Del 1
Det här inlägget jag skrev gav upphov till en lång replikväxling mellan HappySadHarry och Bustopher:
https://www.flashback.org/sp44085000
Jag har tagit del av HappySadHarrys replikväxlingar med Bustopher angående att tingsrätten i sin dom utgått ifrån att provet finska RMV mätte på var spätt 10 ggr.
Det enda jag inte håller med HappySadHarry om när det gäller spädningsfrågan är att tingsrätten skulle ha gjort detta fel omedvetet.
Tingsrätten förstod mycket väl vad man gjorde, det är mitt bestämda intryck.
(En annan sak jag inte håller med HappySadHarry om är att föräldrarna gett sitt godkännande av en injektion de visste att babyn skulle dö av. Vittnesuppgifterna (ej föräldrarna) i polisförhören talar ju om att läkaren sade att babyn skulle få en injektion som hon kanske inte skulle överleva. Någon säker död utlovades dock inte. Men det är väl möjligt att föräldrarna misstänkte att de skulle kunna bli anklagade för någon slags anstiftan eftersom de tydligen frågat om babyn inte kunde få "något mer" och babyn faktiskt dog efter något som läkaren själv beskrev som en riskfylld injektion. Eftersom pappan blev så arg att han var tvungen att gå ut när man föreslog att man skulle "avveckla" babyn p g a hjärnskadan och hade växt upp med en hjärnskadad bror tycker jag att det verkar rätt osannolikt att han skulle tillstyrka något som bröt mot det tidigare mönstret. )
Jag tycker alltså att att det verkar rätt klart att detta fel var ett fullt medvetet drag. Och anledningen till detta drag var att det annars hade varit svårt att skriva ihop en till synes hållbar dom. Man bör ju här betänka att det skall rätt mycket till om både RMV (samtidigt som svenska RMV fått sina mätvärden bekräftade av finska RMV), en av Socialstyrelsens rättsliga råd utsedd expert (Mörland) och professor Rune Dahlqvist anser att det mest sannolika är att babyn fått en väldigt stor dos av tiopental i nära samband med döden för att få till en friande dom.
De yttre omständigheter som för mig indikerar att tingsrätten medvetet inte låtsades om att det prov finska RMV mätte på var spätt 10 ggr är följande:
1. Man skriver på ett annat ställe i domen att finska RMV fick provmaterial som var spätt 10 ggr.
2. Man nämner bara närmast i förbigående att finska RMV (som var ackrediterat för att fastställa även halter av tiopental och som Olof Beck inte tordats kritisera på samma sätt som svenska RMV) kom fram till samma mätvärde som svenska RMV med en annan metod. Och när man nämner detta avfärdar man alltså finska RMV:s bekräftelse med indirekt hänvisning till det möjliga spädningsfelet.
3. Man placerar upplysningen att provet som skickades till Finland var spätt 10 ggr och låtsas-underkännandet av finska RMV:s mätvärde på ett annat ställe i domen än det ställe där man drar slutsatserna av detta. Hade man placerat alla dessa komponenter alltför nära varandra hade sannolikheten varit större att polletten trillat ner för läsarna (det var nära att så inte blivit fallet för mig eftersom jag tyckte att den postare i tråden som upplyste om detta i övrigt ibland uttryckte rätt knäppa åsikter).
Underkännandet:
”Fenobarbital är en substans som ges mot kramper och Linnéa fick läkemedel innehållande den substansen, fram till den 17 september. Fenobarbitalhalten i hennes blod mättes kontinuerligt ända fram till på morgonen den 20 september. Koncentrationen av fenobarbital uppmättes vid analysen av det utspädda provet till 22µg/g blod, vilket var i god överensstämmelse med koncentrationen i det outspädda provet som uppgick till 19 µg/g blod och även i paritet med det värde som uppmättes i Linnéas blodplasma på morgonen den 20 september. Denna överensstämmelse mellan det outspädda och det utspädda provet talar naturligtvis för att resultatet av analysen av det utspädda provet är riktigt även när det gäller tiopentalet. Det finns dock andra resultat som pekar i en annan riktning, nämligen resultatet av den finska analysen. Vid den analysen uppmättes ett betydligt lägre värde i fråga om fenobarbitalet. I den analysen påvisades endast en koncentration av fenobarbital som understeg deras utskriftsgräns, vilken är 10µg/g blod. Denna skillnad ger enligt tingsrättens mening anledning att ifrågasätta hur representativt den uppmätta koncentrationen av fenobarbital verkligen var i det utspädda provet i förhållande till det outspädda. Detta innebär i sin tur att provresultatet i fråga om fenobarbital inte kan tas till intäkt för att koncentrationen av tiopental varit representativ i det utspädda provet i förhållande till det outspädda.” (sid 17-18)
Slutsatsen:
”Jörg Mörland har i det avseendet uttalat att om Linnéa skulle ha fått tiopental i en terapeutisk dos om 30 mg den 19 september skulle koncentrationen i blodet vid dödens inträde möjligen nå upp till just 15 µg/g blod men inte mycket högre än så. Dessa doser kan självfallet inte förklara en koncentration om 2000 µg/g blod. I det föregående avsnittet har tingsrätten emellertid underkänt just det analysresultatet.” (sid 29)
Upplysningen om det provmaterial finska RMV fick var spätt 10 ggr:
”RMV kontaktade samtidigt det rättskemiska laboratoriet i Finland och skickade över en del av det tio gånger spädda provet. Det fanns inget helt orört blod kvar. I samband med detta gjorde RMV även en omanalys i sitt eget laboratorium. Även vid detta test fick de ett resultat på ungefär 2 000 µg. Resultatet från Finland var 210 µg, vilket får multipliceras med tio då blodet var spätt.” (sid 71)
På motsvarande vis förhåller det sig med Bustopher (Ingvar Ericson som är öppen om sitt nick och nu författat en bok om det här rättsfallet). Jag tror att Bustopher tidigare i tråden var fullt medveten om att tingsrätten gjort en medveten fräckis när man inte låtsades om att det prov finska RMV fick var spätt 10 ggr.
När signaturen eloge (som jag alltså inte tog på allvar p g a hans åsikter i andra frågor) efter att ha läst domen ställde sig frågan om tingsrätten i domen verkligen hade tagit hänsyn till att det prov finska RMV mätte på var spätt 10 ggr så passade Bustopher på den frågan och avfärdade i stället med något oklart snömos – som dock lät väldigt vederhäftigt - finska RMV:s mätvärden av andra skäl.
Signaturen eloges fråga till Bustopher om spädningen (skriver dock här fenemal i stället för fenobarbital):
2011-10-24, 17:15, #15486, eloge
https://www.flashback.org/sp33643073
Inlägget där Bustopher valde att passa på frågan och i stället anförde något annat snömos (mot det för kvantifiering av tiopental ackrediterade labbet i Finland som använt en annan metod än svenska RMV):
2011-10-24, 17:47, #15488, Bustopher
https://www.flashback.org/sp33643645
Det är rätt talande att Bustopher här valde att passa på frågan (och i stället levererade något annat till synes vederhäftigt snömos han annars inte brukar använda sig av) trots att han sannolikt insåg hur det låg till. Antagligen hoppades han att polletten inte skulle trilla ner för eloge eller någon annan. Till slut trillade dock polletten ner för eloge:
2011-10-29, 13:24, #15682, eloge
https://www.flashback.org/sp33728002
Senare trillade också polletten ner för mig, även om det inte skedde direkt eftersom jag var skeptisk till att en person, som jag betraktade som rätt knäpp i en del andra frågor, skulle kunna göra någon viktig observation.
Under det senaste dygnets replikväxlingar med HappySadHarry verkar dock Bustopher ha gett med sig när det gäller frågan om tingsrätten bommat/bluffat när det gällde frågan om finska RMV mätte på ett prov som var spätt 10 ggr. Nu försöker dock Bustopher i stället med att tingsrättens ”förbiseende” när det gäller spädningen av det prov finska RMV mätte på inte har speciellt stor betydelse. Och det är ju också en variant.
Problemet är bara det att eventuellt spädningsfel på det prov finska RMV fick var och är det enda redskap man har för att underkänna finska RMV:s tiopentalvärde. Alla de fel försvarets inhyrda vittne Olof Beck radar upp när det gäller svenska RMV:s mätprocedurer gäller inte det för tiopentalkvantifiering ackrediterade labbet i Finland. Enda undantaget är det möjliga spädningsfelet på det prov som späddes 10 ggr och även användes i Finland.
Det möjliga spädningsfelet är den mest centrala möjliga felkällan även enligt domaren i målet, Mari Heidenborg. Det framgår av SvD-artikeln nedan.
Domaren: Vi pekade på brister i analysen
Svenska Dagbladet, 11 november 2011
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/domaren-vi-pekade-pa-brister-i-analysen_6627442.svd
– Men eftersom man inte kunde se mer av den första analysen än att det översteg 10 mikrogram gick man vidare. Då spädde man blodet och gjorde en ny analys. Och det är den delen av analysen som tingsrätten inte anser vara tillförlitlig ställt mot de höga beviskrav som gäller i brottmål, säger Mari Heidenborg.
– Det har funnits brister i dokumentationen kring spädningen. Det är en av de grundläggande brister som tingsrätten pekat på och som gör att vi inte kunnat godta analysen full ut, säger Heidenborg till SvD.se.
Och detta möjliga spädningsfel är också det enda fel man även kunde kleta på finska RMV som var ackrediterat för att fastställa tiopentalhalter. (Man skulle ju kunna lägga till något om möjliga kristaller i fett. Men eftersom rättens oberoende expert Mörland avfärdar tankar om att detta skulle kunna ha haft någon större betydelse och eftersom ingen av försvaret åberopad expert verkar påstå något annat tiopentalkoncentrationen i fettet kan bli mångdubbelt högre än i blodet eftersom tiopentalet försvinner rätt snabbt ur blodet så blir ju även detta argument oanvändbart när det gäller att förklara större avvikelser från det normala när det gäller tiopentalhalter.)
FORTS NEDAN