Citat:
Ursprungligen postat av
Sitkin
Folk som kallar organisatoriska teorier och verksamhetsprocesser för "flum" är sådana som inte har någon koll på systemvetenskapen. Det är så att flummet har stor roll för att förstå teknikens roll i organisationen.
I Lund tar man inte upp matematik eller logik. Om du är ute efter det så rekommenderar jag en datavetenskaplig utbildning. Det närmsta en logisk kurs du kommer är databaser och då när man ska normalisera tabeller eller modellera en databasdiagram.
Du har god framtid med en systemvetenskaplig utbildning också. När man väl skaffar sig ett första jobb så är det inte många som bryr sig vilken bakgrund du har. Allt som räknas då är dina kunskaper och erfarenheter inom ämnet. Det gäller bara att visa framfötterna.
Tack för svar.
Jag är medveten om att det exakta utbildningsvalet är viktigast för det första jobbet. Men om vi utgår från att jag har en bra uppfattning om vad jag vill jobba med så blir min nästa fråga:
Om min plan är att även läsa statistik och efter examen jobba med Business Intelligence, dataanalys, som Business Analyst, osv (alltså strukturera och analysera data för företag), skulle du då rekommendera systemvetenskap eller datavetenskap?
Jag är alltså i nuläget inte intresserad av att bli renodlad utvecklare, datatekniker, testledare, webbdesigner, att jobba med IT-säkerhet, osv...
Med tanke på att jag även kommer läsa statistik så blir det nog 90+90 hp inom vardera ämne för en dubbel fil.kand snarare än 180 hp i ett datarelaterat ämne. Kan även tänka mig att bara läsa fristående kurser i programmering, databaser, algoritmer och datastrukturer (det verkar vara det viktigaste för de jobb jag är intresserad av) vid sidan om statistiken om det räcker.