2015-01-14, 18:18
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MONEYHOESCLOTHES
har försökt med HP men tror att jag går LIU och sedan gör ett försök för IB. Gillar verkligen Liu även fast det framstås som att jag skulle välja KTH om jag kunde.

Nu vet jag inte hur intagningspoängen på ekonomprogrammet på LiU ser ut, men en variant som du kan försöka med om du tror att du har kapaciteten är ju att dubbla I på LiTH med en ekonomie kandidat på LiU. Dels så ser den dubbla studietakten bra ut i CV:t (under förutsättning att du klarar kurserna med rimligt höga betyg), dels så kan du med en ekonomie kandidat söka master på HHS senare om du får tillräckligt bra betyg för att antas dit men ändå inte får internship/full time på någon lämplig bank baserat på dina studier i Linköping.
Citera
2015-01-15, 23:54
Medlem
Fråga om pisstråkiga jobb:

Finns det några jobb inom finansbranschen som kräver viss erfarenhet men som ändå är så jävla tråkiga, osociala och monotona att arbetsgivarna måste erbjuda högre lön för att folk ska vilja ha dessa jobb? (T.ex. vissa administrativa jobb, kontoansökningsblankettkontrollanter eller dylikt pappersvändande).

I så fall vill jag ha ett sånt jobb. Jag är nämligen världsmästare på att inte bli uttråkad och vill använda denna talang på något sätt. Alla tips mottages tacksamt.
Citera
2015-01-16, 00:39
Medlem
Ifall man pluggar till en kandidat (termin 5) inom finans på SU, var har man rimliga chanser att komma in på meriterande internships/sommarjobb?

Känns som att studenter från HHS får tag på de flesta jobben, vilket är trist för någon som verkligen har ambitioner och hög arbetsmoral på SU...

Strävar framförallt på jobb inom Stockholm men är villig att söka mig utomlands ifall det skulle anses vara bra mycket bättre?

Tacksam för alla råd!
Citera
2015-01-16, 04:37
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Max Seaman
Fråga om pisstråkiga jobb:

Finns det några jobb inom finansbranschen som kräver viss erfarenhet men som ändå är så jävla tråkiga, osociala och monotona att arbetsgivarna måste erbjuda högre lön för att folk ska vilja ha dessa jobb? (T.ex. vissa administrativa jobb, kontoansökningsblankettkontrollanter eller dylikt pappersvändande).

I så fall vill jag ha ett sånt jobb. Jag är nämligen världsmästare på att inte bli uttråkad och vill använda denna talang på något sätt. Alla tips mottages tacksamt.

Corporate finance, har svårt att se att något skulle vara tråkigare än att sitta 80h i veckan och räkna på företagstransaktioner
Citera
2015-01-16, 09:34
Medlem
Mercais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plastigt
Som tidigare namnt i traden baserar jag detta pa loner innan hojningen nu till sommaren som sker pa vissa banker. Da var 1st/2nd/3rd loner £45/50/55k per ar hyfsat standardiserat i london (speciellt pa top5 banker). Denna omvandlades hyfsat rakt av till c. SEK 45/50/55k i manaden i Sverige for dessa banker, det tal att sagas att det inte finns manga top5 banker som har stora kontor i Stockholm. Jag har ingen erfarenhet av samre rankade firmor men som tidigare namnt brukar dessa betala mer i base och mindre i bonus sa inte omojligt.

Jag motsatter mig in 50k for 1st years, detta ar fullt rimligt efter hojningen till sommaren, dock pratade jag hur det var i anstallningsrundan for start sommaren 2014. Sedan har inte alla banker bestamt sig for att hoja eller ens vad denna hojning ska bli. Sedan var det inte "basta lonen man kan fa i Sverige" som utfragades utan snarare vad man kan forvanta sig. Svenska banker far man rakna med SEK 30-40k i manaden.

Bonus for 1st years pa BB ar bara Juli-Dec och bestams i Jan, den ar darfor oftast pro-rata baserad som % av arslon, eftersom man inte riktigt kan prestera forsta halvaret. Vore mycket intressant att veta vilken bank som ger 100% bonus till 1st years pa ett ar som dessutom inte var grymt (pratar IBD nu, vet ej hur det ser ut pa S&T etc.). PM'a garna om du vill behalla anonymitet.

For att ge lite perspektiv kan jag saga att forra aret fick mid-ranked 1st/2nd/3rd year analysts c.40/45/50% av arslon pa en top3 BB. Far jag 70% springer jag segervarv runt svampen, ses dar!

Ett flertal banker kor en separat bonus-cycle for analysts, i.e. juli till juli. Detta innebar ocksa att dessa banker har 3 "riktiga" bonusar baserat pa fullt ar.

Jag hade f.o. 71%, 96% och 84% under mina tre forsta ar, och var inte alltid i topp.
Citera
2015-01-16, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ugglan
[...]
Jag har bara koll på FX och rates eftersom det är det jag pysslar / harpysslat med men där har jag fått uppfattningen att Nordea > SEB > resten med ganska stor marginal
Mycket att göra nu gissar jag?
Citera
2015-01-17, 04:57
Medlem
Suckpipes avatar
Fick mitt kontrakt för sommaren idag. Londonbaserat och £45k salary.

Blev som nyfiken nu på vilka banker specifikt det är som betalar £50k eller mer...
Citera
2015-01-17, 12:51
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suckpipe
Fick mitt kontrakt för sommaren idag. Londonbaserat och £45k salary.

Blev som nyfiken nu på vilka banker specifikt det är som betalar £50k eller mer...

Grattis, blev det equity research eller?

Tycks fortfarande inte vara helt klart vilka som ger £50, skulle gissa att det publiceras en lista om ett halvår när alla graduates har börjat.

Enligt denna artikel verkar det vara GS, BAML, Citi och JPM, dock har den ett par månader på nacken så finns säkert mer uppdaterad info.
http://www.bloomberg.com/news/2014-08-20/millennial-bankers-get-raises-as-firms-fight-defections.html

Sen är det kanske inte helt orimligt att summer analysts får 5k mindre än full time analysts?
Citera
2015-01-17, 17:13
Medlem
Suckpipes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Grattis, blev det equity research eller?

Tycks fortfarande inte vara helt klart vilka som ger £50, skulle gissa att det publiceras en lista om ett halvår när alla graduates har börjat.

Enligt denna artikel verkar det vara GS, BAML, Citi och JPM, dock har den ett par månader på nacken så finns säkert mer uppdaterad info.
http://www.bloomberg.com/news/2014-08-20/millennial-bankers-get-raises-as-firms-fight-defections.html

Sen är det kanske inte helt orimligt att summer analysts får 5k mindre än full time analysts?

Tackar, rotational inom markets blev det till slut.

Det är ju i USA dock, de jag känner som går in full time på iaf GS i London till hösten har sagt att de får £45k. Hur det blir om man inkluderar sign-on bonus etc vet jag inte. Ingen aning hur det är på de övriga dock.

Fast lite orimligt känns det ändå, för jag tycker arbetsgivarna har varit rätt noga med att poängtera att summer interns får samma grundlön som 1st years, fast det kan ju bara ha varit jag som hört det jag vill höra.

EDIT: Fick precis bekräftat att RBS ger £52k.
Citera
2015-01-17, 18:44
Medlem
Mercais avatar
Fick f.o. precis reda på att ett par av BB bankerna hojer first year associates till 95k base. Var 77k tidigare.
Citera
2015-01-17, 21:23
Medlem
Alphahanes avatar
Inte så att Barclays ger över £50k? Krävs väl för att locka folk till deras minskade IB-verksamhet
Citera
2015-01-17, 22:07
Medlem
Hej, har intresserat mig för investment banking och tänkte därför kolla med er hur man bör gå tillväga.

Först och främst har jag noll koll på de olika sektorerna inom IB, typ corporate finance etc. Någon som kan nämna de olika och lite vad de innebär? I vilken är lönen högst?

Har sett lite i tråden där folk skriver om standardiserade löner på ~£50k, för vilken verksamhet/yrke gäller detta?

Säg att man läser på HHS, när har man möjlighet till att få ett summer internship?

Är det ett måste att läsa Master för att nå de eftertraktade jobben eller kan man konkurrera med en kandidat från HHS?

Vilken Master är att föredra för jobb inom investment banking? Finance?
Senast redigerad av Humeroscapular 2015-01-17 kl. 22:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in