar. Tragiskt, sorgligt och patetiskt.
Samtidigt dock, Armaiti, måste du förstå att ni iranier de facto är en del av problemet. Visst finns det många stolta iranier som du själv, som förkastar islam och den arabiska identiteten som medföljde i det islamiska paketet (helt rätt av er), men alltför många iranier, identifierar sig med islam. Givetvis är inte islamfanatismen lika stark bland perser som den är bland etniska araber och pseudo-araber, men Iran är idag en muslimsk nation, och detta är ett problem. Majoriteten av iranier är alltså inte kristna eller ateister, utan muslimer. Sekulärare än araber? Javisst, men fortfarande muslimer.

Bland alla muslimer så skulle jag ändå vilja påstå att de shia-muslimska perserna helt klart är i vettigaste laget, och med det menar jag att det finns fortfarande en del godhet inom er; ni är t.ex. helt klart bra mycket bättre än kurder (som är sunni-muslimska iranier så att säga). De shia-muslimska kurderna är en minoritet, och även dessa verkar (av min lilla begränsade erfarenhet av dem) vara mycket bättre än den sunni-muslimska majoriteten av kurdfolket. Men så länge Iran är ett muslimskt land så är det ett stort jävla problem.

Zoroastrismen var och fortfarande är, en bra religion, och dagens parser är en produktiv etnoreligiös minoritet, och framstående inom kultur och andra sammanhang trots deras lilla antal till befolkning (böghoran Freddie Mercury är väl det mest kända exemplet på en positiv zoroastrisk iranier).

Som assyrier förstår jag er anti-islamiska och pro-zoroastriska perser mycket väl, bättre än vad du tror om mig. Jag har själv växt upp bland sekulära muslimska perser och jag är medveten om att de är överlag ett helt reko folkslag, deras dåliga självförtroende, snobbtänk och andra personliga osäkerheter till trots. Men som sagt, så länge ni perser är till majoriteten muslimer, så är ni en del av problemet, inte en del av lösningen.

Huruvida ni anti-islamiska perser kommer göra någon skillnad och influera era stamfränder till en icke-muslimsk, positiv riktning, återstår att se.

Lycka till hur som helst.

Citat:
Ursprungligen postat av Ghurp
Lite som södra italienare absolur knte vill bli förknippade med norra delen. Olikabkulturer i samma land
Det är väl också så bland norditalienare, att de inte vill förknippas med sicilianare och andra "halv-araber" från södra Italien, så den attityden i Italien är inte ensidig. Norditalienarna kallar sicilianare, "terrone" som skällsord.
__________________
Senast redigerad av EliasAlucard 2016-06-22 kl. 22:32.
Citera
2016-06-22, 23:07
  #1131
Medlem
Ghurps avatar
Orkar inte citera. Men jo exakt. Nord å syd avskyr varann och kulturerna är så olika. Men detta är rtt vanligt fenomen ööver hela världen. Ta ukraina som exempel. Känner många kristna irakier också dom avskyr hardcore muslimer. Eritrianer som är ortodoxa går inte ihop med många lönder. Larvigt meb så har världen alltid sett ut
Citera
2016-07-31, 01:15
  #1132
Avstängd
Tror inte iranier förnekar sig själva. Men de verkar vara den värsta typen av husblattar. Sådana som bara umgås med svenskar och som har hundar och katter. Vet t.o.m en iranier från gymnasiet som bytte sin iranska namn till ett svenskt namn.
Citera
2016-07-31, 21:47
  #1133
Medlem
merkis avatar
Många iranier som har flytt är ju även väldigt sekulära. Således kanske det inte är så "laddat" att bära en särskild religiös symbol snarare än en annan.
Citera
2016-10-23, 09:55
  #1134
Avstängd
Iwannakissrihannas avatar
Jag känner väl att Iranier är ärliga och inte förnekar sig själva, i alla fall de jag pratat med.
Citera
2016-10-23, 14:29
  #1135
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av philhermouth
Jag ser iranier ofta med kristna symboler på kroppen (halsband, tatueringar) och undrar av ren nyfikenhet varför ni är kristna. Ni är väl muslimer från början, eller? Läste en tjejs blogg för ett tag sedan där hon skrev att hon var kristen "i smyg". Hennes mamma visste inte om det. Varför blir ni inte ateister, buddhister eller judar istället? Hatar ni ert land så mycket att ni vill byta indentitet helt och hållet för att bli så "svenska" som möjligt?

Ni verkar inte vilja se ut som iranier gör heller. Ni är ju kända för att operera era näsor och byta namn till t.ex Alexander. Jag satt och väntade på bussen, då jag råkar höra en liten konversation mellan en iranier och en kvinna, båda två mellan 22 - 30 år gamla, som löd:

Man: Vilket land tror du att jag kommer från?
Kvinna: Hmm... Vet inte... Svårt att säga...
Man: Jag är pers.
Kvinna: Ja, du ser ut som en sån!
Man: Nää... det gör jag väl inte?


Hatar ni ert utséende, identidet och kulturella arv så mycket att ni är beredda att göra vad som helst för att inte bli betraktade som Iranier i människors ögon?

Om du inte vore så okunnig, så skulle du inte heller framstå som en idiot.

Innan islam spred sig från Saudi-Arabien på 600-talet med hjälp av svärdet = hot och våld, så var 90 % av befolkningen i MÖ kristna....fanns inga muslimer i alla fall.

Att återgå till sin religion och identitet man hade från BÖRJAN är helt rätt och hederligt.

Alla länder utanför Saudi-Arabien bör absolut kasta bort sitt ok av Islam, som dom blev påtvingade genom mord, hot, etc... Man ska välja fritt utan tvång och islam påtvingades på kristna och andra icke-muslimer i MÖ...se Sura 9:5 i Koranen, det är denna vers Jihadister som ex. ISIS alltid använder sig av..ända från 600-talet.

Så, ex. iranier bör absolut återgå till kristendom ( och zoroastrism ). Alla religioner är funktionella, förutom våldsideologin islam.

Prata inte i nattmössan, låga IQ-varelse.
Citera
2016-10-23, 14:38
  #1136
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av philhermouth
Jag ser iranier ofta med kristna symboler på kroppen (halsband, tatueringar) och undrar av ren nyfikenhet varför ni är kristna. Ni är väl muslimer från början, eller? Läste en tjejs blogg för ett tag sedan där hon skrev att hon var kristen "i smyg". Hennes mamma visste inte om det. Varför blir ni inte ateister, buddhister eller judar istället? Hatar ni ert land så mycket att ni vill byta indentitet helt och hållet för att bli så "svenska" som möjligt?

Ni verkar inte vilja se ut som iranier gör heller. Ni är ju kända för att operera era näsor och byta namn till t.ex Alexander. Jag satt och väntade på bussen, då jag råkar höra en liten konversation mellan en iranier och en kvinna, båda två mellan 22 - 30 år gamla, som löd:

Man: Vilket land tror du att jag kommer från?
Kvinna: Hmm... Vet inte... Svårt att säga...
Man: Jag är pers.
Kvinna: Ja, du ser ut som en sån!
Man: Nää... det gör jag väl inte?


Hatar ni ert utséende, identidet och kulturella arv så mycket att ni är beredda att göra vad som helst för att inte bli betraktade som Iranier i människors ögon?
Många kan säga att alla dras över en kam
Men jag håller med dig, så är det iranier har en identitets kris, dom vill vara européer ser sig bättre än andra invandrar grupper , operera näsan är inne i Iran,folk som opererat näsan i iran kan ha kvar plåstret när dom är ute på stan införts månader bara för att visa att dom har råd att operera dessutom är majoriteten av iranier ett väldigt snål folkslag
Citera
2017-06-05, 19:33
  #1137
Medlem
Sasha08s avatar
Dom är väldigt måna att se så icke persiska dom bara kan, operationer och blonderande hårmanar är mer än vanligt
Citera
2017-06-07, 14:34
  #1138
Medlem
G13Hazes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av philhermouth
Jag ser iranier ofta med kristna symboler på kroppen (halsband, tatueringar) och undrar av ren nyfikenhet varför ni är kristna. Ni är väl muslimer från början, eller? Läste en tjejs blogg för ett tag sedan där hon skrev att hon var kristen "i smyg". Hennes mamma
Den största delen av mellanöstern var kristen innan Islam existerade och åt upp kristendomen i mellanöstern.

Förövrigt så ligger nog kristendomen närmare zoroastrismen vilket är Irans ursprungliga religion än vad Islam gör. Zoroastriker är dock ganska förföljda och de har svårt att vara öppna med sin religion, vilket gör att den tragiskt nog nu är extremt hotad och mer eller mindre utdöd.

Förhoppningsvis kan den få ett uppsving innan all kunskap går förlorad, förutom nedskriven sådan.
Citera
2018-04-24, 10:37
  #1139
Medlem
speedygonsalezs avatar
talat med en iranier de senaste dagarna, han hatar araber och påstår han är "persisk" och är muslim.
hatar judar också.

men han verkar hyfsat intelligent och har mycket humor f.ö.

Förstår de inte att de alla är araber? Man ser klart och tydligt att det är samma svartmustiga folk, lite som att jämföra svenskar och norrmän, samma skit, båda nordeuropéer.

har en fråga offtopic.. tillhör iran asien? är de alltså asiater? Är väll skillnad på geografi och folkslag.

Svartskallar hela högen..
Citera
2018-05-01, 22:20
  #1140
Medlem
Det finns väl inget folkslag som jobbar hårdare för att integrera sig, göra väl ifrån sig och betala skatt.

Tycker de är riktigt bra folk, även om på personligt plan är de ofta för kära i materiella tillgångar och social status men det är inget som hår ut över mig
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback