2013-06-08, 11:19
Medlem
Basil Fawltys avatar
Apropå KD:s provval i Dalarna. Birro får en förfrågan från distriktet om han vill delta i provvalet och tackar ja.

Birro säger att "innan trodde jag att jag skulle tacka nej (innan resultatet var klart), men sedan när förtroendet var så stort så hamnar man i ett helt annat läge, så det handlar om respekt för de som tror att jag skulle göra ett bra jobb, så därför tackar jag nej"

Fritt från ca 21:00 : http://play.varldenidag.se/berggren-birro/

Logik och hur respektfullt är det mot de som nominerade Biro?
Citera
2013-06-08, 12:21
Medlem
För ett år sedan meddelade Birro en hemlighet (!) i en krönika i Dalarnas tidning.

http://www.dt.se/nojekultur/kronikor...larna-antligen

"Jag har en plan som är hemlig. Jag delar den med er, med Dalarna. Jag ska försvinna nämligen. Nästa år ska jag så diskret som möjligt dra mig undan alla former av uppmärksamhet, alla teveprogram, alla radioprogram, alla brådskande rubriker.

Varför delar jag då detta med er, om det ska vara hemligt? Jo, för jag ska flytta till Dalarna. Äntligen. Jag har velat flytta dit under lång tid, egentligen ända sedan redaktör Runnberg körde runt mig i skogarna under den magiska Dan Andersson-veckan 2007. Nu verkar det som om familjen också är med på noterna. Att äntligen få bli en författare i lugn och ro känns som en fantastisk möjlighet, en ny chans, ett nytt gott liv"

Det blir lika mycket av det som det blev av riksdagsmannakandidaturen för Dalarna.
Mycket snack och liten verkstad.

Birro är för mycket mediahora för att sätta sig i en skrivarstuga i ödemarken.
Citera
2013-07-13, 17:19
Medlem
http://bloggar.expressen.se/birro/

Nu är han igång igen med sitt självömkande, småaktiga och långsinta dravel. Hans svensklärare Ann hade ju rätt i det mesta hon sade till pojken Birro.

Extra roligt när han går ut med att vara troende katolik och sedan visar sånt prov på långsinthet, intolerans och brist på acceptans. Precis de egenskaper som troende skriker högst om att de besitter.

Birro har fortfarande inte hittat någon som kan korrläsa hans texter eftersom han uppenbarligen har läs- och skrivsvårigheter. Återigen kryllar hans texter av stavfel. Sådana petitesser håller sig kanske Birro, den store författaren, för god för att bry sig om?

Han skulle lyssnat mer på Ann istället för att bara leta efter fel hos henne.
Senast redigerad av Palkranen 2013-07-13 kl. 17:25.
Citera
2013-07-14, 18:48
Medlem
ArturoBandinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Palkranen

Nu är han igång igen med sitt självömkande, småaktiga och långsinta dravel. Hans svensklärare Ann hade ju rätt i det mesta hon sade till pojken Birro.

Extra roligt när han går ut med att vara troende katolik och sedan visar sånt prov på långsinthet, intolerans och brist på acceptans. Precis de egenskaper som troende skriker högst om att de besitter.

Birro har fortfarande inte hittat någon som kan korrläsa hans texter eftersom han uppenbarligen har läs- och skrivsvårigheter. Återigen kryllar hans texter av stavfel. Sådana petitesser håller sig kanske Birro, den store författaren, för god för att bry sig om?

"Vi kan kalla min gamla lärare i svenska för Ann.
För det heter hon nämligen.".

Det där är en grej han har kört sedan (senast) 2003. Så fort jag såg att du nämnde hans svensklärare så förstod jag vad som skulle komma. Har karln ingen skam i kroppen? Tycker han inte själv att det där "festliga" trixet är uttjatat?

Det där är ett tydligt tecken på att han har ältat exakt samma saker med exakt samma meningar i minst tio år. Pinsamt.
Citera
2013-07-15, 15:11
Medlem
Åh, jag ska ta mej en eftermiddag och läsa mer Birro. Han är ju för rolig. Tycker mej känna igen den där svensklärar-historian.

Stackars Birro som svurit att aldrig glömma en oförrätt, kan de inte göra en omvänd "My name is Earl"- tv-serie om honom. Där han springer runt med en lista och gör livet till ett helvete för alla som någon gång dristat sig att kritisera honom?

Kan tänka mej att Ann fick nog av att ha honom tjattrandes om att han minsann är italienare i klassrummet och sagt till honom att vara tyst. Lär han sig inte stava blir han aldrig författare. Nu blev han det tyvärr ändå.

En fotbollsbok tror jag dock han ska klara av. Hans språk och jargong om han får hjälp av en duktig redigerare kan lämpa sej för ungdomar. (Obs, bara de rensar ut skit som "oantastliga flugor" och sånt.) Han är ju på en 14-årings mognadsnivå och gillar fotboll. Frågan är bara om han kan skriva om laganda och sådant, verkar inte som han upplevt det själv.
Citera
2013-07-15, 17:03
Medlem
Uncle Dukes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Palkranen

Vilken grobian som spyr ut dessa skändligheter och nesliga anklagelser om utseende och personlighet över den stackars Ann, som särskilt är en snäll gammal tant som sätter kaffebrödet i halsen när hon händelsevis får läsa en text av Birro och tänker "Vad i helvete gjorde jag för fel? Han skriver som en kratta och är mer fascistisk än någonsin! Och ändå är han publicerad!"
Fast det kanske är meningen. Han skriver så dåligt med flit för att jävlas med Ann och få henne att tro att hon är en undermålig lärare.
Citera
2013-07-24, 11:48
Medlem
Nu är han igång igen. Undrar varför han så tvärsäkert och argsint tror att så många uttalar sig tvärsäkert och argsint? Verkar vara Birro själv som vet rätt lite. Jag tror inte att "gemene man" uttalar sig eller tycker speciellt mycket om Livets ord. I Birros lilla värld är det kanske så.

http://www.expressen.se/kronikorer/m...-ratt-lite-om/
Citera
2013-07-24, 11:58
Medlem
Tur att han har Gud som räddar honom

"För ett halvår sedan var jag nära att dö i min sjukdom. Alltså har jag modet att tacka Gud för att jag lever."

http://www.expressen.se/kronikorer/m...s-kulor-viner/
Citera
2013-07-25, 19:40
Medlem
No-n-sences avatar
Han anklagar andra för något han själv livnär sig på?
Citera
2013-08-02, 13:46
Medlem
Uncle Dukes avatar
För er som missade det, här är Birros standup i femmans "humor"-program: http://www.youtube.com/watch?v=ajIOdV9HpXU

Jag tycker han är bra, visar faktiskt självdistans och är kul (fast han kanske ska ta det lugn med föraktet mot "vanligt folk")! Han nämnde inte ens Baileys! Han kanske borde estradera lite mer och skriva lite mindre.
Citera
2013-08-02, 15:40
Medlem
Rimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uncle Duke
För er som missade det, här är Birros standup i femmans "humor"-program: http://www.youtube.com/watch?v=ajIOdV9HpXU

Jag tycker han är bra, visar faktiskt självdistans och är kul (fast han kanske ska ta det lugn med föraktet mot "vanligt folk")! Han nämnde inte ens Baileys! Han kanske borde estradera lite mer och skriva lite mindre.

Jag skulle inte höja honom till skyarna direkt.
Som stå-upp-are är han varken bättre eller sämre än de flesta, i vårt för övrigt ganska mediokra bestånd av detta skrå.
Men de eventuella skratten han frambringar fastnar efter tag i halsen, när man inser att man mest skrattar åt honom, i stället för med honom.

Som skribent är han i bästa fall en medelmåttig producent av pekoral.
Han når i bästa fall till navelhöjd till en sådan som Ranelid, som för övrigt inte heller är någon större litterär gigant, rent konstnärligt...
Båda dessa marknadsför sig som något de inte är: Som stora författare/diktare.
Det kanske är något konstnärligt med det också, men det är inte roligt eller särskilt givande att läsa deras storordiga alster.
Lite heder till Ranelid dock, då han verkar ha blivit tämligen rik på att saluföra sin smörja och numera kan framföra sin pompösa personlighet i en Jaguar.
Det är lite skillnad på Birro, som inte ens har körkort och tvingas transportera sig med tåg genom Sverige, med flera dåliga erfarenheter - se längre bak i tråden.

Deras böcker kommer sannolikt inte att läsas av någon när papperen i böckerna gulnat.
Något nytryck av deras alster kan jag inte se, då det kommer likvärdiga dussinförfattare hela tiden.
Senast redigerad av Rimbert 2013-08-02 kl. 16:36.
Citera
2013-08-02, 18:19
Medlem
Birro verkar vara en besvärlig person. Ständigt kränkt och hämndlysten. Om Sverige över natt skulle bli ett helt katolskt land tror jag att han omedelbart skulle bli militant ateist. Det är så han fungerar, misstänker jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in