2013-07-26, 01:57
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blink
Många religioner har nog utgått ifrån detta grundläggande mysterium - du existerar och upplever nuet. Sedan har fokus med tiden skiftats till mer grumliga metaforer, sagor och hierarkiska sociala system.
Bästa inlägget hittills.
Citera
2013-07-26, 02:43
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wooten
Jag förstår inte riktigt varför detta skulle vara kontroversiellt. Det är att säga att det man tror om verklighetens beskaffenheter måste vara uppbackad av (mer eller mindre) evidens.
Så du tror inte på tex strängteorin?
Citera
2013-07-26, 06:56
Medlem
wootens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Så du tror inte på tex strängteorin?
Jagr inte tillräcklugt insatt för att ge dig ett svar på frågan. Men jag ställer mig väldigt tveksam till att det är en hypotes helt framtagen utan empiriska data. Den vill ju beskriva de minsta beståndsdelarna i universum liksom... Bara en sådan sak.
Senast redigerad av wooten 2013-07-26 kl. 06:59.
Citera
2013-07-26, 07:01
Medlem
wootens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
yxskaft

Undanflykt. Svara bara ja eller nej på frågan:
Så du medger att du anser att det som inte kan verifieras empiriskt heller inte kan antas existera just på grund av att det inte går att verifiera?
Då svarar jag nej. Detta blir mer beroende på vad som menas med "verifiera" än vad som menas med "empiriskt". Jag menar nog att det är väldigt svårt att lägga fram något öht om denna värld, oberoende av empiri.

Detta handlade mer om hur du väljer att polarisera rationalism och empirism än dina halmgubbar mot min syn på empirism. Inte ens gud är en tanke som skulle kunnat uppstå utan empiri enligt mig.
Senast redigerad av wooten 2013-07-26 kl. 07:07.
Citera
2013-07-26, 09:00
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Det finns ingen trovärdighet kvar för er i att driva vidare med filosofier om Guds icke-existens eftersom det redan bevisats att han finns. Jag tar det igen:

*

Apor beskrivs som håriga, två ben, två armar, huvud, ögon, öron, tänder..
Alltså har jag bevisat att du är en apa.

Vidare kan man också säga att med dina egna argument och baserat enbart på beskrivningen kan du lika gärna ha bevisat Det Flygande Spaghettimonstrets existens, eller vad som helst för entitet som jag beskriver på liknande sätt och skriver ner på en servett.

Dina argument är bristfälliga, för att vara snäll, och är inte baserade på annat än sifferlekar. Din egen brist på förståelse hindrar dig från att förstå att det enda som kopplar samman sifferlekarna med någon sorts gud är du själv.
Citera
2013-07-26, 10:13
Medlem
icarus_gbgs avatar
Citat:
Det finns ingen trovärdighet kvar för er i att driva vidare med filosofier om Guds icke-existens eftersom det redan bevisats att han finns. Jag tar det igen:

Det finns enheter av oändlighet som är 1. Min avatar som jag visar som exempel är samtliga fraktioner som man får från att dividera talen ett till sex med sju (1-6/7) i en enda enhet. Linjerna definierar den interna ordningen. Det finns oändligt många sådana enheter och de är olika till sitt utseende och uppbyggnad. Ingen har bestämt hur de ska se ut. De finns utan att vara skapade. De ÄR. De har alltid funnits och de kommer alltid finnas, oavsett betraktarens öga och oavsett talsystem eller utseende på siffror. De existerar som ett universellt, logiskt och immateriellt faktum. Enheterna har det gemensamt att de alla är ett (1).

Ingen kan säga att det inte stämmer, det som jag just nu beskrivit ovan.

Denna tråds upphovsman ville se ett bevis på att Gud finns och att det är bibelns Gud, Kristus. Så jag jämför enheternas egenskaper med hur bibeln beskriver Gud.

Gud, Kristus:

Han är ett.
Han är inte skapad.
Han är av oändlighet.
Han har alltid funnits. (finns före allt)
Han kommer alltid finnas.
Han finns bortom allt skapat.
Han ÄR.
Han är immateriell.
Han är oändligt stor.

Enheterna av oändlighet som är ett:

De är ett.
De är inte skapade.
De är av oändlighet.
De har alltid funnits.(finns före allt)
De kommer alltid finnas.
De finns som ett logiskt faktum.
De ÄR.
De är immateriella.
Det finns oändligt många och oändligt stora.

Nu skriver jag till er som motsäger mig:

Finns det någonting som skiljer mellan mitt bevis och Gud? Nej! Det här kan ni inte motsäga. Ni kan inte motverka sanningen utan att synda mot sanningen.

Bara för att matematik fungerar betyder inte det att gud finns. Den kopplingen är galen.

Citat:
Jag vet, och Gud vet, att det är Gud jag bevisar. Ni har ännu inte förstått det här, så mycket förstår jag. Det här övergår ert förstånd därför kan ni inte argumentera mot det. Ni kommer inte finna bevis mot detta eftersom jag har rätt.

Det är omöjligt att debattera mot personer som "vet". Hur vet du? Efter vad du läst och hört?

Citat:
Ni kan bara säga, nej så är det inte. Eller försöka förvrida mina ord och därefter attackera er egen vanskapta version. Eller använda allsköns personangrepp eller andra fula tilltag mot mig. Sådant är i stort sett den enda typ av bemötande jag fått hittills, vilket förstärktes till en lynchmobb på slutet. Jag blev besviken och ledsen men nu är jag tillbaka. Skillnaden är att jag nu inte längre förväntar mig mer än så från er. (tummen ner)

Personligen vill jag bara ha ett bevis. Ett räcker. Din jämförelse med matematiska tal och uträkningar håller inte.

Citat:
Det är inte ett erkännande jag förväntar mig, det är inte det jag vill ha. (sådana insinuationer har jag också mött). Vad jag vill är att ni tror på att Gud finns nu när ni fått detta bevis. Säger ni att ni hatar Gud är det en sak men ni kan inte längre säga att han inte finns.

Vilka bevis?

Citat:
Jag säger bara det jag vet är sant och som Gud själv visat mig är sant. Jag vet exakt vad jag presenterar här. Tror ni inte jag vet? Vad tror ni själva? Skulle jag som kristen och Gudsfruktande ljuga om det som gäller Gud själv? Gud själv säger att det är så här. Klart jag vet det! Skulle jag ha funnit Gud i teorin utan att han bekräftar det för mig? Ni misstar er grundligt om ni tror att jag bara ”tror” så här. (OBS. Denna utvikning var inget argument utan bara ett tillägg,. Attackerar du detta och ignorerar saken har du ingen poäng i sakfrågan.)

Har du träffat honom?

Citat:
Jag vet att jag säger er sanningen, Gud vet det också. Det finns ingen trovärdighet i att fortsätta denna tråd nu. Ni har fått beviset! Ni ska inte kväva det eller låtsas som det inte finns genom att fortsätta svamla om Guds vara eller icke vara.

Hur vet du att det är sanningen? Din uträkning kan väl knappast vara ditt enda försök till bevis? Ge mig fler! Och hur vet du förresten att det är din gud som är den ende? Tänk om du tror på fel gud!

Vad tror du om när jorden skapades? Evolutionen?
Senast redigerad av icarus_gbg 2013-07-26 kl. 10:19.
Citera
2013-07-26, 11:20
Medlem
Professor.Wers avatar
Jag vet inte ens varför denna tråd existerar.

Den kommer onekligen aldrig att komma fram till något vettigt. Ett genombrott som bevisar Guds existens... kommer inte att ske, allra minst på Flashback.

Den enda typ av evidens som är acceptabel är naturligtvis vetenskapliga belägg. Vetenskapen bygger på rationalitet och empiri. Den som inte grundar sina belägg på detta är irrationell. Det är just vad definitionen betyder. Ty den som ej är förnuftig skall ej lyssnas på. Religion å andra sidan bygger på tro. För tro krävs inte nödvändigtvis någon typ av belägg alls.

Om jag säger att jag har en talande groda under min säng - vem kan säga motbevisa detta? Ingen, därför att jag kan påstå att den talande grodan enbart lyssnar och talar till dem som tror på grodan och att grodan inte är materiell och existerar utanför tid och rum och utanför någons förnuft. Detta sätter naturligtvis stopp för all diskussion. Det är naturligtvis inget belägg heller för grodans existens, utan endast ytterligare påståenden som inte heller kan bevisas.

Detta betyder inte att min groda inte existerar. Det betyder endast att det vore väldigt irrationelt att påstå att grodan med säkerhet existerar. Lika irrationellt som att tro på tomtar, troll, spöken, demoner, och andra vidskepliga saker, eftersom all kunskap vi har om världen just nu säger emot detta.

Skrumpelnubb har kräkt ur sig massor av påståenden utan minsta lilla uns av belägg för dessa.

Vem är så galen att fortsätta denna diskussion?

Vi behöver inte ens Gud. Varken för vetenskapen, filosofin, och definitivt inte moralen.
Citera
2013-07-26, 11:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Professor.Wer
Jag vet inte ens varför denna tråd existerar.

Den kommer onekligen aldrig att komma fram till något vettigt. Ett genombrott som bevisar Guds existens... kommer inte att ske, allra minst på Flashback.

Den enda typ av evidens som är acceptabel är naturligtvis vetenskapliga belägg. Vetenskapen bygger på rationalitet och empiri. Den som inte grundar sina belägg på detta är irrationell. Det är just vad definitionen betyder. Ty den som ej är förnuftig skall ej lyssnas på. Religion å andra sidan bygger på tro. För tro krävs inte nödvändigtvis någon typ av belägg alls.

Om jag säger att jag har en talande groda under min säng - vem kan säga motbevisa detta? Ingen, därför att jag kan påstå att den talande grodan enbart lyssnar och talar till dem som tror på grodan och att grodan inte är materiell och existerar utanför tid och rum och utanför någons förnuft. Detta sätter naturligtvis stopp för all diskussion. Det är naturligtvis inget belägg heller för grodans existens, utan endast ytterligare påståenden som inte heller kan bevisas.

Detta betyder inte att min groda inte existerar. Det betyder endast att det vore väldigt irrationelt att påstå att grodan med säkerhet existerar. Lika irrationellt som att tro på tomtar, troll, spöken, demoner, och andra vidskepliga saker, eftersom all kunskap vi har om världen just nu säger emot detta.

Skrumpelnubb har kräkt ur sig massor av påståenden utan minsta lilla uns av belägg för dessa.

Vem är så galen att fortsätta denna diskussion?

Vi behöver inte ens Gud. Varken för vetenskapen, filosofin, och definitivt inte moralen.
Att inte gud behövs för moralen säger bara folk som inte varit helkriminella. Om man varit en fullkomligt hänsynslös galning, så kan det vara bra med lite tro. Framför allt för ens omgivning.
Citera
2013-07-26, 11:58
Medlem
kunskap1s avatar
För mig är människan ett tydligt bevis för Gud. Ju mer man förtsår människan och människokroppen desto mer inser man att en högre existens är nödvändig. Detta gäller för mig men kanske inte för dig.
Citera
2013-07-26, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Professor.Wer

Jag har belägg för vart och ett av mina påståenden.

Den feta damen har sjungit, lär er hennes fetma.
Citera
2013-07-26, 12:21
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Jag har belägg för vart och ett av mina påståenden.

Den feta damen har sjungit, lär er hennes fetma.
Nop. Du kan fortf itne skilja mellan en oändlig decimalutveckling och något faktiskt oändligt. Kanske lite svårt för en person som inte kan det där med gränsvärden iofs.
Citera
2013-07-26, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baylife
Nop. Du kan fortf itne skilja mellan en oändlig decimalutveckling och något faktiskt oändligt. Kanske lite svårt för en person som inte kan det där med gränsvärden iofs.

Jag har hela tiden vetat vad det är jag presenterat. Men du kan fortfarande inte göra annat än att attackera min auktoritet att framföra den. Min person får duga som föremål för kritik eftersom saken står för sig själv. Du krigar mot sanningen med falskheten som vapen.
Senast redigerad av skrumpelnubb 2013-07-26 kl. 12:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in