Citat:
Ursprungligen postat av Tellusstar
Du smickrar mig! Jag har läst enstaka kurser på universitetet men nationalekonomi skulle jag aldrig klara av tyvärr.
Tycker bara det är märkligt att någon med så hög utbildning inte kan få arbete, kanske det skulle vara lättare för honom med ett vanligt ekonomjobb men han har ju ingen examen i företagsekonomi så jag vet inte?
"Någon med så hög utbildning inte kan få arbete".
Du måste ställa det där i perspektiv. Han kan säkert få jobb någonstans.
Men om du syftar specifikt på Investment Banking i London, förutsatt att han inte har otroliga kontakter, så förstår jag inte varför det är märkligt?
Förstår du att de jobben är bland de mest eftersökta i världen när det kommer till unga drivna ambitiösa finansstudenter världen runt? Då är din polare med någon magisterexamen från Göteborg och kurser i sociologi med 28 år inget annat än medelmåtta i bästa fall.
Det är inte alls något märkligt om du frågar mig. Jag har sett folk från långt bättre skolor (Oxford, Cambridge etc) som är 21-23 år (fördelaktigare ålder) och tidigare erfarenhet inom industrin bli nekade flertalet gånger och i vissa fall inte ens fått intervju. Det är inget märkligt med det i den industrin i dagens ekonomi. Tyvärr för din vän.
EDIT: För att vissa kalibern på de som är "topp" kan jag berätta att jag nyligen läste någon lista på typ 40 under 40 (40 st under 40 år) och där var en lista på fantastiska människor om du frågar mig. En snubbe som jobbar på någon amerikansk investment bank hade tagit PhD med 22 år från Harvard. En annan hade dubbelexamen från Stanford med 19. Den typen är alltså "toppen" idag, säger lite.