2014-01-25, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slashing_sword
Finns en mängd olika utbildningar i landet, svårt att generalisera- beror ju på en mängd olika faktorer.

Tänkte framför allt på den här utbildningen:

http://www.mdh.se/utbildning/program/datavetenskap
Citera
2014-01-25, 12:25
Medlem
slashing_swords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ydna6
Tänkte framför allt på den här utbildningen:

http://www.mdh.se/utbildning/program/datavetenskap

Citerar:

Citat:
Årskurs 1
Datavetenskap:
Introduktion till datavetenskap, 7,5 hp
Programmering, 7,5 hp
Linux operativsystem och utvecklingsmiljö, 7,5 hp
Datastrukturer, algoritmer och programkonstruktion, 7,5 hp
Interaktionsdesign, 7,5 hp
Objektorienterad programmering, 7,5 hp
Programmering av mobila applikationer, 7,5 hp

Matematik/tillämpad matematik:
Diskret matematik, 7,5 hp

Så om du läser fristående kurser som kan matcha dessa på något sätt antar jag att det finns en chans att man kan hoppa på programmet. Men det bästa är att du faktiskt hör av dig till programansvarige/studievägledare och får svart på vitt hur det ligger till.

Varför vill du hoppa in på ett program förresten, varför inte börja det samtidigt som alla andra och bara följa programplanen?
Citera
2014-01-25, 12:49
Medlem
Citat:
Citerar:

Så om du läser fristående kurser som kan matcha dessa på något sätt antar jag att det finns en chans att man kan hoppa på programmet. Men det bästa är att du faktiskt hör av dig till programansvarige/studievägledare och får svart på vitt hur det ligger till.

Varför vill du hoppa in på ett program förresten, varför inte börja det samtidigt som alla andra och bara följa programplanen?

Väldigt osäker på om jag kommer in... Annars skulle jag såklart vilja börja samtidigt som alla andra.
Sen hittar jag inte ens kursen "Introduktion till datavetenskap, 7,5 hp" varken på antagningen.se eller vhs statstiken...
Citera
2014-01-25, 13:09
Medlem
slashing_swords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ydna6
Väldigt osäker på om jag kommer in... Annars skulle jag såklart vilja börja samtidigt som alla andra.
Sen hittar jag inte ens kursen "Introduktion till datavetenskap, 7,5 hp" varken på antagningen.se eller vhs statstiken...

Var ju bara runt 16 i gymnasiebetygsgruppen och 0,8 i högskoleprovsgruppen - varför inte satsa på att göra högskoleprovet istället för att försöka pussla ihop kurser för att sedan _kanske_ ha en chans att få hoppa på programmet. Du har ju ett högskoleprov nu under våren du kan anmäla dig till, börja träna redan idag - 0,8 är absolut inga problem att få - 1.0 är väl medianvärdet i princip.
Citera
2014-01-25, 17:45
Medlem
Citat:
Vad jag har hört från andra så är C# kurserna på Malmö Högskola fruktansvärt bra om man vill tappa all motivation och glädje inför OOP och C#. Värdelösa kurser.

Är nog beredd att hålla med, känner sig helt dumt i huvudet när man sitter med det, men "lektionerna" och övningarna är ju helt efterblivna. Kursen är för "totala nybörjare" och jag som ändå kan lite HTML,CSS och Python fattar inte ett endaste dugg. Tänk då hur mycket Greta, 63 år fattar.

Tror jag hoppar av den och fortsätter med Python istället...men frågan är ju om man vågar sig på Systemutvecklar programmet i höst, är det lika dåligt tro?

Har precis börjat en Java kurs via Udacity, extremt engaerande och mycket roligare, förstår det betydligt bättre. https://www.udacity.com/course/viewer#!/c-cs046/l-176475143/e-212297216/m-212297219
Senast redigerad av blork 2014-01-25 kl. 18:26.
Citera
2014-01-25, 18:24
Medlem
slashing_swords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blork
Är nog beredd att hålla med, känner sig helt dumt i huvudet när man sitter med det, men "lektionerna" och övningarna är ju helt efterblivna. Kursen är för "totala nybörjare" och jag som ändå kan lite HTML,CSS och Python fattar inte ett endaste dugg. Tänk då hur mycket Greta, 63 år fattar.

Tror jag hoppar av den och fortsätter med Python istället...men frågan är ju om man vågar sig på Systemutvecklar programmet i höst, är det lika dåligt tro?

Är det samma högskola du menar då med Systemutvecklarprogrammet? Risken finns ju tyvärr, men antagligen så väver man in fler föreläsare och andra typer av kurser också som kanske kan väga upp dessa lite smått katastrofalt dåliga.

Är ju trist att bli vilseledd, men ja - endera hoppa av eller om du kanske från annat håll kan lära dig C# och beta av uppgifterna som delas ut. Men det känns ju också lite halvsjukt, nä borde utlysas stor varning på denna kurs, samt den uppföljande.
Citera
2014-01-25, 18:30
Medlem
Citat:
Är det samma högskola du menar då med Systemutvecklarprogrammet? Risken finns ju tyvärr, men antagligen så väver man in fler föreläsare och andra typer av kurser också som kanske kan väga upp dessa lite smått katastrofalt dåliga.

Är ju trist att bli vilseledd, men ja - endera hoppa av eller om du kanske från annat håll kan lära dig C# och beta av uppgifterna som delas ut. Men det känns ju också lite halvsjukt, nä borde utlysas stor varning på denna kurs, samt den uppföljande.

Ja, klart de har väl fler lärare men detta är ett skämt, kan länka "första lektionen" eller introduktionen eller hur man nu skall förklara: https://copy.com/IFhgNaZglN6wj3dQ

Dock såg jag att hemsidan där jag lärde mig Pyhton, Udacity, nu har en Java kurs som jag börjar på istället, vill mest få en uppfattning av OOP språk. Betydligt enklare, mer förståeligt och engagerande: https://www.udacity.com/course/viewer#!/c-cs046/l-176475143/e-212297216/m-212297219
Citera
2014-01-25, 19:28
Medlem
slashing_swords avatar
Citat:
Ja, klart de har väl fler lärare men detta är ett skämt, kan länka "första lektionen" eller introduktionen eller hur man nu skall förklara: https://copy.com/IFhgNaZglN6wj3dQ

Dock såg jag att hemsidan där jag lärde mig Pyhton, Udacity, nu har en Java kurs som jag börjar på istället, vill mest få en uppfattning av OOP språk. Betydligt enklare, mer förståeligt och engagerande: https://www.udacity.com/course/viewer#!/c-cs046/l-176475143/e-212297216/m-212297219

Japp det är ett stort skämt med tanke på att det skall vara en kurs för nybörjaren, inga förkunskaper ska ju krävas alls. Ett tips kanske kan vara att ladda hem en Head First C# bok eller något liknande. Många brukar gilla dem då de ger en enkel introduktion till språket, annars finns en hel del bra guider på YouTube också faktiskt om man vill lära sig på föreläsningsvis.

Hoppas det går bra tillslut och håll humöret uppe iaf, bara för att Malmö Högskola är ett skämt hoppas jag inte du tappar sugen på programmering. Det är kul!
Citera
2014-01-25, 19:47
Medlem
Citat:
Kursen ska väl ändå ta 20 timmar i veckan? När jag gick den blev jag positivt överraskad över att den faktiskt gick igenom så mycket saker. Innan kursen hade jag skrivit lite i Python och hade typ aldrig använt en klass, jag lärde mig jättemycket på den! Klart värd om du faktiskt vill bli bra på att programmera.
Citera
2014-01-25, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klockan3
Kursen ska väl ändå ta 20 timmar i veckan? När jag gick den blev jag positivt överraskad över att den faktiskt gick igenom så mycket saker. Innan kursen hade jag skrivit lite i Python och hade typ aldrig använt en klass, jag lärde mig jättemycket på den! Klart värd om du faktiskt vill bli bra på att programmera.

10 timmar i veckan är det, men har redan lärt mig mer på ca en timme än vad jag gjort sen starten. Enda positiva är att man fick massa gratis MS program som man får behålla. (bra tips till er som vill ha skaffa Windows t ex)

app det är ett stort skämt med tanke på att det skall vara en kurs för nybörjaren, inga förkunskaper ska ju krävas alls. Ett tips kanske kan vara att ladda hem en Head First C# bok eller något liknande. Många brukar gilla dem då de ger en enkel introduktion till språket, annars finns en hel del bra guider på YouTube också faktiskt om man vill lära sig på föreläsningsvis.

Hoppas det går bra tillslut och håll humöret uppe iaf, bara för att Malmö Högskola är ett skämt hoppas jag inte du tappar sugen på programmering. Det är kul!

Skickade meddelande till läraren och frågade om jag hade missförstått att det var en nybörjarkurs. Programmering är kul helt klart. Kom ganska långt på Python, men blev dessvärre ett uppehåll på 3-4 månader, så sen när jag tog upp det igen hade jag glömt det mesta. När man ska lära sig det måste man hålla på med det hela tiden så att det sitter.
Senast redigerad av blork 2014-01-25 kl. 21:12.
Citera
2014-01-25, 21:20
Medlem
Citat:
10 timmar i veckan är det, men har redan lärt mig mer på ca en timme än vad jag gjort sen starten. Enda positiva är att man fick massa gratis MS program som man får behålla. (bra tips till er som vill ha skaffa Windows t ex)
Starten kanske är lite väl tung om man inte sett en del programmering tidigare men den håller en mycket högre nivå än de flesta kurser du hittar på nätet. Jag gick C# parallellt med deras VB kurs, de kurserna är exakt likadana med samma uppgifter fast i olika språk. Kanske gjorde det lättare för mig.
Citera
2014-01-28, 14:29
Medlem
Ghost-Divisions avatar
Är det någon som läst systemvetenskap på Linköpings universitet och även läst andra kurser/program, antingen på Linköping eller något annat universitet? Jag vill veta om om det är så som jag hoppas att systemvetenskap på LIU håller väldigt låg nivå jämfört med andra program i Sverige. Jag hoppas verkligen inte att det ligger på en acceptabel nivå jämfört med andra program, för då ligger svenska universitet inte bra till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in