2004-06-02, 23:50
Medlem
Spünkst˙rfens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johnsad
jag vet inte om jag håller med.. eftersom konsikvencerna i dåtid och framtid finns..

Men "konsekvenserna" existerar ju inte i massa, alltså kan de ej existera. Grunden för all existens är ju att det måste ha substans. Tid är väl egentligen bara någonting som människan "hittat på". Vi har ett stort behov av att prata om "då" och "nu". Utan tidsdefinitionen skulle vi inte kunna göra det, så tid är alltså en nödvändig lögn... Nu blev jag förvirrad
Citera
2004-06-03, 19:59
Medlem
Bandhundens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ericfjortonde
Det finns inget "nu"!

Allt vi ser, hör och upplever hände för c:a en halv sekund sedan. Det är nämligen den tid det tar för hjärnan att bearbeta sinnesintrycken och placera dem i medvetandet.

en halvsekund, struntprat, man upptäcker saker bara några millisekunder efter man ser dom. låt din kompis tända en lampa i ett mörkt rum. samtidigt som han tänder lampan så startar han ett stoppur. du sitter också i rummet men tittar inte på kompisen. du startar dock ditt stoppur så fort du observerar att det är ljust. kolla hur mycket det skiljer och drag bort godtycklig reflextid
Citera
2004-06-06, 16:35
Medlem
Men herregud, man kan inte filosofera fram vetenskapligt hållbara teorier! vi vet ingenting om vad som är tid och vad som inte är tid...vi vet ingenting om universums uppbyggnad..alltså är den här diskussionen löjlig, det handlar bara om att vilja framhäva sin egen "intelligens" genom att föra obegripliga resonemang om något vi ändå inte fårstår oss på.

om jag nu ändå skulle försöka beskriva min uppfattning av tiden så är det: tiden är ett mått vi använder oss för att förhålla oss tll saker som har hänt, och som eventuellt ska hända. precis som vi använder metermåttet för att beskriva en vägstäcka, använder vi sekunder för att kunna navigera oss i händelsförlopp. tiden behöver alltså inte vara mer än ett verktyg för oss människor
Citera
2004-06-15, 16:33
Medlem
Just det. Tiden är ett mätverktyg. Annars skulle man ju inte fylla år och få presenter...
Det kommer av människans behov av att sortera och rangordna. Påhittad av människan.

Fast egentligen är det inte helt sant... Vårt fysiska universum har behov tiden för att inte total anarki ska råda. Om inte tiden fanns skulle två himlakroppar kunna befinna sig på samma plats samtidigt. Eller två människor sitta på samma stol samtidigt... Och det skulle inte heller finnas några avstånd eftersom man skulle kunna förflytta sig från en plats till en annan ögonblickligen.
Kort sagt, universum skulle inte kunna fungera om det inte fanns tid. Materian skulle kunna vara överallt samtidigt, eller blandas huller om buller...

Men vad är då tid egentligen?

Limmet som håller ihop universum?

Kanske.
Citera
2004-06-15, 16:43
Medlem
BF_Swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeEf
Om inte tiden fanns skulle två himlakroppar kunna befinna sig på samma plats samtidigt.
Kan något ske samtidigt om det inte finns någon tid? Ordet " samtidigt" är ju förknippat med tiden och begreppet tappar sin innebörd om tiden inte finns.
Citera
2004-06-15, 20:09
Medlem
iglos avatar
Bortse från sekunder, minuter, timmar, dygn, år osv när ni funderar över tid.
Som har sagts ovan så är tid något som människan har skapat, kanske för att kunna hålla reda på dygnet.
Det är altså något som VI har konstruerat.

Men när man pratar om dåtid, nutid och framtid så tycker jag inte att man ska blanda in den tid som vi männisor har skapat utan se det som såhär:
dåtid = saker som har hänt
nutid = saker som händer
framtid = saker som ska hända.
Bortse från människans begrepp av tid, för det är inte det som tankegångarna i teorin behandlar.

Håller med någon högre upp om att det är en ganska så värdelös tråd iom att tid är något så stort och abstrakt.

Min teori är även den att det inte finns någon dåtid och framtid utan bara nuet. Men det har mer och göra med min inställning till livet i det stora hela att göra.

Citat:
Ursprungligen postat av GeEf
Fast egentligen är det inte helt sant... Vårt fysiska universum har behov tiden för att inte total anarki ska råda. Om inte tiden fanns skulle två himlakroppar kunna befinna sig på samma plats samtidigt. Eller två människor sitta på samma stol samtidigt... Och det skulle inte heller finnas några avstånd eftersom man skulle kunna förflytta sig från en plats till en annan ögonblickligen.
Kort sagt, universum skulle inte kunna fungera om det inte fanns tid. Materian skulle kunna vara överallt samtidigt, eller blandas huller om buller...

Klart att universum fortfarande skulle kunna existera. Det krävs ju fortfarande en viss hastighet för att himlakropparna ska kunna färdas till varandra. Och även där, tänk inte på det i det sammanhanget att det tar si och så många minuter att färdas någonstans. Vet inte om det är i dom tankegångarna du tänker, men är det så tycker jag att du har fel.

Citat:
Ursprungligen postat av Spünkstÿrfen
Grunden för all existens är ju att det måste ha substans.

Måste det verkligen det? Andar, väsen, gudar osv?
Citera
2004-06-15, 23:15
Medlem
BF_Swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iglo
utan se det som såhär:
dåtid = saker som har hänt
nutid = saker som händer
framtid = saker som ska hända.
Ett problem som uppstår är ju att enligt Einstein så kan min dåtid vara din framtid. Det finns alltså inget objektivt nu.
Citera
2004-06-16, 17:27
Medlem
Allt ingår i tiden. Tiden är det största som finns. Dåtid existerar tex visst i nuet, vi känner ju fortfarande till dåtid i nuet? Och framtiden är vad tiden utvecklas till... Universum är som nåt som lever och utvecklas, tid ÄR universum. Och vi ingår i detta levande "väsen".
Citera
2004-06-16, 17:28
Medlem
iglos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BF_Sweden
Ett problem som uppstår är ju att enligt Einstein så kan min dåtid vara din framtid. Det finns alltså inget objektivt nu.

Mmmm. Det har du helt rätt i. Men i så fall så borde det ju finnas en personlig "nutid"?
Men det jag gjorde var mer en illustration av att jag inte tycker att man ska släpa in tid, av människan konstruerad, i sina tankegångar.

Tid är helt klart ett för komplext ämne att snöa in på
Citera
2004-06-16, 19:00
Medlem
BF_Swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iglo
Mmmm. Det har du helt rätt i. Men i så fall så borde det ju finnas en personlig "nutid"?
Men det jag gjorde var mer en illustration av att jag inte tycker att man ska släpa in tid, av människan konstruerad, i sina tankegångar.

Tid är helt klart ett för komplext ämne att snöa in på
Det jag menar är att det inte finns någon tid utan tid är något som mer eller mindre intelligenta varelser använder för att sortera händelser som de upplever i sina liv. Om det inte fanns några medvetna varelser skulle tid inte existera.
"Nu" torde kunna vara vilket ögonblick som helst. Jag tror inte på tidens flöde - att nuet rör sig genom universums alla åldrar. Nuet är något personligt.

Sedan kan man med enkla medel visa hur tre parter som ser en händelse kan var helt oense om när det skedde. Den ena parten kan mena att händelse A skedde före händelse B medan en annan part kan hävda att det skedde i omvänd ordning och en tredje part kan med rätt hävda att A och B skedde samtidigt.
Citera
2004-06-17, 11:41
Medlem
Jag ger mig in i diskussionen utan att ha något intressant att säga men dock en fundering...Om tiden nu skulle existera rent objektivt torde det enligt människans tidsperspektiv bara finnas dåtid eftersom när hjärnan väl har registrerat vad som händer i omgivningen har det redan skett, men vi uppfattar det som nu. Nuet måste därmed vara något personligt/subjetivt.
Citera
2004-10-29, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bandhunden
en halvsekund, struntprat, man upptäcker saker bara några millisekunder efter man ser dom. låt din kompis tända en lampa i ett mörkt rum. samtidigt som han tänder lampan så startar han ett stoppur. du sitter också i rummet men tittar inte på kompisen. du startar dock ditt stoppur så fort du observerar att det är ljust. kolla hur mycket det skiljer och drag bort godtycklig reflextid

det är just det... det är en reflex och inte en medveten handling... din hjärna skickar signalen till handen utan att du är medveten om det, sen är den så finurlig att den till och med lurar dig att du gjorde det medvetet....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in