Citat:
Ursprungligen postat av
dopeman
Först och främst, man använder aldrig en källa i historiska studier när man vill undersöka en händelse, även när det kommer till primära källor. Donners redogörelse utgår ifrån hans forskning och det finns inget som tyder på att det är godtyckliga åsikter. Det finns mycket material att utgå ifrån men jag har valt att presentera tunga källor som prioriteras inom forskningen. När Morony skriver att det inte finns några bevis för att perserna startade detta krig utgår han ifrån källorna som finns till hands.
Ingen har sagt något om deras "redogörelser". Däremot ifrågasatte jag ditt mail och hans utsagor där i mailet. Enligt mig var hans svar till dig via mail något "godtyckligt" (om vi nu litar på allt du redovisat om mailet). För han kan aldrig uttrycka sig på det viset i en avhandling eller redogörelse.
Därav är det viktigt att du istället för att maila människor, hänvisar oss till källorna skrivna av dessa s.k. enligt dig "tunga" figurer. X kan påstå många saker som han/hon tycker i ett mail, medan samma sak är lite svårt att hävda i en avhandling eller redogörelse.
Citat:
Ursprungligen postat av
dopeman
Det lustiga i detta fall är att Zarrinkoob om något är en kritiserad historiker vars framställningar i vissa fall varit politiskt vridna. Något som senare historiker har reagerat på. Pourshariati skriver bland annat om detta i sin bok och om de politiska intressen som drev Zarrinkoob vid denna tid. Det betyder inte att Zarrinkoob har fel då han i stort bekräftar muslimernas offensiv, men det säger en del om dina intressen.
Jag har inga intressen av att redovisa historien på ett speciellt sätt. Det har däremot du och dina vänner här på FB. Nej jag försvarar inte Khalids aktioner och inte heller Abu Bakrs. För om det verkligen var så att jag skulle diskutera utifrån mina shiamuslimska sympatier, så skulle jag faktiskt inte skrivit detta.
Jag försöker inte alls "försvara" muslimerna, jag är en muslim, ja, men Tahqiq är en del av min Din, som tillåter mig att ifrågasätta mig själv och även Islam om jag finner goda skäl för att göra det.
Men det är heller inte så att jag sitter här och försvarar massa sassanider bara för att jag är Iranier. Ja, min iranitet visade jag då jag såg Iran vara i fara, och inte i ett forum som detta. Här diskuterar vi iraniers förnekelser och dess orsaker. Det finns starka samband mellan hur Iranier förnekar sig själva och massa myter om det förgångna.
Jag tänker varken försvara sassaniderna eller muslimerna men jag skriver det som källorna tar upp.
Det är väldigt svårt att tänka sig detta som ett planerat krig (utifrån källorna som finns).
Citat:
Ursprungligen postat av
dopeman
En annan intressant redogörelse av Donner rör Muthannas stam under kriget i Irak (s. 22):
During the Islamic conquest of Iraq, the B. Shayban were prominent in the siege of al-Hira and in other operations in their territories, extending from a point some- where between al-Hira and al-Ubulla in the south to perhaps 'Ayn al-Tamr in the north
Araber var i enlighet med original källorna rädda för att hamna i konflikt med sassaniderna. Däremot finns det belägg för att källor som talar för en "arabisk bragd" har samband med fördelningen av det man kom åt i slutet.
Deltagandet i krigen innebar att stammen fick en position,vinster och förmåner. Att en del araber speciellt panarabiska rörelser och historiker försöker framföra dessa som argument för ett arabiskt anfall är missvisande pga ovan skäl. Att påbörja ett anfall var en bragd och dess framställning i källor måste beaktas något..
Zarrinkoob nämner problemet i sin omfattande bok "Tarikhe Iran Baed az Islam", och även så i redogörelsen på engelska i Cambridge history. Sen har du också fel i att "modern" forskning betraktar muslimerna som avancerade arméer under denna tid. Deras materiella kvalité var mycket sämre än sina motståndare medan deras rutinerade soldater hade erfarenhet som dessa skaffat sig vid sidan av stormakterna i området.
Vad det gäller Ridda-krigen och dess uppföljning är det faktiskt få forskare som har ägnat tid åt att granska saken. Det är väldigt svårt att separera ridda-konflikterna från upptrappningen i det sassanidiska kriget. Vad du har att säga gällande "tunga" källor avgör inte innehållet i samma källor.
Hittills har jag presenterat 2 källor från ganska etablerade språkvetare och historiker som du försöker försumma genom massa anklagelser. Jag tror att det är dags att du inser att ditt sätt att argumentera för saker och ting inte håller om du ska delta i en seriös debatt.
Gällande Zarrinkoob har jag redan påpekat att han i början hade nationalistiska vinklingar som han senare tog tillbaka, det är också han själv som senare kommit med erkännandet. Nej, Zarrinkoob nämner aldrig att muslimer anföll sassaniderna, det 'är ju det som är intressant hos honom.
Han menar att Khalid var där med Abu Bakrs order och detta pga ridda, men att dessa "händelsevis" hamnar i en konflikt med sassaniderna. Det är vad Zarrinkoob tycker om den saken..
Däremot skriver han i en annan bok att Abu Bakr gärna hyllade grupper som genomförde räder. Men det är en annan sak.
Citat:
Ursprungligen postat av
dopeman
I ett visst skede kan man tala om gränskonflikter, men dessa kom att utvecklas till ett krig i samband med Khalids intrång. Innan rörde det sig om vissa opportunistiska arabiska stammar (vilket Donner bekräftar) som sysselsatte sig med räder och plundringar. När muslimerna väljer att ansluta sig till dessa (eller tvärtom) så blir kriget en verklighet. Det är därför Donner skriver följande:
The Bakr b. Wa’il Tribes and Politics in Northeastern Arabia on the Eve of Islam (s. 30)
It is true that the Muslims led by Khilid b. al-Walid and later commanders received significant support from tribesmen of the B. Shayban in their conquest offensives against the Persians, but these Shayban tribesmen were under the command of al-Muthanni b. Haritha of the B. Sa'd b. Murra
Ja, alltså vad det utvecklades till är inte lika intressant för
oss som anledningen till att det utvecklades. Så det du tar upp är väldigt missvisande i sammanhanget.
Citat:
Ursprungligen postat av
dopeman
Ja han sökte skydd hos Abu Bakr, vem som helst förstår vad jag menar. Han anslöt sig till muslimerna för att säkerställa immunitet för hans intrång på iranskt territorium. Muthannas räder skulle förr eller senare leda till konsekvenser, i samma skede expanderade muslimerna. Genom att ansluta sig till muslimerna kunde han säkerställa immunitet för hans intrång på iranskt territorium, det är vad Zarrinkoob menar och inget annat.
Nej, han allierade sig för att säkerställa eventuella attacker från annat håll. Han sökte aldrig skydd hos Abu Bakr. Han ville ha ledningen som han aldrig fick, så nej han "sökte" aldrig skydd hos Abu Bakr.