Citat:
Ja, produktion av småhus har rasat ned på lägsta nivå. Dvs ner mot förra skuldbubbelkraschnivån. http://2.bp.blogspot.com/-efEG5J-0-Ak/Ueaivlpv_4I/AAAAAAAAUts/jmHN03H0NNQ/s1600/smahus_nybygg_2013K1.pngJag har också funderat mycket kring detta. Jag som bor i Småland ser också det att hustillverkarna kämpar och många har redan fått lägga ner verksamheten. Det finns många som tillverkar småhus i trä enligt standardmått och de får inte verksamheten att gå samman ekonomiskt.
Troligen har produktionskostnaden helt enkelt blivit för hög. Dvs den totala kostnaden, inkl mark. Bankerna lär ge blankolån för delen över 85% men det blir ju en fråga om att inkomsterna måste räcka. Och stiger totalpriset så blir det färre och färre som kan låna och köpa.
Småhustillverkarna har försökt runda detta genom att finansiera toppskulden själva. Dvs de lånar ut det över 85%. Men det verkar inte riktigt räcka. Och troligen har totalpriserna dragit iväg för mycket.
Citat:
Under de senast 20 åren har kommunerna skyfflat över anläggningskostnader på husköparna. Hur mycket det gör vågar jag inte svara på.Läste också nyligen att Sverige ska ha de högsta priserna på bostäder inom EU. "2011 låg kostnaden 72 procent över EU-ländernas genomsnitt."
Som jag ser det så finns det bara en förklaring och den är att dels så ska kommunerna har mycket för både tomt, VA och anslutningar. De vill tjäna pengar på att du bygger i deras kommun. Samt att vi har monopol inom byggvaror och material. Kan detta stämma? För det är märkligt annars.
Som jag ser det så finns det bara en förklaring och den är att dels så ska kommunerna har mycket för både tomt, VA och anslutningar. De vill tjäna pengar på att du bygger i deras kommun. Samt att vi har monopol inom byggvaror och material. Kan detta stämma? För det är märkligt annars.
Jag ser det inte som att kommunen vill tjäna något, utan att kommunen försöker reducera sina kostnader där det går. Dom ska ju försöka ordna en kommunal service och har lite svårt att få det att gå runt, och då är anläggningskostnader något som är enkelt att stryka bort.
Tittar man på Skanskas rörelsemarginal på byggandet så är den anmärkningsvärt låg. För låg för att vara hälsosam.
Men tittar man i den pdf från SCB som jag länkade ovan så ser man att byggkostnaden ökat något extremt. Exakt vad som ingår vet jag inte men dom skriver: "priser på material, arbetskraft, maskinutnyttjande m.m". Dvs inget om markkostnad eller anläggningskostnader. Och det är rimligt att det inte ingår när man skall mäta byggkostnad.
Att maskinkostnaderna skulle ha dragit iväg speciellt mycket tvivlar jag starkt på. Även där borde insatsvaror ha priseroderat pga av produktion i Kina.
Kvar har vi då materialkostnad och arbetskraftskostnad.
Och då kan man fråga sig om det är byggjobbarna som roffat åt sig, eller om byggmaterialet (av likvärdig kvalitet) stigit så mycket mer än KPI. Eller om det är en kombination av båda.
(Jag kollade en granne till en bekant som är elektriker och jobbar på byggen. Han tog sig in bland de 10% högst betalda i kommunen. Det är lite tunn statistik milt uttryckt men om byggjobbare har sådana löner blir byggjobb dyrt).