Citat:
Ursprungligen postat av
OneDoesNotSimply
Den här sortens uppgifter har lösts flera gånger förr i tråden, så du kanske kan lära dig något av att titta på de lösningarna.
På (c) behöver du nog vara mer konkret än att bara ge definitionen av värdemängd. Vad är värdemängden i just det här fallet?
(d) Här krävs ett bevis för att h(a)=h(b) medför a=b.
(e) h(z)=q har inte en lösning i värdemängden för varje q i målmängden. T ex h(z)=0 har ingen
lösning, för om h(z)=0 så är 2z+1/3=0 vilket ger z=-1/6.
Okej, såhär jobbar jag på det:
a) Om g : Z → Z och f : Z → Q så gäller för den sammansatta funktion h(a)== f(g(a)) att h : Z → Q. dvs h:s definitionsmängd är Z och dess målmängd Q.
g bestämmer h:s definitionsmängd eftersom det är målmängden i g som som bestämmer definitionsmängden i f och f:s målmängd är densamma som h:s eftersom h(a)==f(g(a))
b) Här tar vi reda på h(a) först.
g(a)==2a ,vilket medför att:
f(g(a))==2a+1/3==h(a)
h(0)==1/3
h(1)==7/3
h(2)==13/3
c) värdemängden är det intervall av h som antas med intervallet av definitionsmängden som invärdet för dess funktion, dvs värdemängden för funktionen g som enligt lydelsen är Z, och dess målmängd är Z så leder det till att f(g(a)) har en definitionsmängd Z och enligt lydelsen så är då dess målmängd Q.
h(a) antar de värdet som f(g(a)) antar, dvs dess målmängd och i detta fall också dess värdemängd är Q.
d) och e) h är injektiv om h(b) = h(c) medför att b = c för varje b, c i funktionens definitionsmängd Z. [b och c är olika värden inom definitionsmängden Z]
Bevis: h(b)==2b+1/3
h(c)==2c+1/3
h(b)==h(c) ger: 2b+1/3==2c+1/3 , vilket medför efter subtraktion av 1/3 i båda leder och dividering med 2: b==c.
Vilket visar att om b och c är olika så är funktionen h inte injektiv.
h sägs vara surjektiv, om det för varje q i Q finns ett z i Z sådant att h(z) = q, dvs att funktionens värdemängd är dess målmängd vilket enligt tidigare så är fallet. Funktionen h(a) är därmed ---- surjektiv.
-----------------------------
Förstår bara inte vad man kan ange vara värdemängden i c), enligt mig är detta fortfarande teoretiskt eller skall man kunna specificera konkreta siffror?
Lite mer hjälp nu med d) och e) uppskattas, som du ser har jag ändrat lite men är inte helt med på beviset.