Bortse från sekunder, minuter, timmar, dygn, år osv när ni funderar över tid.
Som har sagts ovan så är tid något som människan har skapat, kanske för att kunna hålla reda på dygnet.
Det är altså något som VI har konstruerat.
Men när man pratar om dåtid, nutid och framtid så tycker jag inte att man ska blanda in den tid som vi männisor har skapat utan se det som såhär:
dåtid = saker som har hänt
nutid = saker som händer
framtid = saker som ska hända.
Bortse från människans begrepp av tid, för det är inte det som tankegångarna i teorin behandlar.
Håller med någon högre upp om att det är en ganska så värdelös tråd iom att tid är något så stort och abstrakt.
Min teori är även den att det inte finns någon dåtid och framtid utan bara nuet. Men det har mer och göra med min inställning till livet i det stora hela att göra.
Citat:
Ursprungligen postat av GeEf
Fast egentligen är det inte helt sant... Vårt fysiska universum har behov tiden för att inte total anarki ska råda. Om inte tiden fanns skulle två himlakroppar kunna befinna sig på samma plats samtidigt. Eller två människor sitta på samma stol samtidigt... Och det skulle inte heller finnas några avstånd eftersom man skulle kunna förflytta sig från en plats till en annan ögonblickligen.
Kort sagt, universum skulle inte kunna fungera om det inte fanns tid. Materian skulle kunna vara överallt samtidigt, eller blandas huller om buller...
Klart att universum fortfarande skulle kunna existera. Det krävs ju fortfarande en viss hastighet för att himlakropparna ska kunna färdas till varandra. Och även där, tänk inte på det i det sammanhanget att det tar si och så många minuter att färdas någonstans. Vet inte om det är i dom tankegångarna du tänker, men är det så tycker jag att du har fel.
Citat:
Ursprungligen postat av Spünkstÿrfen
Grunden för all existens är ju att det måste ha substans.
Måste det verkligen det? Andar, väsen, gudar osv?