Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2013-07-16, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Tänkte göra några matlådor lite snabbt. Har en påse (8-900 g) ca kyckilnginnerfilé och tänkte göra någon form av gryta med smak av bl.a. jalapeño. Tyvärr tryter fantasin och jag hittar inget kul recept heller. Har väl ca en dl CF och tillräckligt med vispgrädde, några tomater finns med plus diverse standardvaror som kryddor och sånt. Tacokryddad kyckling med jalapeñosås, kan det vara något? Kom med tips!
stek den i lite olja, stek även lite lök, vitlök. ha i rödcurrypasta
grädde cocos, vatten fisksås, koka ihop. salta o peppra, ha i ev wokgrönsaker samt caschewnötter.

alt
marinera kycklingen i lite olja, sesamolja, fisksås, ingefära, vitlök, chili, soja.
stek kycklingen, ha i rikligt med lök, finstrimlad morot, sockerärtor, Häll i kokta nudlar, rör runt, kläck ett ägg i mitten låt stelna lite, rör sen runt, Servera med chili o vitlöksås.

alt.
Stek kycklingen
ha i cf, grädde, jalapeno, lök, sambal
koka ihop, varva sen som i en lasange med tortillabröd, toppa med ost, stek i ugn ca 15 min, servera med tacosås o sallad.

alt.
stek kycklingen, lök, ha i grädde o cf samt grekisk vitlöksost, ev hönsbuljong, smaka av med salt o peppar.
Citera
2013-07-16, 16:45
Medlem
1.1s avatar
Har köpt rökt böckling med huvud och allting. Kan man äta huvudet och skinnet eller ska man skära bort det?
Citera
2013-07-16, 16:58
Medlem
Jag har en bit fläskfile i frysen som har passerat bästföre datum, är den fortfarande ok att äta?
Citera
2013-07-16, 18:23
Medlem
Smirmats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sokiplast
Jag har en bit fläskfile i frysen som har passerat bästföre datum, är den fortfarande ok att äta?

Har den passerat med en vecka, eller tio år kan ju vara bra att veta. Men om det bara är ett par veckor så hade inte jag brytt mig.
Citera
2013-07-16, 18:29
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sokiplast
Det kan inte vara ett datum som baseras på färsk filé förvarad i kyl?
Citera
2013-07-16, 18:47
Medlem
Plasticsmiless avatar
Vad ska jag laga för lunch imorgon? Har en massa köttfärs hemma att använda mig av.

Tacos och köttbullar är no no, ätit för mycket av det.

Har basvaror hemma,
grädde
lök
kokosmjölk
creme fraiche
olika kryddor osv
pasta
ris
potatis
Citera
2013-07-16, 19:07
Medlem
Knutte_Ninjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plasticsmiles
Vad ska jag laga för lunch imorgon? Har en massa köttfärs hemma att använda mig av.

Har basvaror hemma,
grädde
lök
kokosmjölk
creme fraiche
olika kryddor osv
pasta
ris
potatis

Pannbiff och potatis?
Färsspett med ris och vitlöksdressing?
Köttfärssås (gör den med väldigt lite tomat, stark och tunn blanda med pastan redan i grytan istället för att göra det tjocka eländet som vi envisas med i sverige)
Citera
2013-07-16, 19:08
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plasticsmiles

Har basvaror hemma,
grädde
lök
kokosmjölk
creme fraiche
olika kryddor osv
pasta
ris
potatis
En köttfärsgratäng, typ mousaka, fast utan aubergine kanske? Först en enkel köttfärssås, sedan varva den med skivad potatis och till slut en ostsås över och in i ugnen.
Citera
2013-07-16, 19:11
Medlem
Plasticsmiless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
En köttfärsgratäng, typ mousaka, fast utan aubergine kanske? Först en enkel köttfärssås, sedan varva den med skivad potatis och till slut en ostsås över och in i ugnen.

Det ska jag prova! Hatar aubergine ändå
Tack för tipset!
Citera
2013-07-19, 18:31
Medlem
MartinStLouiss avatar
Någon som vet vad just denna maträtt kallas för som Larry David äter i följande klipp? http://www.youtube.com/watch?v=k3UJGYrSMBo
Citera
2013-07-24, 03:38
Medlem
SpooN.s avatar
Tänkte testa på kalops imorgon, hur får jag till nötköttet så det blir "mört" och lättuggat? Vill att köttet nästan ska gå att svälja direkt utan svårighetet. Några tips?
Citera
2013-07-24, 05:25
Medlem
christerys avatar
Ytter eller innanlår, högrev (slöseri? den gör man väl burgare på) från nöt i runt 3x3cm bitar, bryn först och koka länge, 1.5-2 timmar. Borde fungera, glöm inte vetemjölet... Sen är det ju bara lite morötter, lök, kalvfond och kryddor typ lagerblad, salt, kryddpeppar eller vad man nu hittipå..

Har du inte en kokbok. Ids inte kika i min rutiga, men nåt sånt var det i alla fall. Dom som gör det på under en timma tycker jag inte får fram konsistensen du vill ha.

Har du lite potatis och lingonsylt så är det ju perfekt, kan gå med vinbärsgele men det har jag inte testat.

Eller tiden är tills jag får rätt konsistens på köttet... kanske det bara tar en timme, ingen aning.

Kolla på lite recept istället. Iduns kokbok rekommenderas, men nu har jag tappat bort länken igen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in