Citat:
Ursprungligen postat av
Armaiti
Vem har sagt någonting om att springa runt på stan naken? Känner ingen som propagerar för att springa runt på stan naken MEN när något blir förbjudet så blir det lockande därav vissa iraniers extrema beteende så fort flyget anländer i t.ex. Antalya. Det är ren fakta. Med andra ord, regimen i Iran gräver bara sina egna gravar för folk gör allt för att säga emot och visa att ingen kan bestämma åt dem vad dem ska bära eller säga.
I föreningen jag tillhör försöker jag så gott jag kan prata ungdomar till rätta och avvisa dem som vill konvertera enbart som ett protest mot regimen eller för att visa sitt hat gentemot den Islam som praktiseras av mullorna i Iran. Det är många som gör det vilket är synd och inga jag egentligen vill ska tillhöra föreningen. Att släta över sitt hat genom att konvertera till en annan religion är inte rätt men samtidigt så har jag börjat ha förståelse för det med åren och samtalen jag har haft med många iranska "muslimer".
det ytliga du beskriver fanns innan revolutionen och är ingen motreaktion mot islam, det är en del av iransk kultur tyvärr, finns en del människor som är väldigt ytliga. Inte riktigt tänkt på var det kommer ifrån. Men att vara shik-o-pik eller ha kelaas är ett gammalt fenomen.
håller med om att det är synd att folk vänder ryggen mot islam, ingen orkar bli tvungen att göra en massa saker hela tiden. Tro och spiritualism handlar inte om att tvinga folk göra nåt, det kommer inifrån.
om nån tvingar ett barn att äta kebab varje dag när det växer upp kommer barnet hata kebab när det blir vuxet. Och kebab är ju gott. Men det är nu kopplat till tvång/förtryck vilket ingen gillar.
IRI måste vara fundamentalistiskt i sin kärna, utan fundamentalism går ett styre under. Men för vanligt folk måste man ge lite utrymme.