2013-07-02, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smhi2
Tack för svar båda två nu förstår jag hur detta fungerar. Satte dock in pengar hos kapiton går och ser dem fortfarande inte så lite nerövs är man, eftersom pengarna redan är dragna från kontot. Brukar det vara så?

Ja det händer att det tar lite tid innan pengarna blir synliga på kontot. Håll ut, du har inget att oroa dig över.
Citera
2013-07-02, 17:34
Medlem
smhi2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 5park
Ja det händer att det tar lite tid innan pengarna blir synliga på kontot. Håll ut, du har inget att oroa dig över.
Yes, kollade precis på kapiton och pengarna hade kommit in, tack Har köpt lite nu men det verkar som att någon måste köpa mitt bud? Tar sånt lång tid eller händer det snabbt

Edit: Det gick snabbt
Citera
2013-07-03, 17:49
Medlem
Jahaja...

Använde mig utav https://www.bitstamp.net/ för att köpa min BTC. Skapade kontot med en "10 minute mail", och nu kräver dom horerna e-mail confirmation för att withdrawa mina bitcoins..

Alltså KUUUUK. Blir så jävla lack. Så nu är pengarna/BTC'n fast där och jag kommer inte åt det. Kul, kul som fan.

Någon som vart med om liknande, eller har vart kontakt med bitstamp med andra ärenden? Vi snackar om tusenlappar här...
Citera
2013-07-03, 18:41
Medlem
Tänkte köpa lite bitcoins för första gången. Var är det billigast och säkrast att handla bitcoins just nu?
Citera
2013-07-03, 22:06
Medlem
Har en liten korkad fråga.

Har en hel del LTC/BTC utskrivet på paper wallets. Där har man ju en QR-kod samt en 'btc123Adffch' dvs btc-hash eller vad ni kallar det. Nu har min smartphone pajat så jag kan inte skicka coinsen från pappret till btc-e via QR-koden som jag brukar.

Nu har jag allstå bara hashen att gå på, och dum som jag är fattar jag inte hur jag ska få in coinsen på en exchange så jag kan trada lite.
Citera
2013-07-04, 12:54
Medlem
BattleSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paradoxen
Tänkte köpa lite bitcoins för första gången. Var är det billigast och säkrast att handla bitcoins just nu?
Undrar också detta.

Tänkte göra en insättning via bankgiro på kapiton, det rör sig om under 1000 kr, men sen läste jag någonstans att han ibland kräver att man ska typ fota sitt leg och skicka till honom, eller nåt sånt. Och det undiker jag ju gärna, verkar bara krångligt och jobbigt.

Jag vill altså köpa bitcoins, via internet (alltså t.ex. bankgiro, inte gå till banken med kontanter), snabbt och smidigt, utan att legga och helst utan onödigt höga procentavgifter och liknande. Tacksam för tips!
Citera
2013-07-04, 13:31
Medlem
annanmedlems avatar
Mer av problemet vi får med att vi inte själva äger/bestämmer över tillgången och utbytet av våra elektroniska pengar:
http://news.slashdot.org/story/13/07/03/1952228/mastercard-and-visa-start-banning-vpn-providers
Visa och Mastercard går inte längre att använda för att betala för VPN-tjänster i Sverige. Tidigare var det ju bl.a. Wikileaks.

Å andra sidan försöker man ju förbjuda alternativen med motiveringen att de bl.a. öppnar för penningtvätt. Men ja, garantera att våra pengar faktiskt fungerar annars då. Lagstadgning? Skall man få tillhandahålla pengar till individer i Sverige så kräv att man inte begränsar hur de nyttjas.
Citera
2013-07-04, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av paradoxen

Citat:
Ursprungligen postat av BattleSmurf
Undrar också detta.

Tänkte göra en insättning via bankgiro på kapiton, det rör sig om under 1000 kr, men sen läste jag någonstans att han ibland kräver att man ska typ fota sitt leg och skicka till honom, eller nåt sånt. Och det undiker jag ju gärna, verkar bara krångligt och jobbigt.

Jag vill altså köpa bitcoins, via internet (alltså t.ex. bankgiro, inte gå till banken med kontanter), snabbt och smidigt, utan att legga och helst utan onödigt höga procentavgifter och liknande. Tacksam för tips!

Bitstamp är bra, det går att sätta in pengar via en SEPA-överföring i euro. Då kommer pengarna in på kontot nästa dag, så kan ni handla bitcoins sedan. Man kan "verifiera" sig för Bitstamp genom att skicka in en kopia på passet, men jag tror inte att det är nödvändigt. Ta reda på.

Om ni vill att det verkligen ska gå snabbt har ni localbitcoins. Där brukar det dock vara lite dyrare. Det finns säljare i Sverige som går med på att sälja mot banköverföring, men det vanligaste är att man träffas och betalar kontant.

Andra alternativ är Mt.Gox (de tar också emot SEPA-överföring) och andra exchanges. I Danmark finns Bitcoin Nordic som säljer Bitcoins, i Sverige har vi btcx.se . De två senare har jag dock inte använt själva.
Citera
2013-07-05, 06:40
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
Mer av problemet vi får med att vi inte själva äger/bestämmer över tillgången och utbytet av våra elektroniska pengar:
http://news.slashdot.org/story/13/07/03/1952228/mastercard-and-visa-start-banning-vpn-providers
Visa och Mastercard går inte längre att använda för att betala för VPN-tjänster i Sverige. Tidigare var det ju bl.a. Wikileaks.
Hm, samma lagar som tvingar VISA och Mastercard att betala skadestånd om de inte accepterar donationer till Wikileaks borde väl gälla VPN-tjänster också?

Äh, ju fler produkter och tjänster som de konventionella betaltjänsterna (PayPal, VISA, MasterCard, Payson m fl) blockerar desto fler marknader där bitcoin och andra anonyma valutor kan sprida sig och etablera sig som betalningsmedel!

Köpa VPN gör väl ändå vilken vettig människa som helst som verkligen vill dölja att de döljer sin internettrafik genom att betala med kontanter (antingen direkt till företaget eller anonym kontantinsättning för att köpa någon kryptovaluta de för över som betalning).

Jag använder grannens öppna wifinät och Tor då jag behöver vara säker. Inte helt vattentätt men de fula sakerna jag säger syns åtminstone inte.
Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
Å andra sidan försöker man ju förbjuda alternativen med motiveringen att de bl.a. öppnar för penningtvätt. Men ja, garantera att våra pengar faktiskt fungerar annars då. Lagstadgning? Skall man få tillhandahålla pengar till individer i Sverige så kräv att man inte begränsar hur de nyttjas.
Det finns inte en chans att de kan utrota e-valutor/kryptovalutor genom lagstiftning. Det är bara kolla på hur många det finns och hur lite som görs av myndigheterna.

Det är alldeles för mycket rädsla om ett enormt nedslag men det kommer inte inträffa på en lång tid om du frågar mig. Även om de inom några år skulle i något gigantiskt samarbete mellan länder världen över eliminera Bitcoin skulle någonting nytt innovativt dyka upp och ta dess plats snabbare än Bitcoin spred sig när det introducerades eftersom att efterfrågan definitivt har ökat och kommer fortsätta öka.
Citat:
Ursprungligen postat av gunstigjunker
Bitstamp är bra, det går att sätta in pengar via en SEPA-överföring i euro. Då kommer pengarna in på kontot nästa dag, så kan ni handla bitcoins sedan. Man kan "verifiera" sig för Bitstamp genom att skicka in en kopia på passet, men jag tror inte att det är nödvändigt.
Ja jag har inte heller verifierat mig på Bitstamp och handlat för en hel del under en lång tid. Fåe väl se om de kråver att jag behöver skixka in en passkopia i framtiden men tills dess är det bara köra på!
Citat:
Ursprungligen postat av gunstigjunker
Andra alternativ är Mt.Gox (de tar också emot SEPA-överföring) och andra exchanges. I Danmark finns Bitcoin Nordic som säljer Bitcoins, i Sverige har vi btcx.se . De två senare har jag dock inte använt själva.
Jag använde mig av Btcx för att casha ut en gång via Swish. Visst, det kostade 1% + 40 kr men 140kr för att få ut 10k på under två timmar är helt okej i min mening då jag verkligen behövde pengarna snabbt.
Senast redigerad av Denom 2013-07-05 kl. 06:50.
Citera
2013-07-05, 13:49
Medlem
Jag vill sälja lite saker och ta betalt med bitcoins. Hur gör ni som säljer för att säkerställa att priset i bitcoins motsvarar det avtalade priset i kronor? Jag menar växlingskursen går ju lite upp och ner. Finns det någon sida där man kan backtracka växlingskursen så att jag kan jämföra den överförda mänden bitcoins som en köpare gjort vid en specifik tidpunkt för att säkerställa att köparen betalat rätt mängd bitcoins?
Citera
2013-07-05, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Majorminority
Jag vill sälja lite saker och ta betalt med bitcoins. Hur gör ni som säljer för att säkerställa att priset i bitcoins motsvarar det avtalade priset i kronor? Jag menar växlingskursen går ju lite upp och ner. Finns det någon sida där man kan backtracka växlingskursen så att jag kan jämföra den överförda mänden bitcoins som en köpare gjort vid en specifik tidpunkt för att säkerställa att köparen betalat rätt mängd bitcoins?

http://preev.com/btc/sek
Citera
2013-07-05, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ge-mig-godis
http://preev.com/btc/sek

Tack för länken. Den sidan funkar ju bra i realtid, men jag vill ju se om bitcoinsen som överförts till min wallet motsvarar ett visst värde i kronor vid en specifik tidpunkt kanske en dag innan. Därför måste jag kunna backtracka vad växlingskursen var vid ett specifikt tillfälle.

När min kunden gjort en överföringen vill jag i efterhand kunna kontrollera att värdet på överföringen i bitcoins faktiskt motsvarade det avtalade priset i kronor vid tidpunkten för överföringen. Finns det någon sådan site?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in