Citat:
Ursprungligen postat av
Uncle Duke
För er som missade det, här är Birros standup i femmans "humor"-program:
http://www.youtube.com/watch?v=ajIOdV9HpXU
Jag tycker han är bra, visar faktiskt självdistans och är kul (fast han kanske ska ta det lugn med föraktet mot "vanligt folk")! Han nämnde inte ens Baileys! Han kanske borde estradera lite mer och skriva lite mindre.
Jag skulle inte höja honom till skyarna direkt.
Som stå-upp-are är han varken bättre eller sämre än de flesta, i vårt för övrigt ganska mediokra bestånd av detta skrå.
Men de eventuella skratten han frambringar fastnar efter tag i halsen, när man inser att man mest skrattar åt honom, i stället för med honom.
Som skribent är han i bästa fall en medelmåttig producent av pekoral.
Han når i bästa fall till navelhöjd till en sådan som Ranelid, som för övrigt inte heller är någon större litterär gigant, rent konstnärligt...
Båda dessa marknadsför sig som något de inte är: Som stora författare/diktare.
Det kanske är något konstnärligt med det också, men det är inte roligt eller särskilt givande att läsa deras storordiga alster.
Lite heder till Ranelid dock, då han verkar ha blivit tämligen rik på att saluföra sin smörja och numera kan framföra sin pompösa personlighet i en Jaguar.
Det är lite skillnad på Birro, som inte ens har körkort och tvingas transportera sig med tåg genom Sverige, med flera dåliga erfarenheter - se längre bak i tråden.
Deras böcker kommer sannolikt inte att läsas av någon när papperen i böckerna gulnat.
Något nytryck av deras alster kan jag inte se, då det kommer likvärdiga dussinförfattare hela tiden.