2019-05-10, 15:36
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baratittar
Jag läser teknisk fysik andra året på en av de större skolorna samt dubblar med en kandidat i ekonomi i samma stad. Har väldigt bra betyg på mina ingenjörsstudier men sämre på ekonomikandidaten. Bör jag skriva ut båda betygssnitten på CVt eller räcker det med att skriva ut snittet för teknisk fysik?

Om jag förväntas skriva ut båda, kommer det spela stor roll att jag inte lagt mycket tid på ekonomikandidaten?

Undrar även vad bankerna, både i Sverige och London, tycker om att man är två år "efter" pga byte av gymnasieprogram och ett års resande.

Tack på förhand!

Spelar inte så stor roll, du kommer ändå behöva fylla i betyg i de standardiserade formulären när du söker.

Ingen bryr sig ifall du ligger före eller efter. I Sverige är det väl mer regel än undantag och i London är alla olika åldrar ändå så ingen har någon koll på hur gammal du "borde" vara.
Citera
2019-05-10, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Spelar inte så stor roll, du kommer ändå behöva fylla i betyg i de standardiserade formulären när du söker.

Ingen bryr sig ifall du ligger före eller efter. I Sverige är det väl mer regel än undantag och i London är alla olika åldrar ändå så ingen har någon koll på hur gammal du "borde" vara.

Okej tack för bra svar!

Är en teknisk bakgrund till för- eller nackdel? Finns det någon/några banker som är bättre lämpade för nån som läser mycket matte?

Du råkar inte heller veta hur det ser ut i Köpenhamn med IB-jobb, och hur lätt det är att få internship/jobb där som svensk?
Citera
2019-05-10, 16:36
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Okej tack för bra svar!

Är en teknisk bakgrund till för- eller nackdel? Finns det någon/några banker som är bättre lämpade för nån som läser mycket matte?

Du råkar inte heller veta hur det ser ut i Köpenhamn med IB-jobb, och hur lätt det är att få internship/jobb där som svensk?

Det är väl aldrig en nackdel att vara teknisk. Men folk med teknisk bakgrund brukar väl röra sig mot markets snarare än corp, så det är snarare områdesspecifikt än bankspecifikt. De franska bankerna har kanske mer fokus på exotiska derivat och strukturerade produkter, men också en högre andel av osköna fransmän så det kanske inte är något att rekommendera ändå.

Ingen aning om Köpenhamn tyvärr.
Citera
2019-05-11, 10:35
Medlem
Fuxtapositions avatar
Citat:
Okej tack för bra svar!

Det finns en del IB-jobb i Köpenhamn (framförallt långt fler jmf. med Malmö) - bara att googla. Finns även en del fonder (PE/HF/AM) som kör internships riktade även mot svenska studenter, såg att både Polaris och Capital Four har sökt under hösten exempelvis.
Citera
2019-05-11, 12:37
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Är en teknisk bakgrund till för- eller nackdel?

Beror väl rätt mycket på vad du har för drömmar/ambitioner och huruvida dina förväntningar kan mötas av en IB-karriär. På en corp-avdelning kommer du ju knappast att jobba med teknik rent praktiskt i form av t.ex. programmering/utveckling (utom möjligen VBA i excelarbete), däremot är ju goda kunskaper i matte alltid bra att ha.

Om du däremot har som mål att jobba i en mer "rent" teknisk roll är det ju bättre att du söker dig till andra avdelningar inom en bank, t.ex. tech / IT / etc.

Citat:
Finns det någon/några banker som är bättre lämpade för nån som läser mycket matte?

Hedgefonder, tyvärr finns ju dock inte så många sådana i Norden, så om du vill stanna här är det kanske bättre att se sig om runt andra avdelningar på bankerna istället.

Citat:

Det finns ju en hel del nordiska banker där, så det finns absolut jobb. Har själv även blivit erbjuden IB-jobb i Köpenhamn med enbart svensk bakgrund/examen, så det är bara att söka.
Senast redigerad av Pontiac-Garage 2019-05-11 kl. 12:42.
Citera
2019-07-12, 12:49
Medlem
Någon här som har koll på hur ingångslönen ser ut om man jobbat 3-5 år inom antingen IB eller på MBB och går in i PE?

Hur ser det ut i Sverige?
Och hur ser det ut ifall man jobbar MBB i USA eller London och gör övergången där?

Tänker främst om man går från MBB då jag personligen snart ska påbörja intership där, men är även taggad på IB!
Citera
2019-08-11, 20:58
Medlem
Håller på och skriver cover letter nu för ett internship

Har skrivit massa skit om hur häftigt det är att banken ligger i framkant när det gäller green bonds och hur mkt co2 utsläppen minskat pga det, och att det är inspirerande att arbeta i en bransch som kan påverka så mycket.

Om jag själv hade fått detta skickat till mg hade jag spytt men antar att hr-tjejen kanske gillar det?

Vad tror ni?
Citera
2019-08-12, 02:56
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daxshandlaren

Har skrivit massa skit om hur häftigt det är att banken ligger i framkant när det gäller green bonds och hur mkt co2 utsläppen minskat pga det, och att det är inspirerande att arbeta i en bransch som kan påverka så mycket.

Om jag själv hade fått detta skickat till mg hade jag spytt men antar att hr-tjejen kanske gillar det?

Vad tror ni?
Att ta upp klimatfrågor i ansökningshandlingar känns spontant som ett ytterst märkligt sidospår...varför inte hålla dig till bankens kärnverksamhet, det du faktiskt ska jobba med?
Citera
2019-08-12, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Att ta upp klimatfrågor i ansökningshandlingar känns spontant som ett ytterst märkligt sidospår...varför inte hålla dig till bankens kärnverksamhet, det du faktiskt ska jobba med?

Inte just klimat med att de är nytänkande och skapar nya produkter, sen la bara bara till vad resultatet blev. Men absolut!
Citera
2019-08-12, 11:41
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:

Vad tror ni?

Citat:
Inte just klimat med att de är nytänkande och skapar nya produkter, sen la bara bara till vad resultatet blev. Men absolut!

Kanske bättre i så fall att försöka koppla det till omvärlden och t.ex. ta upp att samhället numera har ett ökat fokus på klimatfrågor, varför bankerna bör ligga i framkant och erbjuda finansiella produkter med exponering mot detta, såsom gröna obligationer/fonder/etc. Tror det är ett bättre fokus än att man själv börjar svamla om klimatengagemang, då (tyvärr) många som har sådant intresse tenderar att vara väldigt knepiga personer, vilka en rekryterare önskar att undvika.
Citera
2019-08-12, 14:06
Medlem
Eminent.Javissts avatar
Citat:
Fan, va inte så jävla pk. Men skulle absolut säga att det är fördelatkigt att skriva om något specifikt för banken. Så om jag var du skulle jag snarare snacka om hur banken är innovativ med de gröna produkterna och inte lägga fokus på vilka miljökämpar de är.
Citera
2019-08-12, 17:36
Medlem
Det kommer ju ganska ofta ut positioner inom sustainable finance - DCM, vilket det väl lär ha varit om man pratar om gröna obligationer i sin ansökan?

Sen kan man väl diskutera huruvida det får någon som helst inverkan på co2 utsläpp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in