2013-07-27, 22:52
Medlem
Reymonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Naturen innehåller lagar och fenomen. Matematik är bara ett verktyg som vi människor har till för att beskriva naturen. Sen kan man ju diskutera var dessa lagar kom ifrån. Skulle dessa lagar på något sätt indikera att någon intelligent Skapare existerar eller inte? Det får var och en bestämma

Vad är det som är intelligent med naturlagarna? Torka? Översvämning?...
Citera
2013-07-27, 23:02
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reymont
Vad är det som är intelligent med naturlagarna? Torka? Översvämning?...
Jag tänkte på de naturlagar som går att beskriva matematiskt, dvs de fysiska lagarna. Öppna en valfri fysikbok så ser du att lagarna beskrivs med matematik. Frågan som man kan ställa sig är om dessa lagar har kommit av sig själv eller om någon intelligent skapare skapat dessa? Själv tror jag inte att dessa lagar kommit av sig själv utan någon intelligent kraft. Detta är bara min åsikt, men jag kanske har fel.
Citera
2013-07-27, 23:03
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb

Dessa enheter finns alltså i logiken och har alltid funnits och kommer alltid att finnas. De är inte konstruerade eller påhittade av någon människa. De bestämmer själva hur de ska se ut. De är vad de är och inget kan läggas till eller dras ifrån dem. Jag säger att de bevisar Gud. Eftersom Gud är immateriell och oberörbar är detta att de finns i logiken ett tillräckligt bevis för hans existens.
Så med andra ord vill du mena att Sverige är en gudsstat ? Vår infrastruktur är ju hyggligt tillknuten matematiska uträkningar.. och så sett skulle du vilja se lite fler gudsutlevelser och lite återgång till traditionell bibelundervisning?

Resonera lite kring din slutsats, vad vill du säga med innehavandet av ditt snillrika guds-bevis... ge dig mandat att skriva beviset på näsan för de vilsna vilka hävdar att guds existens bör hålla sig separat? för att alla sekulartister är ute och cyklar och på riktigt är riktigt riktigt dumma ?

Att man bör respektera lite mer fundamentalism och inte gå i argumentation med bibel-läsare?

Ja vad?
Citera
2013-07-27, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel
Så med andra ord vill du mena att Sverige är en gudsstat ? Vår infrastruktur är ju hyggligt tillknuten matematiska uträkningar.. och så sett skulle du vilja se lite fler gudsutlevelser och lite återgång till traditionell bibelundervisning?

Resonera lite kring din slutsats, vad vill du säga med innehavandet av ditt snillrika guds-bevis... ge dig mandat att skriva beviset på näsan för de vilsna vilka hävdar att guds existens bör hålla sig separat? för att alla sekulartister är ute och cyklar och på riktigt är riktigt riktigt dumma ?

Att man bör respektera lite mer fundamentalism och inte gå i argumentation med bibel-läsare?

Ja vad?

Vad vill du själv? Att jag som är havande med bevis om Guds existens ska behålla det för mig själv och låta fostret självdö istället för att föda det?
Citera
2013-07-27, 23:11
Medlem
Skulle vilja veta vad respektive troende och icke troende anser att den andre behöver ta till sig för att "se sanningen".

Vad anser eller hur tänker ni här i tråden som är TROENDE att icke troende tänker och vad anser ni att de icke troende gör för fel. hur skall dem möta sanningen, hur blev det så här - förslag, tankar.

Kort: Hur tänker icke troende samt vad har dem missat

Vad anser eller hur tänker ni här i tråden som är ICKE TROENDE att troende tänker och vad anser ni att de troende gör för fel. hur skall dem möta sanningen, hur blev det så här - förslag, tankar.

Så kort: Hur tänker troende / icke Troende, samt vad har dem missat!
Citera
2013-07-27, 23:15
Medlem
Reymonts avatar
Citat:
Jag tänkte på de naturlagar som går att beskriva matematiskt, dvs de fysiska lagarna. Öppna en valfri fysikbok så ser du att lagarna beskrivs med matematik. Frågan som man kan ställa sig är om dessa lagar har kommit av sig själv eller om någon intelligent skapare skapat dessa? Själv tror jag inte att dessa lagar kommit av sig själv utan någon intelligent kraft. Detta är bara min åsikt, men jag kanske har fel.

Ja du tänker helt fel. Du är verkligen helt bakom flötet.
Citera
2013-07-27, 23:21
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reymont
Ja du tänker helt fel. Du är verkligen helt bakom flötet.
Ja det kanske stämmer det du säger... bara Gud vet, om han nu finns
Citera
2013-07-27, 23:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Professor.Wer
Jag vet inte ens varför denna tråd existerar.

Den kommer onekligen aldrig att komma fram till något vettigt. Ett genombrott som bevisar Guds existens... kommer inte att ske, allra minst på Flashback.

Den enda typ av evidens som är acceptabel är naturligtvis vetenskapliga belägg. Vetenskapen bygger på rationalitet och empiri. Den som inte grundar sina belägg på detta är irrationell. Det är just vad definitionen betyder. Ty den som ej är förnuftig skall ej lyssnas på. Religion å andra sidan bygger på tro. För tro krävs inte nödvändigtvis någon typ av belägg alls.

Om jag säger att jag har en talande groda under min säng - vem kan säga motbevisa detta? Ingen, därför att jag kan påstå att den talande grodan enbart lyssnar och talar till dem som tror på grodan och att grodan inte är materiell och existerar utanför tid och rum och utanför någons förnuft. Detta sätter naturligtvis stopp för all diskussion. Det är naturligtvis inget belägg heller för grodans existens, utan endast ytterligare påståenden som inte heller kan bevisas.

Detta betyder inte att min groda inte existerar. Det betyder endast att det vore väldigt irrationelt att påstå att grodan med säkerhet existerar. Lika irrationellt som att tro på tomtar, troll, spöken, demoner, och andra vidskepliga saker, eftersom all kunskap vi har om världen just nu säger emot detta.

Skrumpelnubb har kräkt ur sig massor av påståenden utan minsta lilla uns av belägg för dessa.

Vem är så galen att fortsätta denna diskussion?

Vi behöver inte ens Gud. Varken för vetenskapen, filosofin, och definitivt inte moralen.

Citat:
Ursprungligen postat av peckahuve
Att inte gud behövs för moralen säger bara folk som inte varit helkriminella. Om man varit en fullkomligt hänsynslös galning, så kan det vara bra med lite tro. Framför allt för ens omgivning.

Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Och vad vet du om det?

Så troende är alltså mindre farliga än icke-troende? Detta baserar du på vad?
Så här skrev en snubbe, jag svarade honom, och fiffiniffi drog en massa obegripliga slutsatser av mitt svar. Jag surnade till för jag pallade inte att argumentera med en sån uppenbar idiot, och då fick jag veta av fiffiniffi att jag var religiös kristen. Jag frågade vart idioten fått det ifrån och då blev det tyst, så jag frågar igen: vart har du fått det ifrån?
Annars är väl skrumpelnubbs sifferlekar det mest underhållande sen sigge var i farten!
Citera
2013-07-27, 23:34
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ja det kanske stämmer det du säger... bara Gud vet, om han nu finns
Mmm handlar om existensberättigande va?

Men, vad har guds existensberättigande att göra med religionsfundamentalisters utrymme? En troende och guds existens är inte, om man gör en teknisk-matematisk tolkning av vad de är var för sig, detsamma.

Dvs personen du, den troende existerar, du har en människorättslig existens och därmed berättigad, däremot inte gud, då gud ej talar, medverkar inte i avgörande beslut och bryr sig inte när du hamnar i knipa, skulle gud hoppa in och visa sig vara handlingskraftig, så kan tänkas att gud ägde existensberättigande.. men nu gör han inte det, han är en lam jävel som håller sig undan.

Att du tror på honom och säger dig veta att han ger dig kraft, okej.. men han kan ännu inte bota sjukdomar och vara där han sägs bör vara, iaf inte i tid och existensen är tidsutmätt, om du har en själ så är den själen rätt beroende av allt fysiskt-matematiskt eller matematiskt uträknat... medan gud skulle vara existensberättigad utifrån att inte "vara av denna värld" ?

Vari ligger logiken? Att t.ex kräva särskild respekt och särbehandling?
Citera
2013-07-28, 00:02
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Jaså, säger du det?

Oj! Ett svar. Jag har tidigare förklarat varför ditt argument inte duger till någonting, men då bemödade du inte svara. Vad har hänt?
Citera
2013-07-28, 00:29
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckahuve
Så här skrev en snubbe, jag svarade honom, och fiffiniffi drog en massa obegripliga slutsatser av mitt svar. Jag surnade till för jag pallade inte att argumentera med en sån uppenbar idiot, och då fick jag veta av fiffiniffi att jag var religiös kristen. Jag frågade vart idioten fått det ifrån och då blev det tyst, så jag frågar igen: vart har du fått det ifrån?
Annars är väl skrumpelnubbs sifferlekar det mest underhållande sen sigge var i farten!

1. Fem rader? Shit pommes frites, hjälper mamma dig skriva?

2. Jag såg faktiskt inte din fråga förrän nu. Temper, temper.

3. Som svar på din fråga:
Jag har fått för mig det sedan tidigare av de korta (men ack så urbota korkade) inläggen du kräkts ur dig tidigare på FB. Kan ha fel. Du förstår, du betyder EXTREMT lite för mig och dina förehavanden och trosföreställningar än mindre. Därmed har du hos mig sorterats in i facket "mentalt handikappade kristna retards med skrivsvårigheter". Till mitt försvar bör dock nämnas att du konstant skriver kortfattat, korkat och kryptiskt, vilket leder till knee-jerk reaktionen att ignorera dina inlägg. Information kring din person är därmed nästan garanterad att missas av mig.

Om du önskar förtälja dina verkliga trosföreställningar/åsikter/världsåskådningar så varsågod, men det kanske blir svårt att få plats på tre rader...och mor din har kanske gått lagt sig så hjälp är väl att glömma...så ta tid på dig, skeda mamma i er gemensamma säng och återkom imorgon. Puss.
Citera
2013-07-28, 02:59
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slaiter
Skulle vilja veta vad respektive troende och icke troende anser att den andre behöver ta till sig för att "se sanningen".

Vad anser eller hur tänker ni här i tråden som är TROENDE att icke troende tänker och vad anser ni att de icke troende gör för fel. hur skall dem möta sanningen, hur blev det så här - förslag, tankar.

Kort: Hur tänker icke troende samt vad har dem missat

Vad anser eller hur tänker ni här i tråden som är ICKE TROENDE att troende tänker och vad anser ni att de troende gör för fel. hur skall dem möta sanningen, hur blev det så här - förslag, tankar.

Så kort: Hur tänker troende / icke Troende, samt vad har dem missat!

En bra start hade varit om troende skulle sluta använda "argument from ignorance", dvs. saker som "jag förstår inte hur allt kan finnas till utan Gud, alltså måste han finnas", "ni kan inte bevisa hur universum uppstod, alltså -GUD-" eller "slumpen förklarar inte.. alltså -GUD-" eller alla andra varianter som uppstår. Om jag inte skulle förstå hur tidvattnet fungerar så hade jag inte börjat förklara allt med Poseidon. Varför hoppa till slutsatser utan belägg?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in