2011-06-12, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PCuri
Detta har ju tidigare diskluterats i tråden. Har inte hört att sjukvårdspersonalsgänget i den här tråden protesterade mot den beskrivningen. De verkade dock hävda att tiopentalet användes till lagliga doser.

Det finns ingen information om att ALB skulle ha någon typ av märkligt thiopentalsvinn.

Det som beskrevs är mängden människor som har tillgång till läkemedelsförrådet på en intensivvårdsavdelning. Det är många och även om listor etc skall vara korrekta är jag övertygad om att det hittas fel vid en genomgång. Det är dock inget speciellt för ALB.
Citera
2011-06-12, 19:17
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched

Fortfarande inga hållbara bevis för uppsåt utan erkännande.

Nu undrar jag vad du tror att "uppsåt" innebär?
Citera
2011-06-12, 19:31
Medlem
eloges avatar
Citat:
Vad skulle det vara för vittnesmål? Jag menar skulle jag vilja döda någon skulle jag väl bara bereda en spruta med tillräcklig halt av någon substans. Exempelvis kan man ju tillsätta kalisalt (har jag för mig, jag är ingen van giftblandare) till NaCl som ska användas för spolning av CVK eller PVK . . . .

Det kan ju inga vittnen skilja från en normal injektion/infusion eftersom jag gör beredningen i beredningsrummet utan någon annan närvarande.

Fortfarande inga hållbara bevis för uppsåt utan erkännande.
Hmm... och blir det något tjaft om att du injicerat något kunde du säga att du bara spolat katetern.
Citera
2011-06-12, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Hmm... och blir det något tjaft om att du injicerat något kunde du säga att du bara spolat katetern.

Poängen är ju fortfarande: Varför skulle läkaren begå en barmhärtighetsgärning med en dos som vida överstiger det som krävs? Och om läkaren nu inte genomförde en barmhärtighetsgärning utan ett farmakologiskt styckmord, varför thiopental när en kaliuminjektion skulle vara 100% icke-spårbar?
Citera
2011-06-12, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eloge

Ja precis och därtill skylla på att jag förväxlat preparaten om man skulle hitta för mycket kali i kroppen vid obduktionen. (Vilket är högst osannolikt att man skulle kunna göra.)

Jag har nu aldrig några tankar om sådant men hade jag det skulle ingen någonsin kunna påstå att jag haft uppsåt att döda om jag inte erkände det.

Jag skulle säkert riskera att prickas eller till och med bli av med legitimationen om SoS skulle komma fram till att jag varit över hövan klantig men dråp? Knappast utan att jag angav mig själv.
Citera
2011-06-12, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Nu undrar jag vad du tror att "uppsåt" innebär?

Jag vet mycket väl vad uppsåt betyder. Däremot undrar jag fortfarande vad det skulle vara för bevis som visar på mitt uppsåt att döda en patient i mitt fiktiva exempel.
Citera
2011-06-12, 20:17
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Jag vet mycket väl vad uppsåt betyder. Däremot undrar jag fortfarande vad det skulle vara för bevis som visar på mitt uppsåt att döda en patient i mitt fiktiva exempel.

Hittar du på andra exempel än det som tråden gäller? Då vet jag inte. Kanske det inte finns något uppsåt i ditt exempel?

I vårt fall är ju utgångspunkten naturligtvis att det finns uppsåt, annars skulle ju ett åtal för mord eller mordförsök inte vara aktuell.
Citera
2011-06-12, 20:17
Medlem
eloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sikhander
Det finns ingen information om att ALB skulle ha någon typ av märkligt thiopentalsvinn.

Det som beskrevs är mängden människor som har tillgång till läkemedelsförrådet på en intensivvårdsavdelning. Det är många och även om listor etc skall vara korrekta är jag övertygad om att det hittas fel vid en genomgång. Det är dock inget speciellt för ALB.
Jo, enligt uppgift så fäller verksamhetschefen Palmer en kommentar om att de har problem med svinn av just detta preparat.

Han har lite problem med att hittad det, men det kan bero på att det står på hylla P och inte T som man kan tro.
Citera
2011-06-12, 20:18
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Poängen är ju fortfarande: Varför skulle läkaren begå en barmhärtighetsgärning med en dos som vida överstiger det som krävs? Och om läkaren nu inte genomförde en barmhärtighetsgärning utan ett farmakologiskt styckmord, varför thiopental när en kaliuminjektion skulle vara 100% icke-spårbar?

Kanske för att en överdos morfin inte bet som den skulle?
Citera
2011-06-12, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Hittar du på andra exempel än det som tråden gäller? Då vet jag inte. Kanske det inte finns något uppsåt i ditt exempel?

I vårt fall är ju utgångspunkten naturligtvis att det finns uppsåt, annars skulle ju ett åtal för mord eller mordförsök inte vara aktuell.

Se inlägg #11730.
Citera
2011-06-12, 20:27
Medlem
eloges avatar
Citat:
Har du missat mitt inlägg, speciellt tillägnat ditt "farmakologiska styckmord"? Där har du en förklaring.
https://www.flashback.org/p31024097#p31024097
Citera
2011-06-12, 20:41
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Se inlägg #11730.

Då förstår jag. Du menar alltså att om en läkare blandar dödande gift i en spruta som denne skall ge till en patient, så har läkaren bara uppsåt om denne erkänner uppsåt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in