Flashback bygger pepparkakshus!
2009-09-07, 21:27
Medlem
simmarn_2004s avatar
Jag har lite funderingar kring ett nytt driverköp. Började spela golf på allvar ifjol och har hittills spelat med en Taylor Made Burner Driver av årsmodell 2007, med 12-gradig loft. När jag nu lärt mig hantera drivern bra så slår jag riktigt bra och, relativt sett, långt. Brukar väl ligga runt 220-230 meter, och uppemot 250 när jag får till det riktigt bra. Jag tror att jag skulle kunna tjäna ytterligare några meter ifall jag köpte en 10,5-gradigt loftad driver. Bollbanan jag får med den driver jag har nu är så himla hög, tappar en del i avstånd på grund av detta. Så jag funderar nu på att slå till på den rea Dormy har jsut nu och köpa årets modell av TaylorMade Tour Burner med 10,5 i loft. Den är jävligt snygg åtminstone, och förutom det lite för höggradiga loftet gillar jag den Burnerdriver jag har nu skarpt. Är det någon som använt sig av denna klubba och kan säga någonting om den?

http://www.dormy.se/webshop/default.aspx?http://dormy.e-line.nu/servlet/us_pyra?wts.PAGE=h_ix3.htm&wts.ACTION=loginguest&p =H&%24echoLink=02007139&%24echoVar=1

Någon som annars har några generella tips om driverköp och skillnad i loft på drivers? Ungefär hur många meter tjänar man per lägre loftgrad? Är en 9,5-gradare för svårhanterlig för en nybörjare?
Citera
2009-09-07, 23:29
Medlem
Continental Ops avatar
Om du har en väldigt hög bollbana med tolvan tycker jag att det är ett argument som talar för att du skulle kunna hantera en 10.5, själv har jag lite flack sving o slår rätt lågt o nåt lägre än en tolva eller hellre en spoon är inget för mig.

Rent allmänt så tycker jag att du skall provslå den klubba du tänker köpa innan, särskilt när det gäller drivern. Det reas på så mkt klubbor nuförtiden så stick iväg till nån range där man får prova mkt klubbor, typ ulriksdal o bilda dig lite uppfattning om vilka du gillar, sen tjackar du på nätet i vinter
Citera
2009-09-08, 12:20
Medlem
Bobbo.s avatar
Håller med Continental Op, åk och provslå lite olika drivers. Oftast hittar man en favorit rätt snabbt. Ifall du tycker att du har för hög bollbana ska du definitivt gå på 10,5grader eller mindre. Sedan är frågan ifall du har tillräckligt hög svinghastighet för att välja stiff-skaft istället. Oftast finns det utrustning på rangerna för att mäta upp svinghastigheten, kostar några hundra extra men kan vara värt det.
Citera
2009-09-08, 20:49
Medlem
simmarn_2004s avatar
Ja, man funderar ju lite över en 9,5a.. som ni säger, får nog ta mig till en driving range och provslå lite innan jag kan ta rätt beslut.
Citera
2009-09-09, 11:28
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Taylor Made Burner har jag nästan ingen erfarenhet utav, spelade en version från 2005 ett tag men det var det.

Drivers är å andra sidan något jag är intresserad av att veta mycket om, tycker att det är en mycket roligare klubba än t.ex. en wedge och alla tycker vi ju om att slå långt. Att du har en hög bollbana är inte särskilt ovanligt och dessutom något jag inte tycker du ska bry dig allt för mycket om. Visst om du slår bollen högre än den går långt, då börjar det bli ett problem.

Men innan jag säger mer skulle jag gärna vilja vet mer information om ditt HCP och din svinghastighet. Har du HCP över singel och hastighet med drivern under 95 MPH så skulle jag säga att en tourmodell + stiff skaft med 9,5 grader bara är ett slöseri, du kommer köpa dig en mycket mer svårspelad klubba och den kommer stjälpa mer än den hjälper.

Dessutom så skulle jag säga att om du inte möter dessa kriterier så ska du inte gå under 10.5 grader på drivern. Det gör den helt enkelt för svår att spela med. Fick själv in en Callaway FT-9 Tour med 8,5 grader och stiffskaft för två veckor sedan men sålde den snabbt vidare till en bekant, jag kunde inte slå ett slag jag var nöjd med. Gick tillbaks till Callaway FT5 på 10,5 grader och slår kontrollerat och någorlunda långt.

Vill du ha extra längd, prova en Callaway Diablo eller en av de nya Ping eller Cobra driverserna som finns på marknaden nu. De är till för att ge dig lite extra längd, kanske sänk graderna till 10.5 men inte mer och provslå. Köp inte klubbor på nätet utan att ha provat de först, träffar alldeles för många missnöjda kunder som gjort så.

"Loften är din vän" - Tiger Woods
Citera
2009-09-09, 15:14
Medlem
tallmisters avatar
Taylormade R7 är fett nice Riktigt sköna bollträffar. Dock kör jag alpha just nu:P
Citera
2009-09-09, 16:39
Medlem
simmarn_2004s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KinG-NothinG
Taylor Made Burner har jag nästan ingen erfarenhet utav, spelade en version från 2005 ett tag men det var det.

Drivers är å andra sidan något jag är intresserad av att veta mycket om, tycker att det är en mycket roligare klubba än t.ex. en wedge och alla tycker vi ju om att slå långt. Att du har en hög bollbana är inte särskilt ovanligt och dessutom något jag inte tycker du ska bry dig allt för mycket om. Visst om du slår bollen högre än den går långt, då börjar det bli ett problem.

Men innan jag säger mer skulle jag gärna vilja vet mer information om ditt HCP och din svinghastighet. Har du HCP över singel och hastighet med drivern under 95 MPH så skulle jag säga att en tourmodell + stiff skaft med 9,5 grader bara är ett slöseri, du kommer köpa dig en mycket mer svårspelad klubba och den kommer stjälpa mer än den hjälper.

Dessutom så skulle jag säga att om du inte möter dessa kriterier så ska du inte gå under 10.5 grader på drivern. Det gör den helt enkelt för svår att spela med. Fick själv in en Callaway FT-9 Tour med 8,5 grader och stiffskaft för två veckor sedan men sålde den snabbt vidare till en bekant, jag kunde inte slå ett slag jag var nöjd med. Gick tillbaks till Callaway FT5 på 10,5 grader och slår kontrollerat och någorlunda långt.

Vill du ha extra längd, prova en Callaway Diablo eller en av de nya Ping eller Cobra driverserna som finns på marknaden nu. De är till för att ge dig lite extra längd, kanske sänk graderna till 10.5 men inte mer och provslå. Köp inte klubbor på nätet utan att ha provat de först, träffar alldeles för många missnöjda kunder som gjort så.

"Loften är din vän" - Tiger Woods

Tog grönt kort ifjol, men har börjat spela riktigt seriöst i år. Har sänkt mig ned till 24. Upplever att jag förlorar en del i avstånd för att bollbanan är så hög. Särskilt på par 4-hål känner jag att jag skulle ha stor nytta av att slå 20 meter längre, så kan man kanske i vissa fall välja att slå en längre chipp för att ta sig in på green, istället för att försöka göra sitt inspel med ett fullt slag med wedge/järnklubba vilket jag tycker känns mer okontrollerat.

Min svinghastighet vet jag ingenting om, ska försöka ta reda på vad den ligger på. Är Callaway FT-serien skön att slå med? Jag har kollat lite på dem. Tycker det fyrkantiga klubbhuvudet är väldigt snyggt. Ska försöka testa en sådan 10.5-gradig variant, är den skön att slå med kanske jag köper en sådan.
Citera
2009-09-09, 23:51
Medlem
Zinkys avatar
Tjena, jobbar lite på att få till en shyst pitch med backspinn på efter en onödig vattenvisit. Kör på Wilson Staff Px3 Soft Spin. Bollar de ska väl vara hyffsat mjuka?

Just nu får jag bollen att stanna upp ganska bra men inget riktig tillbakarull. Till saken hör att jag spelar på ett väldigt gammla klubbor. Antar att räfflingen på klubban hjälper till ganska mycket?
Citera
2009-09-10, 09:52
Medlem
Belsebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zinky
Tjena, jobbar lite på att få till en shyst pitch med backspinn på efter en onödig vattenvisit. Kör på Wilson Staff Px3 Soft Spin. Bollar de ska väl vara hyffsat mjuka?

Just nu får jag bollen att stanna upp ganska bra men inget riktig tillbakarull. Till saken hör att jag spelar på ett väldigt gammla klubbor. Antar att räfflingen på klubban hjälper till ganska mycket?

Ja, rena klubbor med fräscha grooves (finns det något svenskt namn?) är väl något av ett måste. Inget jag själv bemästrat dock, lycka till.
Citera
2009-09-10, 11:00
Medlem
Bobbo.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belseb
Ja, rena klubbor med fräscha grooves (finns det något svenskt namn?) är väl något av ett måste. Inget jag själv bemästrat dock, lycka till.

Snackade om detta med min tränare för någon vecka sedan. Tydligen byter de wedgar varannan tävling på touren för att kunna bibehålla en bra spinn. Som amatör behöver man givetvis inte dra det så långt men i början av varje säsong tyckte min tränare att man skulle fräsa om skårorna. Någon som vet hur många gånger man kan fräsa om dem?
Citera
2009-09-10, 12:14
Medlem
Zinkys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bobbo.
Snackade om detta med min tränare för någon vecka sedan. Tydligen byter de wedgar varannan tävling på touren för att kunna bibehålla en bra spinn. Som amatör behöver man givetvis inte dra det så långt men i början av varje säsong tyckte min tränare att man skulle fräsa om skårorna. Någon som vet hur många gånger man kan fräsa om dem?

Tills det blir hål kanske? tack för svaren min pitch är väl en sådär 15år så kanske skulle köpa på sig lite nytt =)
Citera
2009-09-10, 17:41
Medlem
Bobbo.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zinky
Tills det blir hål kanske? tack för svaren min pitch är väl en sådär 15år så kanske skulle köpa på sig lite nytt =)

Haha jo det har onekligen hänt sedan dess!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in