Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2013-08-02, 17:47
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras
Det borde bli lång hållbarhet - alla ingredienserna innehåller vinäger och chili har bra hållbarhet i sig. Den enda risken som jag ser det är att du "smutsar ner" ketchupen när du blandar - ska den värmas eller är det kallblandning?

Jag tror inte att man kan använda någon generell regel när man blandar. Ta t ex vatten och vetemjöl: båda har obegränsad hållbarhet, men blandar du dem blir hållbarheten kort.
Den ska inte värmas. Jag får tvätta händerna extra noga och se till att jag inte pillar på något i onödan eller nyser/hostar .
Citera
2013-08-02, 19:46
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Den ska inte värmas. Jag får tvätta händerna extra noga och se till att jag inte pillar på något i onödan eller nyser/hostar .
Eller gör du den på färsk jalapeno och värmer upp den så jalapenon blir mjuk.
Och sen på flaska igen, då borde den hålla i 1år i kylen.
Men borde hålla riktigt länge ändå.

Jag köpte mig 20 flaskor heinze ketchup när det var utgånget datum på netto 1:/flskan, detta var nog snart 2 år sedan.
Har dom i källaren och där är det inte speciellt kallt.
Enda man märker att den vattnar sig lite snabbare än vanligt när man inte använder ketchupen på ett tag.
Citera
2013-08-02, 22:14
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Så socker konserverar? Bakterier odlas väl i sockerlösning, trodde snarare socker var en nackdel och att det var ättika/vinäger/salt som hade konserverande egenskaper?
socker konserverar väldigt bra. jäst exempelvis frodas väldigt bra i socker, men bara till en gräns. blir koncentrationen för hög, så binder sockret vätskan i så hög grad att inga mikroorganismer överlever. dom torkar i princip ut, utan att kunna festa på den fria tillgången till sockret.
Citera
2013-08-04, 19:38
Medlem
irrblosss avatar
I morgon blir det hamburgare och efter att ha köpt boken Flippin Burgers blev man lite klokare, men samtidigt är jag lite lat för att mala köttet själv, dessutom har jag ingen köttkvarn. Frågan är hur får man bäst resultat av färdigköpt köttfärs. Finns tyvärr ingen butik i närheten med manuell chark så man får helt enkelt hålla sig till de färdiga produkter som finns. Tänkte köpa färs på högrev som jag även brukar använda till köttfärssås. Scan har en sådan med en fetthalt på ca 13%. I Flippin Burgers rekommenderas 20% fett. Är det då bättre att leta upp godtycklig nötfärs som har så hög fetthalt som möjligt, än att specifikt välja högrevsfärsen? Alltså, är fetthalten viktigare än vilken styckdel man använder för att få så bra burgare som möjligt?
Citera
2013-08-04, 22:00
Medlem
klybans avatar
Citat:
I morgon blir det hamburgare och efter att ha köpt boken Flippin Burgers blev man lite klokare, men samtidigt är jag lite lat för att mala köttet själv, dessutom har jag ingen köttkvarn. Frågan är hur får man bäst resultat av färdigköpt köttfärs. Finns tyvärr ingen butik i närheten med manuell chark så man får helt enkelt hålla sig till de färdiga produkter som finns. Tänkte köpa färs på högrev som jag även brukar använda till köttfärssås. Scan har en sådan med en fetthalt på ca 13%. I Flippin Burgers rekommenderas 20% fett. Är det då bättre att leta upp godtycklig nötfärs som har så hög fetthalt som möjligt, än att specifikt välja högrevsfärsen? Alltså, är fetthalten viktigare än vilken styckdel man använder för att få så bra burgare som möjligt?
Ett av tipsen som jag sett i burgarböcker är att tillsätta lite smör(ej smält) i färsen, om den inte har tillräckligt med fett.

Annars finns det idag rätt ofta färs med hög fetthalt, men oftast då inte Svensk köttfärs.
Citera
2013-08-04, 22:17
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Ett av tipsen som jag sett i burgarböcker är att tillsätta lite smör(ej smält) i färsen, om den inte har tillräckligt med fett.

Annars finns det idag rätt ofta färs med hög fetthalt, men oftast då inte Svensk köttfärs.
Hur får man in smöret i färsen då utan att blanda runt för mycket? Jag tänkte försöka mig på "Blumenthaltekniken". Har märkt att även färdigmald färs oftast ligger på fatet i relativt raka "strängar" som man förmodligen kan reda ut och rulla in i folie och sedan skära lagom tjocka skivor av efter en stunds vila i kylen. I boken rekommenderas i övrigt att man kan använda talg att blanda ut färsen med, men det förutsätter att man har en köttkvarn så att man kan blanda i det medan man maler och fortfarande kan få fibrerna i rätt riktning i "rullen".
Citera
2013-08-04, 22:27
Medlem
Sereenas avatar
Citat:

Jag använder Coops billiga färs till sånt, den ligger runt 20%
Citera
2013-08-04, 22:40
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Jag använder Coops billiga färs till sånt, den ligger runt 20%
Ok, har du testat olika och kommit fram till om det är bättre att använda billig fet färs från okända styckdelar, eller något fettsnålare högrevsfärs? Som jag förstått det är just högrev huvudingrediensen om man vill ha en "riktig" hamburgare. Dels att det är ganska fett naturligt och att det har en bra konsistens/textur för just hamburgare.
Citera
2013-08-04, 23:13
Medlem
pederastens avatar
jag brukar mala ner bacon för att få upp fetthalten, högrev, ryggbiff och bacon.
Citera
2013-08-05, 01:14
Medlem
klybans avatar
Citat:
Hur får man in smöret i färsen då utan att blanda runt för mycket? Jag tänkte försöka mig på "Blumenthaltekniken". Har märkt att även färdigmald färs oftast ligger på fatet i relativt raka "strängar" som man förmodligen kan reda ut och rulla in i folie och sedan skära lagom tjocka skivor av efter en stunds vila i kylen. I boken rekommenderas i övrigt att man kan använda talg att blanda ut färsen med, men det förutsätter att man har en köttkvarn så att man kan blanda i det medan man maler och fortfarande kan få fibrerna i rätt riktning i "rullen".
Man skulle ju kunna riva smöret, om man vill ha så minimal bearbetning som möjligt av färsen.
Har jag 10%, så blandar jag i en mindre mängd smör, kommer aldrig upp i 20-25%.
Citera
2013-08-05, 17:53
Medlem
irrblosss avatar
Ojoj vad gott det blev. Jag köpte högrevsfärs och gjorde en rulle av det som jag skivade och sedan stekte jag dessa skivor i superhet gjutjärnsstekpanna utan något fett i. Enda problemet är att hela lägenheten blev rökfylld och båda brandvarnare började tjuta. Håller nu på att vädra men det verkar inte vilja gå ut. Allt är som en dimma. Så till dagens fråga, kan man undvika detta rökkaos när man steker kött på en torr gjutjärnspanna på hög temperatur eller är detta något jag kommer att få leva med? I så fall får jag nog köpa gasmask... :/
Citera
2013-08-05, 18:48
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ojoj vad gott det blev. Jag köpte högrevsfärs och gjorde en rulle av det som jag skivade och sedan stekte jag dessa skivor i superhet gjutjärnsstekpanna utan något fett i. Enda problemet är att hela lägenheten blev rökfylld och båda brandvarnare började tjuta. Håller nu på att vädra men det verkar inte vilja gå ut. Allt är som en dimma. Så till dagens fråga, kan man undvika detta rökkaos när man steker kött på en torr gjutjärnspanna på hög temperatur eller är detta något jag kommer att få leva med? I så fall får jag nog köpa gasmask... :/
Jag brukar köra kokosolja, den billigare varianten som inte smakar något, klarar av höga temperaturer utan att härskna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in