2013-07-27, 21:09
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckahuve
Så kan det vara, men vår vän med de cykliska talen verkar hålla med mig.
En stabil auktoritet
Citera
2013-07-27, 21:16
Medlem
MannenBakomDigs avatar
Vad har matematiken med Gud att göra? Har någon här några konkreta bevis eller?
Citera
2013-07-27, 21:33
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MannenBakomDig
Nope, däremot har någon.. förvecklat sig i ofulllständig matematisk metamorfos.
Citera
2013-07-27, 22:07
Medlem
Citat:

Ja, jag har konkreta bevis.

Det finns i matematiken enheter som bara finns utan att ha kommit någonstans ifrån, det finns hur många olika sådana som helst och det samtliga har gemensamt är att de är av evighet och de är ett (1). Jag visar på en sådan i min avatar och siffrorna runt cirkeln är samtliga fraktioner (decimaltal) man får när man delar talen ett, två, tre, fyra, fem, och sex med sju. De samsas alla i en och samma enhet samtidigt.

Eftersom alla fraktioner löper i samma period, samtidigt, får man en summa på enheten genom att addera fraktionen på var sida om cirkelns mittpunkt och den summan är ett (1). Denna summa får man både med och motsols.

Linjerna i cirkeln visar den interna ordningen mellan fraktionerna. Sätter du ditt finger på en sjundedel d.v.s på ettan i cirkeln och räknar -ett sedan följer du linjen till tvåan och räknar -två och till fyran och räknar -tre och så vidare tills du kommer till sju så är du tillbaka vid den punkt du startade, d.v.s. vid ettan, vid den punkten kan du alltså läsa både sju och ett, och varje gång du räknade lades det till en sjundedel vilket du kan läsa av i på fraktionens tal. Linjen avslöjar alltså att det är sju sjundedelar det är frågan om här samtidigt går den in i sig själv precis som oändlighetssymbolen med en orm som biter sin egen svans.

Vi ser alltså oändlighet både i det att dessa enheter existerar som ett evigt faktum och vi ser det i den oändliga fraktionen samt i den linje som visar den inre ordningen i enheten.

Den är ett oändligt 1. Den här är bara ett exempel på ett oändligt antal olika sådana här enheter, var och en är 1.

Dessa enheter finns alltså i logiken och har alltid funnits och kommer alltid att finnas. De är inte konstruerade eller påhittade av någon människa. De bestämmer själva hur de ska se ut. De är vad de är och inget kan läggas till eller dras ifrån dem. Jag säger att de bevisar Gud. Eftersom Gud är immateriell och oberörbar är detta att de finns i logiken ett tillräckligt bevis för hans existens.
Senast redigerad av skrumpelnubb 2013-07-27 kl. 22:13.
Citera
2013-07-27, 22:16
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Dessa enheter finns alltså i logiken och har alltid funnits och kommer alltid att finnas. De är inte konstruerade eller påhittade av någon människa. De bestämmer själva hur de ska se ut. De är vad de är och inget kan läggas till eller dras ifrån dem. Jag säger att de bevisar Gud. Eftersom Gud är immateriell och oberörbar är detta att de finns i logiken ett tillräckligt bevis för hans existens.

Det är där din roll som ärkepajas/troll träder fram.
Citera
2013-07-27, 22:20
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Ok, nu är det slut på argument. Ett stadie av syntax error har påbörjats.
Arrogansen är det sista som lämnar lögnen.
Citera
2013-07-27, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Jaså, säger du det?
Citera
2013-07-27, 22:34
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Naturen innehåller lagar och fenomen. Matematik är bara ett verktyg som vi människor har till för att beskriva naturen. Sen kan man ju diskutera var dessa lagar kom ifrån. Skulle dessa lagar på något sätt indikera att någon intelligent Skapare existerar eller inte? Det får var och en bestämma
Citera
2013-07-27, 22:38
Bannlyst
Pythagoreerna hade väl lite liknande inställning som skrumpelnubb, sen upptäckte dom inkommensurabiliteten i trianglarna och sen tröttnade dom väl eller nåt...
Citera
2013-07-27, 22:43
Medlem
Jag vet inte. Jag är en sådan person som inte vill hävda antingen det ena eller andra då jag ju faktiskt inte vet. En tanke som ofta anlänt är att personer verkar vilja separera tro och fakta. Ja, evolutionen har förstås hänt (och händer) men vem har sagt att det utesluter en "medveten skapare"? Denne behöver väl nödvändigtvis inte heller vara en mänsklig avbild på något sätt.. känns mest som vår arts ego som tar vid gällande det tänkandet. Jag tror att "gud" likväl kan vara ett annat ord för "moder natur".. Naturen.. Vår och allas skapare, utan någon som helst tvekan, som arbetar matematiskt efter sina mål och premisser.

Jag tror att allt som existerar har någon form av medvetande. Och desto mer klart en mening.
Citera
2013-07-27, 22:45
Medlem
MannenBakomDigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Bevis

Jag förstod inte någonting alls av ditt bevis.

Jag förstår inte heller vad siffrorna har med Gud att göra? Vilken religion är det bevis för?

Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Naturen innehåller lagar och fenomen. Matematik är bara ett verktyg som
vi människor har till för att beskriva naturen. Sen kan man ju diskutera var dessa lagar kom ifrån. Skulle dessa lagar på något sätt indikera att någon intelligent Skapare existerar eller inte? Det får var och en bestämma

Jaha... Visst. På samma sätt som Tor dunkar sin hammare och skapar blixtrar. Duh..
Citera
2013-07-27, 22:52
Medlem
Citat:
Jag förstod inte någonting alls av ditt bevis.

Förståeligt, det kan vara obegripligt till en början, men det jag skriver stämmer exakt. Du behöver ta en miniräknare och noga följa det jag beskriver och räkna själv så ser du.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in