2009-09-06, 12:55
Medlem
Borde man vara orolig ifall man inte får ett internship förrän efter sista året på sin bsc?
Citera
2009-09-06, 13:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av superman666
Kan jag få ett investmentbanking jobb Med denna historia?

Kandidatexamen i ekonomi från top 5 lärosäte(ej hhs). 55% VG.

arbetslivserfarenheter: Jobbat 5 år med telefonförsäljning och alltid tillhört den bästa säljaren,sålt försäkringar och telefoniprodukter. Bor förnärvarande i stockholm och jobbar som värdepappersmäklare på heltid , och har ett helgjobb där jag jobbar som försäkringsförmedlare,sammanlagt jobbar jag nu 75 timmar i veckan. Under studietiden pluggade jag heltid och jobbade deltid. Samt att jag har haft ett ulandsår.

Är intresserad av trading, och tradar på fritiden.

Är ung, bara 22 år.

Ingen som vet?
Citera
2009-09-07, 12:56
Medlem
ESS-Lunds avatar
HK är det nya London som var det nya HK. Bara så ni är medvetna om det. NY tuffar på som vanligt och det gör Tokyo också om än med lite läckande ånga. Angående kontakter så har t.ex. Lund bra utbyte med Singapore vilket är en fin ikörsport till HK om man är intresserad av sånt och den ende jag känner som tog ett halvår där sitter nu på hedgefond i HK och satt tidigare i Bear tills de gick upp i rök.
Citera
2009-09-07, 18:42
Medlem
Hur ser det ut med löner och arbetstider där då i jämförelse?
Citera
2009-09-07, 19:12
Medlem
firres avatar
Citat:
Ok, det är alltså BO på en bank som gäller? Vad är typiska BO jobb?

Alla möjliga trista BO jobb. En kille jobbade på aktie BO, en annan med optioner på BO. Vidare har jag en bekant som arbetade som risk analytiker. Han satt med marknadsriskberäkningar inkl P&L. På den vägen lärde han sig instrument, strategier etc. Idag förvaltar han en av de störta kreditportföljerna i Scandiland.

Generellt för ALLA var att det hade ett genuint intresse för trading/finans och KÄMPADE för att komma dit. Personligen tror jag att det lönar sig att stanna hos samma arbetsgivare och göra klart för denna vart du vill. Bättre att vara ärlig. Håll ögonen öppna. Var på chefen för den avdelning du vill börja på så han vet vart han ska vända sig då bet blir dags!
Citera
2009-09-17, 12:58
Medlem
Pilsnerkorvens avatar
Så, hur går det för alla satsiga IB-satsare här på FB? Internship-säsongen har ju precis börjat, så jag antar att ansökningarna haglar?
Citera
2009-09-17, 20:07
Medlem
Har i staterna sa ar det just nu full-time recruiting som ar igang. Faktiskt en klar skillnad pa campus jamfort med forra sasongens internship och fulltime-recruiting. Sjalvklart sa ar det ingenting jamfort med 2006-2007-sasongen.

Daremot sa ar det till viss del lite udda - de stora spelarna fran 2007 ar borta. Manga nya namn. Plotsligt sa ar till exempel Jefferies en av de storsta riktiga investmentbankerna.
Citera
2009-09-18, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kungapa
Har i staterna sa ar det just nu full-time recruiting som ar igang. Faktiskt en klar skillnad pa campus jamfort med forra sasongens internship och fulltime-recruiting. Sjalvklart sa ar det ingenting jamfort med 2006-2007-sasongen.

Daremot sa ar det till viss del lite udda - de stora spelarna fran 2007 ar borta. Manga nya namn. Plotsligt sa ar till exempel Jefferies en av de storsta riktiga investmentbankerna.

Vilken skola studerar du på?
Citera
2009-09-20, 09:57
Medlem
Aekeis avatar
2008 var ett hemskt år. Jag går tyvärr miste om hela campusprocessen vilken i princip leder till 99 % av alla rekryteringar i USA. Det är kontakter och, en ny grej jag tänkte prova i år, cold calling som gäller.
Citera
2009-09-20, 10:38
Medlem
firres avatar
Citat:
Ingen som vet?

Om du är så "på" som det låter så kan du få ett sales jobb på vilken bank du önskar. Det är precis personer som dig man vill ha på en sådan plats. Hungriga, drivna personer med ett "körkort" (akademisk examen).
Citera
2009-09-21, 00:17
Medlem
Pilsnerkorvens avatar
På tal om internships; hur illa ser det ut, inför nästa års grad-rekrytering, om man kammar noll? Har rekryterarna sympati för hur det ser ut på marknaden för tillfället?

Jag hade nämligen tänkt satsa på balls to the walls-approachen; 16 banker/tradinghus/brokers och ingen backup att tala om - mest för att jag hellre gnager av mig ena armen än ruttnar i en Big4 eller liknande. Eftersom jag redan blivit nekad av en bank lämnar det inte särskilt stor felmarginal. Så, hur körd är jag på en skala om hela min internship-kampanj följer samma spår som Obamas väljarstöd och jag med kuken i brevlådan står utan någon som helst form av sommarsysselsättning?
Senast redigerad av Pilsnerkorven 2009-09-21 kl. 00:56.
Citera
2009-09-22, 23:30
Medlem
Lånar tråden lite.

Ska på intervju om ett par dagar till ett holländskt finansbolag för "Fixed Income Broker" tjänst. Vad ska man förbereda lite extra?

Tack på förhand
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in