2011-11-29, 14:35
Medlem
Red Machines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wonderland
Vilket dravel den boken kommer bestå av! Dock verkar han ha sitt på det torra med Expressen åtminstone.

Ja Expressen verkar gilla honom starkt. Kan det bero på att han lever sitt liv på löpsedelsvis?
Citera
2011-11-29, 14:47
Medlem
Psycho-Killers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PontusEnhorning
Är det någon som vet vad Petré Event & PR AB (sicket jävla namn!) är för en Kalle Anka-eventbyrå?
Av någon obegriplig anledning har Marcus Birro (av ovan) bokats att leda en hyllningsgala på Nalen i december beträffande Tomas Tranströmer ... (Det är första gången jag använder denna smilis/humörsymbol på Flashback f.ö.)

Om det nu är viktigt för dig så kan jag bistå med svar i frågan i PM, eftersom det känns jäkligt OT i denna tråd.
Citera
2011-11-29, 22:57
Medlem
Birros nya bok skall tydligen handla om hans 20-åriga (!) TV-karriär. Har grabben helt tappat kontakt med verkligheten?

Birro själv beskriver sig :
Citat:
Jag är en naiv idiot, men stolt över det.
En naiv egotrippad idiot med storhetsvansinne. Inte mycket att hänga i granen.

Citat:
Utdrag ur kapitlet ”I stormens öga” från Birros nya bok

Alla i rummet som gav mig sparken slog ner blicken. Ingen höll blicken kvar. Inte en jävel vågade se mig i ögonen när de sparkade mig. Dagen efter hade de hängt upp löpsedeln om Ekdal på redaktionen.

“TV4 gjorde rätt som sparkade Birro.”

Det svänger fort. Det är klart som fan att de inte överhuvudtaget ville ha mig i det programmet.

Jag är glad för det. Det blev som de ville ha det. Inte som jag drömde det. Hur fan kan man gå bakom ryggen på en människa man arbetat med under flera år? Finns det ingen anständighet kvar? Hur kan man välja att hugga en vän i ryggen och sedan skicka ett sms där man beklagar att tidningen skrivit något man hävdar att man inte sagt ...

(...)

Jag trodde verkligen Ekdal var min vän. Har lärt mig väldigt mycket av honom. Respekterar honom. Men plötsligt skriker han ut att min självbild är klen, och tar kanalens parti. Det får han gärna göra. Men han kunde kanske ha snackat med mig först.

Jag är en naiv idiot, men stolt över det. Sedan skickar han sms och förklarar att Aftonbladet skriver något han inte sagt. Herregud, han har varit i media i trettio år. Han kunde väl ringt mig först?

Jag tror verkligen fortfarande att politiken behöver mer av kött och blod, mer öppna hjärtan, fler tårar, fler människor som vågar prata om annat än pengar, skatter och arbetslinjer.

Jag tror människor har andra värden än rent ekonomiska. Jag tror människor gärna ser företrädare som vågar tala om andra värden än pengar. Jag är övertygad om att människor behöver politiker som vågar lyfta andliga värden, vågar tala om familj, Gud, hjärtlig och icke-dömande moral, kärlek, solidaritet, människovärde och tolerans.

Livet, medborgare, handlar väl om mer än pengar?

(...)

Jag hann inte göra många timmar i politikens värld men bara under de här få dygnen har jag fått klart för mig att politik bara handlar om makt och vägen dit. Allting annat är sekundärt. Alltså är vi medborgare sekundära.

Vi är som boskap. Vi är lydiga soldater. Vi är marionetter i någon annans garn.

Vi är dumt vatten som rinner dit marken vill.

Kanske har ni andra vetat det hela tiden. För mig kom det i alla fall som en obehaglig överraskning.

Om nu resten av boken är skriven i samma stil - vem vill läsa skiten?
Tror MB själv att det är så intressant att folk går och köper boken?

Snacka om självöverskattning !

http://mobil.aftonbladet.se/nyheter/...ab?partner=www
Citera
2011-11-29, 23:21
Medlem
Killen borde nu ställas inför tvångsvård, hans söndersupna skalle har imploderat av storhetsvansinne...
Socialtjänsten borde tipsas och kopplas in då karln har små barn hemmavarandes...
Citera
2011-11-30, 01:10
Medlem
tjenaretjenares avatar
Marcus har alltid varit/försökt vara en ambassadör för den enkla människan / arbetarklassfolk osv vilket är värt att beundra i allt från hans texter om det till hans egen "stil" osv. Detta har han gjort bra och har haft en skön inverkan.

Tycker det är sorgligt att han utvecklats till en sorglig jävla mediahora. Idag gör han allt för att i media framstå som en "a-kändis" en riktig fin Italien fantast, att hänga med de stora kändisarna och att alltid söka sig till löpsedlar osv.

Ett riktigt hemskt exempel på hur en människa kan utvecklas efter att den blivit lite av en "kändis".
Citera
2011-11-30, 12:37
Medlem
Jag ställer mig tveksam till om den näthatade verkligen skriver sina krönikor själv? Maken till stavfel+särskrivningar och direkta fel vad gäller meningsuppbyggnad har jag aldrig sett när han tillsammans med en kollega Live-chattade under en match.

http://www.expressen.se/kronikorer/m...ta-ar-karleken

Va fan är det här för jävla krönika? Pajas.
Senast redigerad av Beibel 2011-11-30 kl. 12:50.
Citera
2011-11-30, 18:05
Medlem
Basil Fawltys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beibel
Jag ställer mig tveksam till om den näthatade verkligen skriver sina krönikor själv? Maken till stavfel+särskrivningar och direkta fel vad gäller meningsuppbyggnad...

Tyvärr är det så. Han kan inte bättre. Jag mailade Expreesens kvalitetsredaktör Irina Halling och undrade försynt om inte Birros bloggar och krönikor underkastas korrekturläsning innan publicering.
Fick följande svar :

Citat:
Hej!
Tack för ditt mejl. Vi korrläser alla krönikor i papperstidningen, vi korrläser också krönikor på webben. Men när det är matchkväll och Marcus Birro bloggar direkt då har vi oftast inte tid att korrläsa. Vår webbsportchef Pär Andersson lovar att hålla kolla på Birros texter.

Vänliga hälsningar

Irina Halling
Kvalitetsredaktör
Expressen /GT /Kvällsposten
mobil: 0706 - 34 41 34
direkt: 08 - 738 33 63
mail: irina.halling@expressen.se

Tydligen stämmer inte detta eller så håller korrläsarna samma låga språkliga nivå som Birro.

Tittade på Birros bord nyss. Han pratar om möjligt ännu värre än han skriver. Har för mig att Birro gnällde en gång på att kungen inte kunde formulera en enda korrekt grammatisk mening den där gången då kungen "vände blad". Om ni vill höra någon som är värre än kungen, titta då på Birros bord.

http://tv.expressen.se/nyheter/birro...akligt-vidriga

Birro blir för övrigt ganska rejält bortgjord av Sanna Lundell efter ca 27 minuter in i programmet.
Scum-manifestet versus Charles Bukowski.

En större medial fjant än Birro finns knappast. Möjligen Ranelid då, men han har åtminstone koll på sin grammatik.
Citera
2011-11-30, 19:06
Medlem
MoLoKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basil Fawlty

http://tv.expressen.se/nyheter/birro...akligt-vidriga

Birro blir för övrigt ganska rejält bortgjord av Sanna Lundell efter ca 27 minuter in i programmet.
Scum-manifestet versus Charles Bukowski.

En större medial fjant än Birro finns knappast. Möjligen Ranelid då, men han har åtminstone koll på sin grammatik.

Sanna Lundell har knappast läst något mer än några få noveller av Bukowski. Noveller han skrev för att få in lite stålar. Som poet är Bukowski fullständigt lysande, enligt mig är han en av 1900-talets absolut största poeter. Bukowski hade förvisso en ytterst problematisk relation till kvinnor men det krävs en rejält könscentrerad kvinna för att missa att Bukowski hade en ytterst problematiskt inställning till mänskligheten som helhet. Lika mycket hat som Bukowski spyr ut mot kvinnor i vissa av sina noveller, böcker och dikter - lika mycket hat visar han män. Det har blivit en stor missuppfattning kring Bukowski och alla som ger uttryck för den har antingen inte läst något av Bukowski, har läst ytterst lite och selektivt eller är helt enkelt, som jag sa, könscentrerad.

Bukowski uttryckte hat emot i stort sätt allt. Get it? Till och med poesi.
Citera
2011-11-30, 23:14
Medlem
Basil Fawltys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoLoK
Sanna Lundell har knappast läst något mer än några få noveller av Bukowski.

Birros försvar av Bukowski tyder på att han inte läst mer heller. Helt förvirrat och utan någon som helst pregnans, bara pladder som vanligt.

Lika ytligt, som hela programmet och Birros verksamhet i övrigt. Mundiarré.
Citera
2011-12-01, 23:30
Medlem
MoLoKs avatar
Citat:
Birros försvar av Bukowski tyder på att han inte läst mer heller. Helt förvirrat och utan någon som helst pregnans, bara pladder som vanligt.

Lika ytligt, som hela programmet och Birros verksamhet i övrigt. Mundiarré.

Japp det stämmer. Sanna har i alla fall koll på vilken ytlig PK-uppfattning man ska ha om Bukowski.
Citera
2011-12-02, 01:59
Medlem
DonVonFjants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beibel
Jag ställer mig tveksam till om den näthatade verkligen skriver sina krönikor själv? Maken till stavfel+särskrivningar och direkta fel vad gäller meningsuppbyggnad har jag aldrig sett när han tillsammans med en kollega Live-chattade under en match.

http://www.expressen.se/kronikorer/m...ta-ar-karleken

Va fan är det här för jävla krönika? Pajas.

Han hade en blogg en period också som var så illa skriven att man genast ville slänga in den jäveln på tvångskomvux. Kissie stavar bättre. Kissie.
Citera
2011-12-02, 02:08
Medlem
Citat:
... Jag mailade Expreesens kvalitetsredaktör Irina Halling och undrade försynt om inte Birros bloggar och krönikor underkastas korrekturläsning innan publicering.
Fick följande svar :

Citat:
Hej!
Tack för ditt mejl. Vi korrläser alla krönikor i papperstidningen, vi korrläser också krönikor på webben. Men när det är matchkväll och Marcus Birro bloggar direkt då har vi oftast inte tid att korrläsa. Vår webbsportchef Pär Andersson lovar att hålla kolla på Birros texter.

Vänliga hälsningar

Irina Halling
Kvalitetsredaktör
Expressen /GT /Kvällsposten
mobil: 0706 - 34 41 34
direkt: 08 - 738 33 63
mail: irina.halling@expressen.se

Tydligen stämmer inte detta eller så håller korrläsarna samma låga språkliga nivå som Birro.

Tittade på Birros bord nyss. Han pratar om möjligt ännu värre än han skriver. Har för mig att Birro gnällde en gång på att kungen inte kunde formulera en enda korrekt grammatisk mening den där gången då kungen "vände blad". Om ni vill höra någon som är värre än kungen, titta då på Birros bord.

–––

Intressant att du fick ett svar av Irina Halling i alla fall.
Det hon säger är ej heller ointressant vad gäller saken.

IH säger således att de (Exp.) korrläser alla krönikor i papperstidningen ...
Jag ställer mig tveksam till detta!
Jag vet inte exakt vad denne Pär Andersson har för korrläsarkompetens, och är något brydd när allt kommer omkring att Halling ger det svaret. Vi får väl se framgent om det blir någon språklig förbättring på Marcus Birros texter, vilka dessa än må vara.

Jag håller med dig om jämförelsen med den i övrigt absurde Björn Ranelid.
Det går vidare att väga Birro mot i stort sett vilken svensk(talande) författare/krönikör/poet (eller pseudoförfattare/pseudokrönikör/pseudopoet för den delen!) som helst: Birro är värst och sämst av de alla på att hantera svenskt skriftspråk.

Frågan är samtidigt varför Birros skrivtekniska kunnande är så jävla uselt.
Har han någonsin läst exempelvis Språkrådets Svenska skrivregler?
Eller vet han inte ens att en sådan skrivhandledning finns i Sverige? ...
Kan inte Pär Andersson eller Irina Halling från Expressen tipsa honom om denna bok?!

Med den senaste skrivregelssamlingen Svenska skrivregler (2008), eller någon av de tidigare utgåvorna från den tidens Svenska språknämnden, skulle Marcus i sin krönika häromdagen, 30 nov. i Exp. (Det enda som håller oss upprätta är kärleken), inte behöva använda sig t.ex. av felaktigt bruk av skiljetecknet tre punkter/»...«. Han förstår inte att det bör vara ett mellanrum före de tre punkterna, som här: ...
Han skulle vidare heller inte behöva skriva så här i samma krönika:

... Det är vi som kommer släpande med våra liv till döden, För varje år som går är det som om vi packar det vi har ...

Att han (som ovan) skriver "... döden, För ...", det vill säga en versal efter ett kommatecken, är klart undermåligt och närmast bisarrt. Om det inte vore för Marcus Birro.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in