2013-07-31, 02:57
Bannlyst
Tiden är ett påfunn av människan som ett praktiskt redskap kärt barn har många namn,,,
Citera
2013-07-31, 08:56
Medlem
[quote=sigurdV|44545878]

Citat:
Djup jäkla fråga! Verklighetstillstånden, eller ögonblicken, är förutsättning för upplevande.
Vi lever alltid i ett ögonblick men aldrig i samma ögonblick...
minnet och livsupplevelsen ... är nog den flod som Herakleitos menade att man inte egentligen kan stiga ned två gånger i...

Jag tänker mig ögonblicken som de enskilda bilderna i en film.. När jag tänker på mig själv tänker jag att "jag nu"
(som jag inte än kan iaktta) observerar (genom minnet) "jag nyss"...
poängen (och svårigheten) är att jag nu och jag nyss i en mening INTE är identiska,
men ändå identiska i en annan mening! (och de måste båda finnas)

Visst är det svårt men ögonblicket i nuet finns inte eftersom ljusetshastighet begränsar hastigheten på informationsflödet. Eftersom din hjärna är sammansatt av olika delar så finns heller inget gemensamt nu för hjärnan. Det vi upplever som nuet är en sammansättning på information från det förgångna uppblandad med information i vårt minne. Tiden med sin riktning kan inte vara någon grundläggande fysisk naturlag.

Jag kan tänka mig "varelser" som minns framtiden men inte sitt förgångna. Detta skulle ger oss en alternativ och intressant evolution. Frågan är hur vi kommuniserar med dem
Citera
2013-07-31, 11:23
Medlem
Theangleaxes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorrentLover
1.Okej, det hela är en definitionsfråga. Vill du kalla vatten för ett ämne och vattenmolekylen för en molekyl är det upp till dig. Men det är fortfarande ett faktum att vatten är vattenmolekyler, även om du benämner dem som olika saker.
2. Se svar 1.
3. Givetvis, föreställ dig då ett dött objekt som står stilla i rummet. Givetvis rör sig planeten, solsystemet och galaxen också. Men låt säga att vårt lilla döda objekt "hoppar av", och står stilla.
4. Som sagt, förflyttning kräver inte tid. Jag kanske slarvade med mitt ordval. Rörelse är förflyttning över en viss tid, och behöver då således tid. Förflyttning är bara att byta plats, att ändra sin position. Det behövs inte tidsdimensioner för att röra sig i rummet.

1. Nej, du kan inte dra den jämförelsen. Energi kan operera självmant som vågor i rummets vakuum utan materia och detta sker i universum hela tiden. Det du säger med vatten och vattenmolekyler går därför inte att jämföra då du jämför materia (vattenmolekyler) med materia (vatten). Materia behöver energi och vice versa men det är två skilda saker. Huvudsaken här är att materia och energi är inte samma sak (som du sa från början, när vi pratade om att rörelse kan ske utan materia - vilket är fel). Materia kan du ta på, energi kan du inte ta på - dock känna av effekten.

3. Vet inte vad du försöker få fram riktigt. Men om du menar att detta döda objekt hoppar av galaxen och då inte är med i tiden är det också fel. Tid är inget som endast är bundet till vår galax utan hela universum är uppbyggt av tid - med ett allt expanderande universum med hög fart. Så för att skippa tiden i den grad du försöker få fram bör detta objekt hoppa ut ur universum den själv och det är i princip omöjligt.

Och även om det är dött, så känner du ju inte av effekten av tiden så då spelar det ju ingen roll...Huvudsaken är att det inte går att stå helt still i rummet och följa med i tiden då tiden är just rörelse i materia. (Ursprungligen sa du ju att det är fullt möjligt att stå stilla i rummet men va en del av tiden - vilket är fel)

4. Det beror på vad du menar med förflyttning. Förflyttning av energi krävs ingen tid för men förflyttning av materia krävs. Det är ju detta som kopplas samman till big bang, där man tror att en hög grad av energi förflyttades till en punkt då tid och rum inte hade skapats ännu och därav skapade materia - vilket vi idag kallar universum.

Och vad menar du med att det inte behövs tid för att röra sig i rummet? Tid är ju just rörelse av materia i rummet så för att det ska va sant, måste ditt "röra sig" vara allt annat än materia - annars funkar det inte.
Senast redigerad av Theangleaxe 2013-07-31 kl. 11:25.
Citera
2013-07-31, 11:34
Medlem
Theangleaxes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av luciddreamer
Gillar ditt resonemang. (1) Måste dock ifrågasätta att drömmar inte har materia. (Låter sjukt vid en första tanke jag vet.) När du är inne i drömmen så har drömmen materia, men vardagsvärlden finns inte. När du är i ditt vardagsmedvetande så har prylarna omkring dig materia, men drömmarna är bara drömmar.(2) Det är ungefär som buddhisten som drömde att han var en fjäril, sen vaknade upp och undrade om han var en fjäril som drömde att han var en människa eller en människa som drömt att han var en fjäril.

Jag tyckte själv det var svårt att få in de här perspektiven, eftersom de går utanför rationaliteten.

Resonemang kring relativitetsteorin är intressant och säkert nödvändigt, men det känns som att många helt hoppar över vissa medvetandeperspektiv. (Antar att dom pårökta helt håller med mig här, haha.)

Vore det inte intressant att försöka förena den mer positivistiska och objektiva fysiken med de mer hermeneutiska och subjektiva psykologiska / samhällsvetenskapliga perspektiven? (Det kanske redan börjar ske, förresten. Inom fysiken börjar man väl få indikationer på att materia och energi uppför sig olika beroende på betraktarens förväntningar?) Knepigt det här, men om nån kan ge intressant feedback vore det väldigt kul.

Edit: Det jag saknar är alltså en karta som försöker täcka inte bara fysiska lagbundenheter, men även diverse medvetandeaspekter av tiden.

1. Drömmar kan du inte ta på och väga och därför är de ingen materia. Samma sak med minnen. Och när du är inne i drömmen kan du inte känna saker och väga dem, vilket är ett bevis på att drömmar inte är materia.
Och, vardagsvärlden försvinner inte bara för att du drömmer, du är inte medveten om den bara. Hade detta varit sant hade tid stannat när du blir medvetslös eller drömmer och det gör den ju inte då tid inte är bundet till livet.

2. Buddhister i all ära, men denna killen måste antingen ha haft något fel i skallen eller varit totalt pårökt om han inte kunde skilja sina drömmar med sitt riktiga liv...
Citera
2013-07-31, 11:37
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lecic
Vad är tid och hur kan vi definiera den?
Något som existerar när entropiska förändringar kan ske i ett rum.
Eller ett rum där entropiska förändringar sker.

Utan entropiska förändringar kan tiden ej mätas.

Utan rum saknar tiden relevans.

Mao tid kan ges i formen av ett visst antal cykliskt upprepade entropiska förändringar.
Tex atomers svängningar.

Tror jag lyckades ge tiden utan att basera argumenten på denna, dvs undvika cirkelargumentation.
Citera
2013-07-31, 23:54
Bannlyst
torrent lover

kvantfysik,,,
http://urplay.se/Produkter/174128-Allt-och-ingenting-i-universum-Tomrummet?play_category=vetenskap

vetenskapen närmar sig mina teorier och är bara en fråga om tid,,, innan den är förenad,,,

om universum skall existera så måste de vara i evighet,,,

Lecic fysiska lag,,,
Senast redigerad av Lecic 2013-08-01 kl. 00:28.
Citera
2013-08-01, 00:41
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
torrent lover

kvantfysik,,,

vetenskapen närmar sig mina teorier och är bara en fråga om tid,,, innan den är förenad,,,

om universum skall existera så måste de vara i evighet,,,

Lecic fysiska lag,,,
Fan ta dig, alltså. Du länkar till någon jävla dokumentär. Jag vet vad kvantfysik är. Sluta idiotförklara dig nu. Förflyttning kräver inte tid.
Citera
2013-08-01, 00:45
Bannlyst
kolla hela dokumentären så inser du bättre förhoppningsvis
Citera
2013-08-01, 00:56
Bannlyst
jamen jamen jamen..
Senast redigerad av Lecic 2013-08-01 kl. 01:01.
Citera
2013-08-01, 00:58
Medlem
Separation

Separation ifrån ljus

Rörelse

Förändring
Citera
2013-08-01, 02:47
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
kolla hela dokumentären så inser du bättre förhoppningsvis

Citat:
jamen jamen jamen..
Inser vad? Att du inte vet vad kvantfysik är, utan drar till med det bara för att låta übercool och allvetande?
Citera
2013-08-01, 04:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorrentLover
Inser vad? Att du inte vet vad kvantfysik är, utan drar till med det bara för att låta übercool och allvetande?

Cirkeln måste ha en odelbar mittpunkt?
Cirkeln måste ha en början och ett slut?
Tiden måste ha en början och ett slut?
Universum måste ha en mittpunkt?
Senast redigerad av Raidersson 2013-08-01 kl. 04:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in