Citat:
Ursprungligen postat av Basil Fawlty
... Jag mailade Expreesens kvalitetsredaktör Irina Halling och undrade försynt om inte Birros bloggar och krönikor underkastas korrekturläsning innan publicering.
Fick följande svar :
Citat:
Hej!
Tack för ditt mejl. Vi korrläser alla krönikor i papperstidningen, vi korrläser också krönikor på webben. Men när det är matchkväll och Marcus Birro bloggar direkt då har vi oftast inte tid att korrläsa. Vår webbsportchef Pär Andersson lovar att hålla kolla på Birros texter.
Vänliga hälsningar
Irina Halling
Kvalitetsredaktör
Expressen /GT /Kvällsposten
mobil: 0706 - 34 41 34
direkt: 08 - 738 33 63
mail: irina.halling@expressen.se
Tydligen stämmer inte detta eller så håller korrläsarna samma låga språkliga nivå som Birro.
Tittade på Birros bord nyss. Han pratar om möjligt ännu värre än han skriver. Har för mig att Birro gnällde en gång på att kungen inte kunde formulera en enda korrekt grammatisk mening den där gången då kungen "vände blad". Om ni vill höra någon som är värre än kungen, titta då på Birros bord.
–––
En större medial fjant än Birro finns knappast. Möjligen Ranelid då, men han har åtminstone koll på sin grammatik.
Intressant att du fick ett svar av Irina Halling i alla fall.
Det hon säger är ej heller ointressant vad gäller saken.
IH säger således att de (
Exp.)
korrläser alla krönikor i papperstidningen ...
Jag ställer mig tveksam till detta!
Jag vet inte exakt vad denne Pär Andersson har för korrläsarkompetens, och är något brydd när allt kommer omkring att Halling ger det svaret. Vi får väl se framgent om det blir någon språklig
förbättring på Marcus Birros texter, vilka dessa än må vara.
Jag håller med dig om jämförelsen med den i övrigt absurde Björn Ranelid.
Det går vidare att väga Birro mot i stort sett vilken svensk(talande) författare/krönikör/poet (eller pseudoförfattare/pseudokrönikör/pseudopoet för den delen!) som helst: Birro är värst och sämst av de alla på att hantera svenskt skriftspråk.
Frågan är samtidigt
varför Birros skrivtekniska kunnande är så jävla uselt.
Har han någonsin läst exempelvis
Språkrådets Svenska skrivregler?
Eller vet han inte ens att en sådan skrivhandledning finns i Sverige? ...
Kan inte Pär Andersson eller Irina Halling från
Expressen tipsa honom om denna bok?!
Med den senaste skrivregelssamlingen
Svenska skrivregler (2008), eller någon av de tidigare utgåvorna från den tidens
Svenska språknämnden, skulle Marcus i sin krönika häromdagen, 30 nov. i Exp. (
Det enda som håller oss upprätta är kärleken), inte behöva använda sig t.ex. av felaktigt bruk av skiljetecknet tre punkter/»...«. Han förstår inte att det bör vara ett
mellanrum före de tre punkterna, som här: ...
Han skulle vidare heller inte behöva skriva så här i samma krönika:
... Det är vi som kommer släpande med våra liv till döden, För varje år som går är det som om vi packar det vi har ...
Att han (som ovan) skriver "
... döden, För ...", det vill säga en versal efter ett kommatecken, är klart undermåligt och närmast bisarrt. Om det inte vore för Marcus Birro.