2013-02-02, 22:04
Medlem
fillefilosofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reymont
Låter fantastiskt korrekt enligt mig. Det blir ju Parmenides för c-resenären (om man bara tänker på rörelsen). Alla andra resenärer upplever Herakleitos rörelse och ständiga förändring. Snyggt jobbat.
Trevligt att någon förstår, efter flera år....

Jag känner mig annars så ensam och motarbetad varje gång jag framför vissa av dessa självklarheter, som borde kunna anses vara axiom ifall vi tordes att anamma det vetenskapliga synsätt/infallsvinkel som jag förordar.
Senast redigerad av fillefilosof 2013-02-02 kl. 22:11.
Citera
2013-02-02, 23:23
Medlem
BF_Swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fillefilosof
Trevligt att någon förstår, efter flera år....

Jag känner mig annars så ensam och motarbetad varje gång jag framför vissa av dessa självklarheter, som borde kunna anses vara axiom ifall vi tordes att anamma det vetenskapliga synsätt/infallsvinkel som jag förordar.
Jag är inne på din linje också, vilket jag har visat i vissa trådar.
Citera
2013-02-05, 16:51
Medlem
Jetzeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nejda
Asså 4D är tidens dimension för varelser i 3D, medans 3D är tiden för "flatlanders" som lever i 2D.
3d som är geomentri för oss, men är tiden för 2D flatlanders precis som 4d är tid för oss osv.

Dimensionen under är geometri den över är tid.

Tänk er 1D som växer till oändligheten tillslut når den oändligheten. Då skapas en ny dimension ännu en oändlighet den så kallade 2D.
Det fortsätter så till det finns oändligt med oändligheter en ny dimension bildas 3D. Vi kan kalla de oändligt med oändligheter för ett multiverse.

Det är helt fel att påstå att tid skulle vara den fjärde dimensionen.

Det finns ingen fjärde dimension. Inte heller någon tredje, andra och första för den sakens skull.

Jovars, visst kan man spekulera och hitta på några hypoteser under sina filosofiska stunder, men du antyder att det du säger är fakta. Jag undrar om du faktiskt förstår vad det är du säger?

Nåväl, låt mig förklara vad jag menade med dimensionerna. Nu menar jag inte att det inte finns tre dimensioner, men saken är den att vi inte kan skilja de åt. Det går inte att säga att just den här dimensionen är den tredje, och den andra är det här.

Det finns massor av hypoteser, tex strängteorin, som antyder att det finns 9 dimensioner och en tidsdimension.

Men egentligen, vad är det som säger att det finns dimensioner överhufudtaget?
Citera
2013-02-05, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jetzed
Det är helt fel att påstå att tid skulle vara den fjärde dimensionen.

Det finns ingen fjärde dimension. Inte heller någon tredje, andra och första för den sakens skull.

Jovars, visst kan man spekulera och hitta på några hypoteser under sina filosofiska stunder, men du antyder att det du säger är fakta. Jag undrar om du faktiskt förstår vad det är du säger?

Nåväl, låt mig förklara vad jag menade med dimensionerna. Nu menar jag inte att det inte finns tre dimensioner, men saken är den att vi inte kan skilja de åt. Det går inte att säga att just den här dimensionen är den tredje, och den andra är det här.

Det finns massor av hypoteser, tex strängteorin, som antyder att det finns 9 dimensioner och en tidsdimension.

Men egentligen, vad är det som säger att det finns dimensioner överhufudtaget?
Det som säger att det finns dimensioner är att fysikexperiment bäst låter sig förklaras av modeller där vi har en rumtid med viss dimensionalitet. Du har rätt i att varje numrering av dimensionerna är godtycklig, men antalet dimensioner går enkelt att "testa": hur många "nummer"(koordinater) behöver du för att specificera var och när en händelse ägde rum? Så vitt vi vet räcker det med 4 nummer, tiden t plus 3 rumskoordinater, och vi säger därför att rumtiden är 4d. Antal dimensioner är bara hur många nummer vi behöver specificera, det är nästan en definition.

Så jag tycker inte att det "bara" är en filosofisk fråga, att säga att rumtiden har fyra dimensioner har gott stöd i empirin och fysiken. Att man sen kallar tiden "den fjärde dimensionen" och inte t.ex. den första eller tredje, är såklart bara en rent språklig sak, en tradition om man vill.
Citera
2013-07-23, 11:01
Bannlyst
Vad är tid ?

Vad är tid och hur kan vi definiera den?
Citera
2013-07-23, 11:03
Medlem
AndersM79s avatar
Tid är förklaringen till varför allt inte sker samtidigt.
Citera
2013-07-23, 11:17
Medlem
positivitizers avatar
Tid är pengar.
Citera
2013-07-23, 11:21
Bannlyst
mm håller med men de beror på hur man definierar vad är lika(samtidigt),,, att vi inte skriver samtidigt här är ju vår uppfattning om tiden,,, men om skulle vi spola tiden jätte fort så skulle de uppfattas som att vi skrev samtidigt om vi skulle beskåda (universum) i de perspektivet skulle vi uppleva bigbang ljus i stroboskop liknande blinkningar eller ännu fortare ett konstant ljus,,,, och då skulle man tycka att allt vårat skrivanden skedde samtidigt,,,

men jag håller med dig,,, tid är Universums oändliga existens,,,
Citera
2013-07-23, 11:33
Bannlyst
hur definierar vi tiden ? vi mäter universums eviga rörelser,,, (planetens omloppsbana och rotation kring sin egen axel)
Citera
2013-07-23, 12:34
Medlem
Den enda tid som existerar är den som vi själva skapar.
När ett visst antal förväntade händelser har ägt rum så har det tex. gått en minut, det är så vi definierar tid.
Universum är en determinerad kedjereaktion och mellan en händelse och dess ursprung finns det ingen period av "tid"
Citera
2013-07-23, 12:46
Bannlyst
universum har ingen start punkt eller slut punkt då den är evig,,, och så även tiden,,,
Citera
2013-07-23, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lecic
universum har ingen start punkt eller slut punkt då den är evig,,, och så även tiden,,,

Nu förstår jag inte riktigt.
Med den kunskap vi har idag så är universum ca 13.7 miljarder år gammalt, och vi vet att det inte kommer vara för evigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in