2013-04-30, 19:56
Medlem
Mr.Svenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BSW
Ber om ursäkt om det behandlats tidigare men med tanke på diskussionen.

Det är alltså datavetenskap/datalogi som är den svenska motsvarigheten till computer science, förutom datavetenskap på SU?

Finns det några praktiska skillnader mellan program som heter datavetenskap och program som benämns datalogi?

Vilka skolor har bäst rykte när det gäller datavetenskap/datalogi i så fall?

Vad jag vet är det få program som heter "Datalogi" i Sverige utom de flesta heter antigen Datavetenskap eller är huvudområdet för Civilingenjörsutbildningar inom Datateknik/Informationsteknik. De få program som har Datalogi i namnet är t.ex. Datalogi vid Stockholms Universitet eller ett masterprogram vid KTH.
Citera
2013-04-30, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BSW
Ber om ursäkt om det behandlats tidigare men med tanke på diskussionen.

Det är alltså datavetenskap/datalogi som är den svenska motsvarigheten till computer science, förutom datavetenskap på SU?

Finns det några praktiska skillnader mellan program som heter datavetenskap och program som benämns datalogi?

Vilka skolor har bäst rykte när det gäller datavetenskap/datalogi i så fall?
Datavetenskap och datalogi är samma sak. Bara olika namn. Båda benämns som CS (Computer Science), på engelska.

Datalogi erbjuds oftast som master för civilingenjörsstudenter inom datateknik eller informationsteknik, samt de som har högskoleingenjörsexamen eller kandidatexamen inom datateknik eller liknande. Rent spontant så skulle jag säga att KTH, Chalmers, Uppsala och Linköping erbjuder bäst utbildning inom detta område. Finns nog säkert flera lärosäten, men det är de jag kom på nu.
Citera
2013-06-08, 14:27
Medlem
OrangePicks avatar
Nu är det inte alltför länge tills studierna börjar, och då jag är utan sommarjobb i år undrar jag om det finns något enkelt sätt att förbereda sig på. Kommer att plugga i Lund om det har någon betydelse. Kommer även att köpa en laptop nu om någon vecka och har funderat på en MacBook, kommer det ge några problem med tex. .Net?
Citera
2013-06-08, 14:41
Medlem
slashing_swords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OrangePick
Nu är det inte alltför länge tills studierna börjar, och då jag är utan sommarjobb i år undrar jag om det finns något enkelt sätt att förbereda sig på. Kommer att plugga i Lund om det har någon betydelse. Kommer även att köpa en laptop nu om någon vecka och har funderat på en MacBook, kommer det ge några problem med tex. .Net?

Ska du arbeta med .NET är ju en laptop med Windows att föredra helt klart.
Citera
2013-06-08, 14:54
Medlem
Rothts avatar
Citat:
Dotnet är en del av operativsystemet Microsoft Windows.
Citera
2013-06-08, 15:07
Medlem
OrangePicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slashing_sword
Ska du arbeta med .NET är ju en laptop med Windows att föredra helt klart.
Helt klart, däremot är jag osäker på om man arbetar med .NET på Lund.
Citera
2013-06-08, 15:54
Medlem
Moveyourminds avatar
Jag kan inte se hur .NET skulle påverka din utbildning. Är ju ingen KY-utbildning du söker. .NET är för windows-funktionalitet och inget man lär sig direkt om man läser data/systemvetenskap. Man lär sig grunderna i programmering.

Däremot så känns det lite som att man ber om problem om man kör mac som programmerare. Inte direkt min dröm-utvecklingsmiljö så att säga. Däremot är väl terminalen fin på mac.

EDIT: Lät lite väl negativ. Klart det går även med mac.
Senast redigerad av Moveyourmind 2013-06-08 kl. 15:56.
Citera
2013-06-09, 13:50
Medlem
OrangePicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moveyourmind
Jag kan inte se hur .NET skulle påverka din utbildning. Är ju ingen KY-utbildning du söker. .NET är för windows-funktionalitet och inget man lär sig direkt om man läser data/systemvetenskap. Man lär sig grunderna i programmering.

Däremot så känns det lite som att man ber om problem om man kör mac som programmerare. Inte direkt min dröm-utvecklingsmiljö så att säga. Däremot är väl terminalen fin på mac.

EDIT: Lät lite väl negativ. Klart det går även med mac.
.NET var bara ett exempel, vill helt enkelt undvika sådant som kan ge mig onödiga problem. Men min huvudfråga är egentligen huruvida det finns något jag kan göra redan nu för att förbereda, har funderat på att börja lite med Java som tycks vara/varit första programmeringskursen i Lund, men kanske är det onödigt om det ändå börjar på en låg nivå?
Citera
2013-06-09, 16:17
Medlem
chase_s avatar
Citat:

Macbook fungerar fint. Kör dualboot osx/win7 så är problemet löst.

Vill du börja programmera nu kan det vara bra att börja med Java.
Om det fortfarande är liknande upplägg på terminerna så börjar du med Java i termin 1 för att senare i termin 3, 4 och 5 börja/fortsätta läsa C#.NET. Språken i sin tur har väldigt lik syntax så det blir bra hur som helst.

Är du helt ny i programmering kan du köra igenom alla beginner-kurser på
TheNewBoston.org
. Ta det lugnt och lär dig grunderna riktigt bra. Det kommer du tjäna mycket på.

Är du lite vassare kan du göra ett mindre program med MVC-struktur. När du har riktigt bra koll på grunden kan du även börja försöka ansluta till en databas och lära dig SQL.

Är du vassare än så kan du göra ett mindre program i PureMVC för att lära dig hur ramverk påverkar och (mer eller mindre) styr struktur och dataflöde. Detta är mer avancerat men väldigt nyttigt då det introducerar dig till command- och proxy-pattern. Vänta med detta tills du har bra koll på MVC.

Codeproject.com är för övrigt en bra källa att ha till *

Lycka till med (själv)studierna
Senast redigerad av chase_ 2013-06-09 kl. 16:22.
Citera
2013-06-09, 18:09
Medlem
takeitchills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chase_
Macbook fungerar fint. Kör dualboot osx/win7 så är problemet löst.

Vill du börja programmera nu kan det vara bra att börja med Java.
Om det fortfarande är liknande upplägg på terminerna så börjar du med Java i termin 1 för att senare i termin 3, 4 och 5 börja/fortsätta läsa C#.NET. Språken i sin tur har väldigt lik syntax så det blir bra hur som helst.

Är du helt ny i programmering kan du köra igenom alla beginner-kurser på
TheNewBoston.org
. Ta det lugnt och lär dig grunderna riktigt bra. Det kommer du tjäna mycket på.

Är du lite vassare kan du göra ett mindre program med MVC-struktur. När du har riktigt bra koll på grunden kan du även börja försöka ansluta till en databas och lära dig SQL.

Är du vassare än så kan du göra ett mindre program i PureMVC för att lära dig hur ramverk påverkar och (mer eller mindre) styr struktur och dataflöde. Detta är mer avancerat men väldigt nyttigt då det introducerar dig till command- och proxy-pattern. Vänta med detta tills du har bra koll på MVC.

Codeproject.com är för övrigt en bra källa att ha till *

Lycka till med (själv)studierna

http://www.codecademy.com/ Jag skulle rekommendera denna sida för nybörjare.
Citera
2013-06-09, 18:11
Medlem
Moveyourminds avatar
Citat:
.NET var bara ett exempel, vill helt enkelt undvika sådant som kan ge mig onödiga problem. Men min huvudfråga är egentligen huruvida det finns något jag kan göra redan nu för att förbereda, har funderat på att börja lite med Java som tycks vara/varit första programmeringskursen i Lund, men kanske är det onödigt om det ändå börjar på en låg nivå?

Du behöver inte kunna programmera innan du börjar men det underlättar mycket. http://www.codecademy.com/ är ett kul tips om man vill mjukstarta programmering.

Har inte riktigt klart för mig om det är datavetenskap (computer science) eller systemvetenskap du sökt. Om det är datavetenskap så är det nog viktigare / lika viktigt att friska upp matten. http://www.sommarmatte.se/ är en bra kurs som går igenom gymnasiematten och man kan ta CSN om man vill.
Senast redigerad av Moveyourmind 2013-06-09 kl. 18:14.
Citera
2013-06-25, 18:58
Medlem
DIRs avatar
Ni som läst systemvetenskap, vad jobbar ni med idag?
Ni som pluggar systemvetenskap, vad tycker ni om utbildningen och hur långt har ni kommit? Vad är svårast i utbildningen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in