2014-05-06, 21:18
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Vi har t.ex. inte sett de minsta beståndsdelarna(strängar) men vi tror fortfarande att dom existerar.

Tror du att strängarna existerar? Det gör inte jag. Jag tror att de kan existera, men såvitt jag vet har inga experiment gjorts som belägger sträng-/M-"teorins" förutsägelser. Om jag inte har fel i ovanstående anser jag att det är missvisande att kalla strängteorin för en (vetenskaplig) teori. Åtminstone om man försöker sätta den i samma fack som t ex gravitationsteori, relativitetsteorierna, evolutionsteori, m fl. De senare är väl belagda. Ändå har strängteoretikerna en fördel över teister och andra gudstroende i det att de strävar mot att göra just det, belägga sina hypoteser med experiment.
Citera
2014-05-06, 22:16
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DingusMcDuck
Tror du att strängarna existerar? Det gör inte jag. Jag tror att de kan existera, men såvitt jag vet har inga experiment gjorts som belägger sträng-/M-"teorins" förutsägelser. Om jag inte har fel i ovanstående anser jag att det är missvisande att kalla strängteorin för en (vetenskaplig) teori. Åtminstone om man försöker sätta den i samma fack som t ex gravitationsteori, relativitetsteorierna, evolutionsteori, m fl. De senare är väl belagda. Ändå har strängteoretikerna en fördel över teister och andra gudstroende i det att de strävar mot att göra just det, belägga sina hypoteser med experiment.
Ja, jag tror att strängarna existerar. Enligt vad jag har förstått kan strängteorin aldrig bevisas eller falsifieras, de är för små för att kunna detekteras, helt enkelt. Men dock har man goda skäl att tro att de existerar.
Citera
2014-05-06, 22:19
Avslutad
Citat:
Men dock har man goda skäl att tro att de existerar.

Precis!
Citera
2014-05-06, 23:02
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Ja, jag tror att strängarna existerar. Enligt vad jag har förstått kan strängteorin aldrig bevisas eller falsifieras, de är för små för att kunna detekteras, helt enkelt. Men dock har man goda skäl att tro att de existerar.

Med de metoder vi har tillgängliga idag verkar det som föreslås vara strängar som bygger upp elementarpartiklar vara otillräckliga för att detektera strängarna, ja. Anledningen att många vetenskapsmän/teoretiska fysiker/matematiker anser att det finns goda skäl att tro att de existerar är att man utgått från vetenskap när man formulerat hypoteserna. Det finns såvitt jag vet inget som säger att det aldrig kommer att gå att testa hypoteserna, men så länge man inte kan göra det är de inte värda att kallas teori, och på sätt och vis befinner de sig på samma nivå som "teorin" att en övernaturlig varelse ligger bakom alltihop. Detsamma gäller inte de belagda, riktiga teorierna. Även om de senare inte förklarar allting vi observerar.
Citera
2014-05-07, 08:17
Medlem
Findusams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejsfittan
Så fort man ska diskutera guds existens med någon som är väldigt insnöad i sin tro. Så är det som att prata med ett barn.

Fast om man inte är ett barn brukar man inte dela upp. En mening på det viset.
Citera
2014-05-07, 12:46
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Den blåa grodan eller en annan fantasifigur har vi goda skäl att inte tro på, eftersom ingen vittne påstår sig ha sett en sådan.

Men spöken eller Aliens har vi däremot goda skäl att tro på, där har vi många vittnen som påstår sig ha sett dessa. Det finns dessutom tusentals berättelser och dokument som man kan undersöka.

Som du vet, kan ett påstående antingen vara sant eller falskt. Om det finns säg 1000 oberoende vittnen som påstår att de har sett spöken eller Aliens, ja då ljuger de sannolikt inte. Allting handlar om sannolikheter. Den vägen får vi nog även gå för att veta om Gud finns eller inte.

Så NU flyttar du dina spekulationer till att argumentum ad populum skall ingå som en parallel till den rationella relativismens sannolikhets-metodologi.

Jag förmodar att du inte heller i detta fall vet vad du talar om.
Citera
2014-05-07, 12:49
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ja, givetvis har någon sett honom/henne. Men poängen var att man inte behöver se något för att det ska existera. Det finns saker man inte kan se, men som vi fortfarande tror på.

Och vad har det med trådämnet att göra, att tro i bästa fall "bevisar" att det finns tro?
Citera
2014-05-07, 12:50
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Som du kanske har märkt handlar Guds beviset om sannolikheter, d.v.s vilka skäl vi har att det finns en Gud, eller snarare vad det starkaste skälet är för att Gud finns.

Enligt mig, är det starkaste skälet för att Gud finns är att det finns många vittnen som påstår att de har sett eller upplevt att Gud existerar. Kanske har de dött och pratat med Gud och sedan återvänt? Det finns många sådana berättelser. Vi har inga skäl att påstå att dessa människor ljuger. Eller hur?

"Argumentum ad populum" är inget "bevis".
Citera
2014-05-07, 12:52
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Vi har t.ex. inte sett de minsta beståndsdelarna(strängar) men vi tror fortfarande att dom existerar.

Att du inte ens förstår skillnaden mellan enkel empiri och övrig obervations-metodologi är bara sorgligt.
Citera
2014-05-07, 12:53
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Vad skulle du acceptera för belägg för att tro på en sådan varelse som du nämnde ovan?

Tråden efterlysar bevis. Försök hålla dig till det.
Citera
2014-05-07, 12:58
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utlandssvensk
Eller också är det som att prata med någon som har andra referensramar. Kan du inte bara acceptera att andra har andra uppfattningar?

Och dessa "andra referensramar" omkring "bevis", vad är dom? En omdefinition av betydelsen av bevis-konceptet ... typ kunskap1s slingra-demagogi med utsuddande semantisk akrobatik av vetenskapliga och filosofiska termer.
Citera
2014-05-07, 13:03
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DingusMcDuck
Med de metoder vi har tillgängliga idag verkar det som föreslås vara strängar som bygger upp elementarpartiklar vara otillräckliga för att detektera strängarna, ja. Anledningen att många vetenskapsmän/teoretiska fysiker/matematiker anser att det finns goda skäl att tro att de existerar är att man utgått från vetenskap när man formulerat hypoteserna. Det finns såvitt jag vet inget som säger att det aldrig kommer att gå att testa hypoteserna, men så länge man inte kan göra det är de inte värda att kallas teori, och på sätt och vis befinner de sig på samma nivå som "teorin" att en övernaturlig varelse ligger bakom alltihop. Detsamma gäller inte de belagda, riktiga teorierna. Även om de senare inte förklarar allting vi observerar.

Helt överens med dig, och vill bara tillägga att det är patetisk när teister överförar sin cherrypickings-metode till att omfatta vetenskapliga hypoteser .... som dom inte ens vet ÄR hypoteser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in