2013-08-01, 12:00
Bannlyst
ok torrent lover då har du inte förstått vad dom pratade om på dokumentären ordentligt. de är inte för att jag vill spela smart jag visar dig videon utan för att försöka vidga dina sinnen,,,

en cirkel har en mitt punkt eftersom den inte är oändlig i dess radie utan har en bestämd radie,,,

universum är oändlig i både tid längd, bredd, höjd, djup. och därmed dess existens,,,

vilket betyder att du och jag har oändligt funnits i oändligt många livsformer (egentligen samma ) och just nu beskådar vi universum med start punkt och slut punkt men om några tusen år kanske vi beskådar universum och våra liv oändligt,,,
Citera
2013-08-01, 13:28
Bannlyst
The knowledge of which geometry aims is the knowledge of the eternal,,,
Citera
2013-08-01, 23:15
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lecic
ok torrent lover då har du inte förstått vad dom pratade om på dokumentären ordentligt. de är inte för att jag vill spela smart jag visar dig videon utan för att försöka vidga dina sinnen,,,

en cirkel har en mitt punkt eftersom den inte är oändlig i dess radie utan har en bestämd radie,,,

(1) universum är oändlig i både tid längd, bredd, höjd, djup. (2) och därmed dess existens,,,

vilket betyder att du och jag har oändligt funnits i oändligt många livsformer (egentligen samma ) och just nu beskådar vi universum med start punkt och slut punkt men om några tusen år kanske vi beskådar universum och våra liv oändligt,,,
1. "Vet" du där eller gissar du nu också?
2. Vad säger att Universum kommer att existera för evigt?
Citera
2013-08-02, 22:17
Medlem
Theangleaxes avatar
Citat:

universum är oändlig i både tid längd, bredd, höjd, djup. och därmed dess existens,,,

Detta implikerar att universum alltid funnits och ingen big bang skett öht, så det strider mot alla teorier om allt vi ser och allt vi vet idag. Så, låt höra dina vetenskapliga teorier på varför universum alltid funnits. Trots allt, vi alla kanske vaknar från våran ignorans och upptäcker den eviga verkligheten tack vare dig, eller så framstår du som dum i huvet och vi kan fortsätta leva som vanligt
Citera
2013-08-02, 22:20
Medlem
Födelse och död.
Citera
2013-08-03, 00:50
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theangleaxe
1. Nej, du kan inte dra den jämförelsen. Energi kan operera självmant som vågor i rummets vakuum utan materia och detta sker i universum hela tiden. Det du säger med vatten och vattenmolekyler går därför inte att jämföra då du jämför materia (vattenmolekyler) med materia (vatten). Materia behöver energi och vice versa men det är två skilda saker. Huvudsaken här är att materia och energi är inte samma sak (som du sa från början, när vi pratade om att rörelse kan ske utan materia - vilket är fel). Materia kan du ta på, energi kan du inte ta på - dock känna av effekten.

3. Vet inte vad du försöker få fram riktigt. Men om du menar att detta döda objekt hoppar av galaxen och då inte är med i tiden är det också fel. Tid är inget som endast är bundet till vår galax utan hela universum är uppbyggt av tid - med ett allt expanderande universum med hög fart. Så för att skippa tiden i den grad du försöker få fram bör detta objekt hoppa ut ur universum den själv och det är i princip omöjligt.

Och även om det är dött, så känner du ju inte av effekten av tiden så då spelar det ju ingen roll...Huvudsaken är att det inte går att stå helt still i rummet och följa med i tiden då tiden är just rörelse i materia. (Ursprungligen sa du ju att det är fullt möjligt att stå stilla i rummet men va en del av tiden - vilket är fel)

4. Det beror på vad du menar med förflyttning. Förflyttning av energi krävs ingen tid för men förflyttning av materia krävs. Det är ju detta som kopplas samman till big bang, där man tror att en hög grad av energi förflyttades till en punkt då tid och rum inte hade skapats ännu och därav skapade materia - vilket vi idag kallar universum.

Och vad menar du med att det inte behövs tid för att röra sig i rummet? Tid är ju just rörelse av materia i rummet så för att det ska va sant, måste ditt "röra sig" vara allt annat än materia - annars funkar det inte.
1. Jo, materia och energi är samma sak. Bara i två olika former.
3. Det är fullt möjligt att stå stilla i rummet, men att röra sig i tiden. Det är fullt möjligt att röra sig i rummet utan att röra sig i tiden.
3. Nej. Förflyttning kräver inte tid. Likna tiden med Z-axeln i ett rum med två rumsliga dimensioner. Du kan stå stilla i X- och Y-axeln, men röra dig längs Z-axeln. Du kan också stå still längs Z-axeln och röra dig i de andra dimensionerna.
Tiden är bara en dimension med två riktningar. Att stå stilla på en punkt är fullt möjligt.
Citera
2013-08-03, 02:47
Medlem
luciddreamers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theangleaxe
1. Drömmar kan du inte ta på och väga och därför är de ingen materia. Samma sak med minnen. Och när du är inne i drömmen kan du inte känna saker och väga dem, vilket är ett bevis på att drömmar inte är materia.
Och, vardagsvärlden försvinner inte bara för att du drömmer, du är inte medveten om den bara. Hade detta varit sant hade tid stannat när du blir medvetslös eller drömmer och det gör den ju inte då tid inte är bundet till livet.

2. Buddhister i all ära, men denna killen måste antingen ha haft något fel i skallen eller varit totalt pårökt om han inte kunde skilja sina drömmar med sitt riktiga liv...

Johoru :-) I drömmar kan man känna på saker, väga dem, och så vidare. Saker kan vara "materia" i drömmen. Och de kan, som du skriver, vara typiska illusoriska bilder eller föremål man kan röra sig igenom. Och en del annat. Det varierar. När du är i drömmen så kan den vara minst lika "verklig" som din dator är.

Det vi sysslar med på den här tråden är ju konstlade tankar och koncept. Det är intressant, men det är inte direkt perception. Allt är ju i slutändan din subjektiva upplevelse. Du ser datorskärmen, du kanske säger att "det finns en morgondag", att jag är en idiot, att "tid" är ett knepigt koncept, men det är fortfarande... du. I detta fall ett invant och konstlat sätt att se på världen och på tiden. Så som föräldrar, lärare och polare tvingat en att se på den. Ser du inte det uppenbara? (Jag tycker det är skitsvårt.)

Jag tror vår metaforiske buddhistmunk kunde uppfatta sin existens likt ett litet barn som ännu inte fångats i falska föreställningar om vad som är tid och otid, dröm och verklighet. Han kunde säkert även uppfatta tillvaron som "en normal vuxen". MEN kanske kunde han även transcendera den konceptuella gegga vi hypnotiserats med ända sen den dag vi fötts. Och se saker från... en tredje vinkel.
Citera
2013-08-03, 07:40
Bannlyst
torrentlover

svar på din fråga:

Time will tell,,,
Citera
2013-08-03, 08:27
Medlem
Cycler
Citera
2013-08-03, 13:06
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
torrentlover

svar på din fråga:

Time will tell,,,
Sluta idiotförklara dig. Om dina "oändlighetsteorier" nu är så banbrytande, publicera dem? Kanske har hela vetenskapen missförstått. Eller så är du en idiot. Bara att välja. Om det visar sig att dina teorier är rent New Age-nonsens är du en idiot också.
Kom med något som tillför tråden eller håll tyst.
Citera
2013-08-03, 13:25
Medlem
Theangleaxes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorrentLover
1. Jo, materia och energi är samma sak. Bara i två olika former.
3. Det är fullt möjligt att stå stilla i rummet, men att röra sig i tiden. Det är fullt möjligt att röra sig i rummet utan att röra sig i tiden.
3. Nej. Förflyttning kräver inte tid. Likna tiden med Z-axeln i ett rum med två rumsliga dimensioner. Du kan stå stilla i X- och Y-axeln, men röra dig längs Z-axeln. Du kan också stå still längs Z-axeln och röra dig i de andra dimensionerna.
Tiden är bara en dimension med två riktningar. Att stå stilla på en punkt är fullt möjligt.

1. "E=Mc^2 shows that matter can be converted into energy and energy can be transformed into matter, however these things are not the same. Matter still weighs without energy. They are not the same thing. Mass has inertia, energy does not. Mass is measured in kg, energy is measured in Joules. Mass can be tangible, energy cannot be tangible. Mass is a thing, energy is a capability. Mass emits gravity force fields, energy does not.

e = mc^2 does not mean they are the same thing. It means we can convert rest mass m into energy or energy into mass. That is, they are equivalent, but not the same. It's like saying we get an equivalent amount of kinetic energy KE = PE from converting potential energy. But they are clearly not the same kinds of energy."

Det är som att säga att en elektron och en proton är samma sak bara för att de befinner sig i samma skal och är essentiella för uppbyggnaden av atomen...

3:1 Nej, det funkar inte. Du slänger ju ur dig påståenden och sen har ingenting att backa upp dem med. Kan du förklara på ett realistiskt och vetenskapligt sätt hur någonting kan stå helt still från materians rörelse och ändå hänga med i rörelsen (tiden)? Hela universum är uppbyggt av rörelse och det finns ingenting i universum som står helt still, inte minst människor. Jag tror du glömmer att tänka på att atomerna, elektronerna-protonerna-neutronerna, är i ständig rörelse i vilket objekt som helst.

3:2 Definiera. (Tror inte du själv vet vad du snackar om...)

Visa gärna med den matematiken hur materia kan stå helt still och avstå från tiden, om du nu snackar om materia - vilket du inte bryr dig om att nämna (vilket tyder på att du inte vet vad du pratar om).
Citera
2013-08-03, 13:34
Medlem
Theangleaxes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av luciddreamer
1. Johoru :-) I drömmar kan man känna på saker, väga dem, och så vidare. Saker kan vara "materia" i drömmen. Och de kan, som du skriver, vara typiska illusoriska bilder eller föremål man kan röra sig igenom. Och en del annat. Det varierar. När du är i drömmen så kan den vara minst lika "verklig" som din dator är.

Det vi sysslar med på den här tråden är ju konstlade tankar och koncept. Det är intressant, men det är inte direkt perception. Allt är ju i slutändan din subjektiva upplevelse. Du ser datorskärmen, du kanske säger att "det finns en morgondag", att jag är en idiot, att "tid" är ett knepigt koncept, men det är fortfarande... du. I detta fall ett invant och konstlat sätt att se på världen och på tiden. Så som föräldrar, lärare och polare tvingat en att se på den. Ser du inte det uppenbara? (Jag tycker det är skitsvårt.)

2. Jag tror vår metaforiske buddhistmunk kunde uppfatta sin existens likt ett litet barn som ännu inte fångats i falska föreställningar om vad som är tid och otid, dröm och verklighet. Han kunde säkert även uppfatta tillvaron som "en normal vuxen". MEN kanske kunde han även transcendera den konceptuella gegga vi hypnotiserats med ända sen den dag vi fötts. Och se saker från... en tredje vinkel.

1. Nej. De kemiska processerna i hjärnan som skapar drömmarna är materia men inte drömmarna i sig, och nej du kan inte känna saker och väga dem i drömmarna. När var det senast du kände något i din dröm? För att känna föremål krävs att dina 5 sinnen är närvarande samt att sakerna du känner har materia och det är inte fallet i drömmar.

Med din logik menar du att folk som blir höga och ser monster - är verkliga?

2. Om den fullvuxna buddhistiska killen inte på ett säkert sätt kunde urskilja om han var en fjäril eller en människa visar på att han inte mår så bra. Punkt slut.
Senast redigerad av Theangleaxe 2013-08-03 kl. 13:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in