Citat:
Ursprungligen postat av
annanmedlem
Mer av problemet vi får med att vi inte själva äger/bestämmer över tillgången och utbytet av våra elektroniska pengar:
http://news.slashdot.org/story/13/07/03/1952228/mastercard-and-visa-start-banning-vpn-providers
Visa och Mastercard går inte längre att använda för att betala för VPN-tjänster i Sverige. Tidigare var det ju bl.a. Wikileaks.
Hm, samma lagar som tvingar VISA och Mastercard att betala skadestånd om de inte accepterar donationer till Wikileaks borde väl gälla VPN-tjänster också?
Äh, ju fler produkter och tjänster som de konventionella betaltjänsterna (PayPal, VISA, MasterCard, Payson m fl) blockerar desto fler marknader där bitcoin och andra anonyma valutor kan sprida sig och etablera sig som betalningsmedel!
Köpa VPN gör väl ändå vilken vettig människa som helst som verkligen vill dölja att de döljer sin internettrafik genom att betala med kontanter (antingen direkt till företaget eller anonym kontantinsättning för att köpa någon kryptovaluta de för över som betalning).
Jag använder grannens öppna wifinät och Tor då jag behöver vara säker. Inte helt vattentätt men de fula sakerna jag säger syns åtminstone inte.
Citat:
Ursprungligen postat av
annanmedlem
Å andra sidan försöker man ju förbjuda alternativen med motiveringen att de bl.a. öppnar för penningtvätt. Men ja, garantera att våra pengar faktiskt fungerar annars då. Lagstadgning? Skall man få tillhandahålla pengar till individer i Sverige så kräv att man inte begränsar hur de nyttjas.
Det finns inte en chans att de kan utrota e-valutor/kryptovalutor genom lagstiftning. Det är bara kolla på hur många det finns och hur lite som görs av myndigheterna.
Det är alldeles för mycket rädsla om ett enormt nedslag men det kommer inte inträffa på en lång tid om du frågar mig. Även om de inom några år skulle i något gigantiskt samarbete mellan länder världen över eliminera Bitcoin skulle någonting nytt innovativt dyka upp och ta dess plats snabbare än Bitcoin spred sig när det introducerades eftersom att efterfrågan definitivt har ökat och kommer fortsätta öka.
Citat:
Ursprungligen postat av
gunstigjunker
Bitstamp är bra, det går att sätta in pengar via en SEPA-överföring i euro. Då kommer pengarna in på kontot nästa dag, så kan ni handla bitcoins sedan. Man kan "verifiera" sig för Bitstamp genom att skicka in en kopia på passet, men jag tror inte att det är nödvändigt.
Ja jag har inte heller verifierat mig på Bitstamp och handlat för en hel del under en lång tid. Fåe väl se om de kråver att jag behöver skixka in en passkopia i framtiden men tills dess är det bara köra på!
Citat:
Ursprungligen postat av
gunstigjunker
Andra alternativ är Mt.Gox (de tar också emot SEPA-överföring) och andra exchanges. I Danmark finns Bitcoin Nordic som säljer Bitcoins, i Sverige har vi btcx.se . De två senare har jag dock inte använt själva.
Jag använde mig av Btcx för att casha ut en gång via Swish. Visst, det kostade 1% + 40 kr men 140kr för att få ut 10k på under två timmar är helt okej i min mening då jag verkligen behövde pengarna snabbt.