2013-06-28, 16:02
Medlem
Rothts avatar
Till er som jobbar eller har jobbat inom IB, vad tycker ni om dessa unga wannabe Gordon Gekko/Harvey Specter som sitter i sitt rum och tro att de ska tjäna stora pengar när de egentligen inte har någon idé om hur världen ser ut.
Citera
2013-06-28, 23:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Caparzo
Det beror på vad du menar med meningsfull, men vem lever sitt liv 100 % meningsfullt hela tiden utom folk som röker brass med indianer i Amazonas och hoppar fallskärm, upptäcker världen osv? Är studerande, men extrajobbar så att det blir väl 40 timmarsveckor ändå. Du har avtagande marginalnytta av det mesta, men inte tid. Tid du slösat bort genom att försumma vänner och familj kommer inte tillbaka.

Vilka andra jobb kan du berätta om där det är vardagsmat att jobba 80, 90, 100 timmar i veckan, utom kanske någon mördarvecka på en toppkonsult? Tycker att det är relevant i högsta grad att få ta del av huruvida det är något man pallar i längden, varför man gör det och hur många som geniunt brinner för det och inte i första hand är ute efter en fet check. Därför skulle jag vilja utröna dessa frågor med hjälp av en insider, men att du svarade efter bästa förmåga uppskattar jag: se det inte som att jag hackade på dig för att vara outsider.

Jag tror att du genuint måste brinna för det för att få en fet check. Det finns nog inte speciellt många som jobbar inom investment banking som inte brinner för det. Du måste gilla hetsen, gilla att göra affärer, gilla att något hela tiden är på G. Gör du inte detta så åker du nog ut direkt. Jag jobbar inte själv inom branschen men jag tror att det är så att levererar du inte så säger bara chefen att du får några månadslöner sen kan du lämna.

När jag säger gilla så tror jag att det måste finnas en glöd där, du vill tjäna pengar, du gillar att ha kostymen på dig, kommunicera med människor etc. Man brukar säga att vissa människor blir utbrända, men människor som älskar vad de gör blir sällan utbrända, jag känner inte till nån iaf.
Citera
2013-07-03, 15:19
Medlem
Någon som arbetar eller har erfarenhet av kapitalförvaltningsbranschen? Vanliga ingångspositioner?, karriärsmöjligheter?, löneutveckling?, framtiden för branschen?, arbetstider?

Alla frågor ställs i relation till alternativa karriärsvägar i finansbranschen typ corporate finance etc.
Citera
2013-07-06, 15:18
Medlem
Möjligen en dum fråga, när man som denna tråd säger "Investment banker", eller när man snackar om "first/second/third year analyst pay", vilken avdelning syftar man på då?

Vilken avdelning utgör den klassiska IB:n?
Citera
2013-07-06, 16:05
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beli3f
Möjligen en dum fråga, när man som denna tråd säger "Investment banker", eller när man snackar om "first/second/third year analyst pay", vilken avdelning syftar man på då?

Vilken avdelning utgör den klassiska IB:n?

Skulle påstå att majoriteten av inläggen i denna tråd handlar om IBD, dvs. investment banking division. Så "investment banker" syftar på någon som sitter på IDB/corpen eller vad man nu banken i fråga kallar sin avdelning och sysslar förslagsvis med att hjälpa företag att fixa fram kapital eller M&A.

Givetvis kan du vara "first year analyst" på andra avdelningar men i denna tråd brukar det specificeras i så fall.
Citera
2013-07-06, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Skulle påstå att majoriteten av inläggen i denna tråd handlar om IBD, dvs. investment banking division. Så "investment banker" syftar på någon som sitter på IDB/corpen eller vad man nu banken i fråga kallar sin avdelning och sysslar förslagsvis med att hjälpa företag att fixa fram kapital eller M&A.

Givetvis kan du vara "first year analyst" på andra avdelningar men i denna tråd brukar det specificeras i så fall.

Tack, IBD såsom http://www.wallstreetoasis.com/finance-dictionary/what-is-investment-banking-division-IBD?
Citera
2013-07-07, 18:47
Medlem
Citat:
Tack, IBD såsom http://www.wallstreetoasis.com/finance-dictionary/what-is-investment-banking-division-IBD?

Precis

WSO är förövrigt en sida som jag rekommenderar alla som är intresserade av att arbeta inom finans att besöka. Tänk dock på att den oftast fokuserar på New York så det kan finnas visssa skillnader jämfört med London ( som oftast är den stad som den här tråden fokuserar på).
Citera
2013-07-07, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AWhete
Precis

WSO är förövrigt en sida som jag rekommenderar alla som är intresserade av att arbeta inom finans att besöka. Tänk dock på att den oftast fokuserar på New York så det kan finnas visssa skillnader jämfört med London ( som oftast är den stad som den här tråden fokuserar på).

Finns det någon motsvarighet som fokuserar mer på London, alternativt någon sida som belyser skillnaderna mellan arbete i dem två städerna?
Citera
2013-07-08, 19:56
Medlem
Citat:
Finns det någon motsvarighet som fokuserar mer på London, alternativt någon sida som belyser skillnaderna mellan arbete i dem två städerna?

Inte som jag har hittat men jag vet att det finns flera trådar på WSO som berör skillnaderna mellan städerna så om du söker där hittar du nog en del.
Citera
2013-07-08, 20:38
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:

Studentroom.co.uk och dess forum bör väl vara motsvarigheten till WSOs forum, har dock inte speciellt stor koll på WSOs forum men av det lilla jag sett ser det ut att vara ungefär samma saker som behandlas. Sen skulle kanske gradnav.com kunna ses som en light-version av WSO och som endast fokuserar på graduatetjänster och internships.
Citera
2013-07-13, 09:08
Medlem
ugglans avatar
Citat:

det är precis samma yrken i båda städerna
Citera
2013-07-13, 18:09
Medlem
Bucketshops avatar
Snart börjar väl bankerna öppna upp för ansökningar till nästa sommar. Som svensk är det ju inte helt ovanligt att man tar en master och således läser i fem år. Detta ger ju ett par somrar som man är aktuell för internships så det borde väl inte vara helt ovanligt med folk som gör flera internships innan dom tar examen Bland engelsmännen bör det väl vara betydligt vanligare att bara köra ett internship och sedan få graduateoffer vilket gör att det borde vara ovanligare med folk med mer än ett internship.

Hur bör man lägga upp sin ansökan för att ge intrycket "mitt tidigare internship gav mig grym erfarenhet och i och med att jag läser en master är jag sjukt intresserad av finans" snarare än "jag gjorde ett internship men fick inget offer för att jag var för dålig, därför måste jag läsa en tråkig master i hopp om att det går vägen nästa år"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in