Citat:
Ursprungligen postat av jr.ewing
Delade flygrad med en svensk investmentbankir som hävdar att londonmarknaden är glödhet efter svenska IB:s
Han hävdade att en nyrekryterad får 800tusen kronor om året före skatt?
sant /falskt?
Han hävdade att en nyrekryterad får 800tusen kronor om året före skatt?
sant /falskt?
Det stämmer. Mer än så är möjligt som första års analytiker i sverige också, men endast på ett fåtal ställen. Som trader, nej. Deras rörliga ersättning i sverige är allt för vag. Men inom Corporate Finance.
I London, absolut! Ingen tvekan om det. Finns flertal banker som ger 80-100 000£. I USA ligger den lite högre generellt för storbankerna men dollarn är så svag, så i svenska kronor slår pundet (london). Dock övervägs detta av det dyra boendet i centrala london.
Hur som helst. Svar: Ja.
Citat:
Ursprungligen postat av Dest88
Slänger in en fråga om riskanalytiker här igen eftersom det verkar vara en hel del folk som huserar i tråden som har kunskaper i området:
Börjar få lite smått ångest över mina möjligheter att få jobb efter examen (jag är en bit in på min civilingenjörsutbildning med planerad avslutning mot finansiell modellering). Anledningen till min ångest är att mina arbetslivserfarenheter/övriga meriter är nästan obefintliga och detta har lett till att jag hamnat lite i en ond spiral där det i sig blir väldigt svårt att fixa sommar/extrajobb. Hur som helst, min fråga är, tror ni att det spelar så stor roll om man söker till något jobb på middle office om man inte har ett så extremt välfyllt CV (jag har dock bra betyg och jag planerar att göra ett utlandsår)? Tror ni man har bra chans att fixa in sig på en bank via exjobbet? Jag förstår att konkurrensen är enorm för jobb inom trading/corp osv, men hur ser det ut på ett mindre glamoröst jobb på bank (dock ej back office)?
Börjar få lite smått ångest över mina möjligheter att få jobb efter examen (jag är en bit in på min civilingenjörsutbildning med planerad avslutning mot finansiell modellering). Anledningen till min ångest är att mina arbetslivserfarenheter/övriga meriter är nästan obefintliga och detta har lett till att jag hamnat lite i en ond spiral där det i sig blir väldigt svårt att fixa sommar/extrajobb. Hur som helst, min fråga är, tror ni att det spelar så stor roll om man söker till något jobb på middle office om man inte har ett så extremt välfyllt CV (jag har dock bra betyg och jag planerar att göra ett utlandsår)? Tror ni man har bra chans att fixa in sig på en bank via exjobbet? Jag förstår att konkurrensen är enorm för jobb inom trading/corp osv, men hur ser det ut på ett mindre glamoröst jobb på bank (dock ej back office)?
Konkurrensen är hög, absolut, men utomlands är det en annan kultur (på ont och gott). För de som jobbar finns alla möjliga olika utbildningar (vissa som inte ens är inriktat inom ekonomi - gäller nog ej för trading dock). Det handlar om att visa ett intresse och en stark arbetsvilja (betyg är oftast ett huvud moment för HR att ta fram eller bort en. Sikta på 70% vg).
De flesta från England, exempelvis, har inte jobbar på somrarna, som många av vi svenskar gjort. Sök till 15-20 olika av storbankerna (tar ca 1h för varje application) och ca 20 intresseanmälningar (ca 20 minuter styck för att göra det personligt) till boutique investment banker (mindre firmor) så har du nog 1-5 svar mellan en månad till ett halvår.
Kolla med Mercai, Aekei och MunchenCalling för mer information. Dom vet mycket om dom andra delarna och har nog ett antal förslag.