2013-07-13, 22:37
Medlem
ugglans avatar
Du skriver i ditt cv att du fick offer efter internshipet, sen under intervjun får du säga att området du gjorde internship inom / företaget du jobbade på inte var speciellt intressant och att du därför söker ett annat område / företag för nästa sommar. Alternativt se till att få en bra skriftlig referens från ditt internship.

I alla andra fall tolkas det sannolikt som ditt sistnämnda scenario.
Citera
2013-07-14, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ugglan
det är precis samma yrken i båda städerna

Givetvis, fler förstahandserfarenheter från arbetande i ett visst land tror jag dock kan vara bra.
Citera
2013-07-14, 23:16
Medlem
bentebent22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beli3f
Givetvis, fler förstahandserfarenheter från arbetande i ett visst land tror jag dock kan vara bra.

Yrket är ju detsamma i de olika länderna. Vill du veta mer om skillnaderna mellan länderna så kan det vara bra köpa Lonely Planet-böcker istället.
Citera
2013-07-14, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bentebent22
Yrket är ju detsamma i de olika länderna. Vill du veta mer om skillnaderna mellan länderna så kan det vara bra köpa Lonely Planet-böcker istället.

Fair enough, en fråga av det dummare slaget ser jag nu i efterhand. Hade varit mer info i vilket fall som helst.
Senast redigerad av Beli3f 2013-07-14 kl. 23:45.
Citera
2013-07-15, 11:27
Medlem
Jyckees avatar
Citat:

Även om yrket är detsamma så är väl t.ex rekryteringsprocessen helt annorlunda enligt vad jag hört.
Citera
2013-07-16, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ugglan
Du skriver i ditt cv att du fick offer efter internshipet, sen under intervjun får du säga att området du gjorde internship inom / företaget du jobbade på inte var speciellt intressant och att du därför söker ett annat område / företag för nästa sommar. Alternativt se till att få en bra skriftlig referens från ditt internship.

I alla andra fall tolkas det sannolikt som ditt sistnämnda scenario.

Mig veterligen ger bulge bracket aldrig ut referenser. De sträcker sig till att konfirmera att du arbetat under den tidsperiod du arbetat.
Citera
2013-07-17, 06:49
Medlem
ugglans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LazardNYC
Mig veterligen ger bulge bracket aldrig ut referenser. De sträcker sig till att konfirmera att du arbetat under den tidsperiod du arbetat.

Jag fick ett fullt A4 med beskrivning av ansvarsområde, vad man åstadkommit och lite om personliga egenskaper.
Citera
2013-07-17, 14:22
Medlem
Bozes avatar
Citat:

Inte en dum fråga på något vis, oavsett bransch/yrke så finns det givetvis skillnader i yrkesutövningen mellan två länder (eller städer). Enda dumheten här står de puckon för som bemöter en så pass öppen fråga med snäva svar i stil med "yrket är detsamma oavsett stad" eller med hänvisning till Lonely Planet-böcker. Var glad att du (ännu) inte arbetar med sådana puckon, för det är enormt påfrestande på psyket.
Citera
2013-07-17, 22:10
Medlem
ugglans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boze
Inte en dum fråga på något vis, oavsett bransch/yrke så finns det givetvis skillnader i yrkesutövningen mellan två länder (eller städer). Enda dumheten här står de puckon för som bemöter en så pass öppen fråga med snäva svar i stil med "yrket är detsamma oavsett stad" eller med hänvisning till Lonely Planet-böcker. Var glad att du (ännu) inte arbetar med sådana puckon, för det är enormt påfrestande på psyket.

Faktum är att yrkesutövningen är densamma, det beror på att de allra flesta team har folk från hela världen som rör sig mellan olika finansiella centrum och harmoniserar. De skillnader som finns beror mer på företagets kultur (eller tillochmed ner på desknivå) än företagets geografiska läge. Dock kvarstår yrkets natur, som är detsamma oavsett.

Således är det inte en helt dålig rekommendation att läsa om staden/landet och dess invånare i sig snarare än om hur det är att jobba med ett specifikt yrke i den specifika staden.
Citera
2013-07-22, 18:20
Medlem
Jyckees avatar
Vilka arbetsuppgifter förekommer om man jobbar deltid på en liten investment bank medans man studerar? Tänker främst då om det är tidigt i utbildningen och man således inte har så mycket tidigare erfarenhet.
Citera
2013-07-22, 23:24
Medlem
Hur avgörs ersättningen inom IB-avdelningar där den individuella prestationen inte är lika "tydlig"? Exempelvis M&A i jämförelse med någon form av individuell trading. I synnerhet gällande de mer juniora befattningarna.

Enligt min, begränsade, vetskap utgörs M&A till stor del av "lagarbete", som slutligen sammanställs till en "pitch book". Om affären går i mål, hur avgörs då vems förtjänsten är. Är det möjligen så att respektive befattning (analysts, associates, VP:s etc) får ungefär samma prestationsbaserade ersättning, och alla som bedömts som ej önskvärda helt enkelt inte är kvar?
Citera
2013-07-22, 23:45
Medlem
Jyckees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beli3f
Hur avgörs ersättningen inom IB-avdelningar där den individuella prestationen inte är lika "tydlig"? Exempelvis M&A i jämförelse med någon form av individuell trading. I synnerhet gällande de mer juniora befattningarna.

Enligt min, begränsade, vetskap utgörs M&A till stor del av "lagarbete", som slutligen sammanställs till en "pitch book". Om affären går i mål, hur avgörs då vems förtjänsten är. Är det möjligen så att respektive befattning (analysts, associates, VP:s etc) får ungefär samma prestationsbaserade ersättning, och alla som bedömts som ej önskvärda helt enkelt inte är kvar?

Om det nu stämmer i boken Monkey Business så hålls det möten där dom som är högre upp i hierarkin sitter ned tillsammans, diskuterar och utvärderar hur bra man har presterat. Det är alltså väldigt subjektiv bedömning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in