2013-05-11, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tellusstar
Man måste alltså ha kontakter för att få jobb i finsnbranschen, grovt sett?

Kan du utveckla detta med hans ålder? Så gammal är han ju inte?

En snittanalytiker är ca 22-25 och kommer ofta direkt från en Bachelor. Är han fem år äldre med flera "oförklarliga" hål i CV:et så blir det förmodligen inte så bra.
Citera
2013-05-11, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beli3f
En snittanalytiker är ca 22-25 och kommer ofta direkt från en Bachelor. Är han fem år äldre med flera "oförklarliga" hål i CV:et så blir det förmodligen inte så bra.
Han har inga oförklarliga hål, när han inte studerat så har han jobbat men då med okvalificerat på bandet på Volvo. Hur ser man på det? Han har alltså inte en massa omtentor eller kurser som aldrig avslutats.

Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Precis som i alla branscher är det givetvis svårt att få jobb utan kontakter om man har en svag profil. Det betyder dock inte att man inte kan få jobb utan kontakter.

Om din vän varken har meriter, betyg eller kommer från någon target school är nog åldern ett av de senare problemen att oroa sig för tyvärr.
Vad är target school? Ett väl ansett universitet? Handels Göteborg är väl inte så dåligt?

Så jävla svag profil har han väl inte om han utöver sin magisterexamen i nationalekonomi har läst ett flertal kurser i nationalekonomi samt har en kandidatexamen i sociologi(inget som är meriterande i sammanhanget antar jag men ändå)
Citera
2013-05-11, 20:36
Medlem
Citat:
Han har inga oförklarliga hål, när han inte studerat så har han jobbat men då med okvalificerat på bandet på Volvo. Hur ser man på det? Han har alltså inte en massa omtentor eller kurser som aldrig avslutats.

Kan tänka mig att vanligt knegande är bättre än att vara arbetslös (givetvis), men visar knappast på högre ambition.

Vad är target school? Ett väl ansett universitet? Handels Göteborg är väl inte så dåligt?

En target school är en utbildningsinstutition som blir "targetad" av stora arbetsgivare pga deras elever.

Så jävla svag profil har han väl inte om han utöver sin magisterexamen i nationalekonomi har läst ett flertal kurser i nationalekonomi samt har en kandidatexamen i sociologi(inget som är meriterande i sammanhanget antar jag men ändå)

Sociologiexamen får honom att verka vilsen. Dessutom handlar det mer om var du pluggar, inte vad vad du pluggar, inom rimliga ramar. Det finns extremfall där en musikstudent från Oxford fått anställning eftersom antagningsprocessen till hans program var oerhört krävande och på så vis sspeglade honom. Typ.

Mvh
Citera
2013-05-11, 21:47
Medlem
deMorgans avatar
Citat:

Telluss, pratar du om dig själv? Du vet alldeles för mycket och tar för mycket parti för att "undra om din vän". Förstår inte poängen med att ljuga på FB, men vi har sett värre.

För att svara på din fråga. Handels Göteborg är inte dålig skola. Men jämför den med Oxford, Cambridge, LSE, Warwick, Bocconi etc och ställ dig sedan frågan hur väl Handels Göteborg står sig mot dessa?
Citera
2013-05-12, 03:26
Medlem
Jyckees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beli3f
Sociologiexamen får honom att verka vilsen.

Vad fan vet du om det egentligen? Har du pratat med en rekryterare om det?
Citera
2013-05-12, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deMorgan
Telluss, pratar du om dig själv? Du vet alldeles för mycket och tar för mycket parti för att "undra om din vän". Förstår inte poängen med att ljuga på FB, men vi har sett värre.

För att svara på din fråga. Handels Göteborg är inte dålig skola. Men jämför den med Oxford, Cambridge, LSE, Warwick, Bocconi etc och ställ dig sedan frågan hur väl Handels Göteborg står sig mot dessa?
Du smickrar mig! Jag har läst enstaka kurser på universitetet men nationalekonomi skulle jag aldrig klara av tyvärr.

Tycker bara det är märkligt att någon med så hög utbildning inte kan få arbete, kanske det skulle vara lättare för honom med ett vanligt ekonomjobb men han har ju ingen examen i företagsekonomi så jag vet inte?
Citera
2013-05-12, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jyckee
Han kanske menar att de som anställer vill se någon som är helt fokuserad på finans och inte slösar sin tid på att läsa något de inte har nytta av.
Citera
2013-05-12, 12:08
Medlem
deMorgans avatar
Citat:
Du smickrar mig! Jag har läst enstaka kurser på universitetet men nationalekonomi skulle jag aldrig klara av tyvärr.

Tycker bara det är märkligt att någon med så hög utbildning inte kan få arbete, kanske det skulle vara lättare för honom med ett vanligt ekonomjobb men han har ju ingen examen i företagsekonomi så jag vet inte?

"Någon med så hög utbildning inte kan få arbete".

Du måste ställa det där i perspektiv. Han kan säkert få jobb någonstans.
Men om du syftar specifikt på Investment Banking i London, förutsatt att han inte har otroliga kontakter, så förstår jag inte varför det är märkligt?

Förstår du att de jobben är bland de mest eftersökta i världen när det kommer till unga drivna ambitiösa finansstudenter världen runt? Då är din polare med någon magisterexamen från Göteborg och kurser i sociologi med 28 år inget annat än medelmåtta i bästa fall.
Det är inte alls något märkligt om du frågar mig. Jag har sett folk från långt bättre skolor (Oxford, Cambridge etc) som är 21-23 år (fördelaktigare ålder) och tidigare erfarenhet inom industrin bli nekade flertalet gånger och i vissa fall inte ens fått intervju. Det är inget märkligt med det i den industrin i dagens ekonomi. Tyvärr för din vän.

EDIT: För att vissa kalibern på de som är "topp" kan jag berätta att jag nyligen läste någon lista på typ 40 under 40 (40 st under 40 år) och där var en lista på fantastiska människor om du frågar mig. En snubbe som jobbar på någon amerikansk investment bank hade tagit PhD med 22 år från Harvard. En annan hade dubbelexamen från Stanford med 19. Den typen är alltså "toppen" idag, säger lite.
Senast redigerad av deMorgan 2013-05-12 kl. 12:10.
Citera
2013-05-12, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jyckee

Jag personligen har inte gjort det men erfarenheterna från tråden säger mig att det inte visar på den spikraka ambitionen somliga arbetsgivare önskar. I synnerhet eftersom han senare valde att studera i ett annat fält. Kanske kan man anta att sociologiexamen inte avlades med bästa betyg och lärosäte? Annars hade det antagligen nämnts.

Mvh.
Citera
2013-05-13, 08:29
Medlem
Någon som har förslag på vem som kan vara intresserad av långsiktiga analyser som är i stort sett 100%? Kan alltså förutsäga världsekonomin och börserna med mycket hög sannolikhet.
Problemet är väl utomstående rekryterare. Har man inte ett imponerande CV så verkar det som att de inte vågar ta risken. Ganska dumt i en bransch där man måste vara på topp för att överleva.
Senast redigerad av Big Kahuna 2013-05-13 kl. 08:33.
Citera
2013-05-13, 08:50
Medlem
orkarNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Big Kahuna
Någon som har förslag på vem som kan vara intresserad av långsiktiga analyser som är i stort sett 100%? Kan alltså förutsäga världsekonomin och börserna med mycket hög sannolikhet.
Problemet är väl utomstående rekryterare. Har man inte ett imponerande CV så verkar det som att de inte vågar ta risken. Ganska dumt i en bransch där man måste vara på topp för att överleva.
Det är väl bara att belåna något och börja tradea? Med "i stort sett 100%" träffsäkerhet borde du vara tokrik inom några månader. Kör hårt, fan.
Citera
2013-05-13, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orkarN
Det är väl bara att belåna något och börja tradea? Med "i stort sett 100%" träffsäkerhet borde du vara tokrik inom några månader. Kör hårt, fan.

Det handlar om långsiktiga analyser så man blir inte rik på några månader.
Japp, jag placerar efter dem. Ser en nedgång på börserna från omkring här. Ner i minst 6 månader.
Det märkliga är att inga investmentbolag verkar intresserade av nästan 100% korrekta analyser.
Använder jag rätt ord som kvant, algo, statistik så ökar förmodligen chansen.
Men det är deras loss. Klarar mig ändå men det hade vart roligt att arbeta för någon större investerare.
Men bara för att de vägrar lyssna till en självlärd utan imponerande CV så skall jag njuta av nedgången i Ratos, Kinnevik mfl..ha ha
Senast redigerad av Big Kahuna 2013-05-13 kl. 09:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in