Citat:
Ursprungligen postat av
Arga.Apan
Som låntagaren ansöker om lån eller kredit hos.
Då undrar jag återigen varför du nämner banker.
Du kan omöjligen ha missat det som stod om stadshypoteket.
Till en bank kunde man gå för topplånet men där utgick inga räntesubventioner. Så det är ovidkommande.
Citat:
Ursprungligen postat av
Arga.Apan
OK gör ett försök att förtydliga vad jag menar:
För att illustrera detta tar jag mig friheten att dela in samhället i tre huvudsakliga grupper.
Grupp A: De som sitter på "kapital" till exempel storbanker kredit -och långivare, individer som har tillräckligt med kapital för att kunna "casha" bil och bostad hör även hit.
Grupp B: Löntagare i klassen medel till högre medel, har inkomst men inte tillräckligt med eget kapital för att kunna "casha" bil och bostad. Denna grupp är ofta de som skuldsätter sig med dyra bostadslån. De allra flesta svenskar platsar i denna kategori.
Grupp C: Bottenskiktet om du tillåter termen. Individerna i denna grupp är antingen lågavlönade eller saknar egen inkomst överhuvud taget. Ofta beroende av bidrag och en välfärdsstat som håller dem upprätta (jag bortser inte från att beroendet av välfärdsstaten förmodligen uppkommer på grund av just välfärdsstaten).
Om vi börjar med grupp C. Denna samling individer har själva inte lån och kan således inte dra av räntekostnader på skatten. Ur deras perspektiv hade det förmodligen varit bättre om staten stal mer och gav till dem istället för att stjäla mindre av låntagare (Grupp B). De får en mindre del av välfärdskakan så att säga.
Grupp B då. Dessa individer tror nog själva att de tjänar på räntesubventioner då deras älskade krediter och lån blir till synes billigare men så är givetvis inte fallet. Tvärtom här finns förlorarna. Då staten tar hand om en del av räntekostnaderna klarar individerna i grupp B att finansiera dyrare lån och krediter, större lån beviljas dessa individer av storkapitalet (skuldsättningen ökar). Mer pengar finns tillgängligt hos de som efterfrågar produkten (låt säga bostaden), Grupp B tittar inte så mycket på den faktiska summan de lånar snarare efter hur stora kostnader de kan bära varje månad. Priserna på bostäder stiger kraftigt (precis det vi bevittnar för tillfället och även diskussionen för denna tråd) och Grupp B får lov att skuldsätta sig allt mer för att köpa sin bostad och bil. Så länge räntan är artificiellt låg och storkapital och stat inflaterar kraftigt är de nog rätt nöjda men sen spricker bubblan och då står många individer i grupp B med brallorna nere och kuken i brevlådan. Då de betalar skatt är de dessutom med och finansierar sitt eget avdrag (nåja).
Grupp A ser förnöjt på medan lånen stiger och intäkterna ökar (kom ihåg att pengarna som lånas ut inte existerar innan långivningen utan skapas då lånet ges ut, banken skapar en skuld i betalsystemet med belopp som tidigare inte existerade). Om jag kommer ihåg dit exempel rätt så handlade det om att låntagaren betalade 3% ränta vid lån till nyproducerade villor staten sköt till resten upp till 8%. Grupp A får fortfarande sin ränta på säg 8% resten betalar grupp B och grupp C även om den enskilde individen i grupp B upplever det som att någon annan betalar. Således en aktiv överföring av resurser från löntagarna till storkapitalet, medveten eller omedveten lämnar jag åt konspirationsteoretikerna att bedöma.
Hoppas jag lyckas förklara vad jag menar, även om min sista mening där var lite onödig och mer som en liten sidogrej. Vad jag i grunden försöker säga som inlägg i trådens diskussion är att en räntesubvention oavsett utformning är en reglering eller ett ingrepp i marknaden, en tvingande omfördelning av resurser. Således ingen fri kreditmarknad, ett statligt ingrepp får givetvis konsekvenser på alla fronter även om centralplaneraren inte är kapabel att förutse alla dessa.
Jag uppskattar din vilja att försöka dig på någon slags förklaring. Tyvärr är den kliniskt ren på något som helst stöd för ditt påstående. Jag kan tycka att du kanske svävade ut något och borde ha hållit dig till frågan som gällde räntesubventionerna till nyproduktion av fastigheter i början på 90-talet och tidigare. (Borgarna tog sedan bort räntesubventionerna under 90-talet).
Observera och att du felantigen talar i grupp A om nyskapad kredit. Om du går tillbaka till det som stod om stadshypotek så ser du att både jag och wikipedia skrev att dom lånade upp befintlig avista. Det var för att betona att det inte skapas ny kredit vid den upplåningen.
Det du behöver visa är vägen från statens utbetalning av subventionerna till storkapitalet, eller något snarlikt.
Följande är för min del acceptabla förutsättningar. Subventionerna leder till :
* fler nybyggda hus.
* Fler anställda i byggsektorn
* Större leveranser i byggmtrl-sekton
* Fler anställda i byggmtrl-sekton
* Större efterfrågan efter personal i byggsektorn och i byggmtrl-sekton, vilket driver upp lönerna där.
* Aktieägarna får avstå konsumtion och bekosta kapacitetsutbyggnad.
Generella förutsättningar:
* Företagen försöker öka sina marknadsandelar.
* Konkurrensen pressar priser och vinster.
Men hur du ur ovanstående sluter dig till att "storfinansen", vilket rimligen får översättas till aktieägarna, får värdet av subventionerna ser jag inte riktigt hur du ska kunna visa. Hade det inte rått konkurrens samt att man hade importerat byggjobbare från utlandet vilket då hindrat att lönerna steg då hade kunnat acceptera att aktieägarna hade kunna få iaf en del av subventionerna. Men nu var det inte så.
Att löntagarna kan pressa upp sina löner beror på att det blir underskott på byggjobbare, och för att kompensera för det skulle man ha behövt importera byggjobbare och det gjorde man inte. (I stället säkerställde man att endast LO-anslutna fick utföra byggjobb. Tog du i en borrmaskin på ditt jobb och en byggjobbare fick syn på det så kom han fram och kollade att du hade "rena papper").