2013-03-13, 17:32
Medlem
MrHellmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eisenbeever
Nu ger ju programmet på SU väldigt många valmöjligheter. Jag skulle säga precis länken mellan system och kund. Vad för system behövs, vilka funktioner, göra research på det, analysera befintliga system. Typ.

Men jag tycker business intelligence verkar intressant så har väl tänkt försök läsa det så mycket som det går. I årskurs 3 har dem infört exjobb om man hellre känner för det än C-uppsats. Vilket jag finner värdefullt, att skaffa sig kompetens från arbetslivet. Du toucher programmering ytligt.

Återigen utbildning verkar skilja sig från skola till skola. Det är inget hardcoreplugg. Jag gillar utbildningen än så länge. DOCK får man känslan av att det är relativt nytt, det är rätt dåligt strukturerat, ofta dåliga föreläsare som undervisar på svengelska.

Ber om ursäkt för ev. Stavfel skriver från iphone ac kanske slagit in

Okej, tack för svaret.
Det finns alltså stort utrymme för att inrikta sig mot det man vill?
Ekonomi, marknadsföring, programmering osv?
Citera
2013-03-13, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrHellman
Okej, tack för svaret.
Det finns alltså stort utrymme för att inrikta sig mot det man vill?
Ekonomi, marknadsföring, programmering osv?

Vill du läsa en mer ekonomiinriktad utbildning kanske affärsystem och tjänstedesign är ett bättre val. Dem läser samma kurser som dsv bortsett från en då dem läser företagsekonomi 1&2 på frescati. Söker du mer datautbildning med programmering t.ex. så kanske du ska söka datavetenskap. Som har programmering 1 & 2 + c++ obligatoriskt i programmet. I dsv läser du programmering 1 och har möjlighet att söka programmering 2 år två.

http://dsv.su.se/utbildning/alla-utbildningar/program - Bra länk där du kan kolla programmets kurser.

Som du ser där så går du ett förstaår med standardkurser. Prova på lite allt möjligt, så ser du vad du brinner extra för. Och vidare så kan du som sagt p¨verka din utbildning i rätt stor grad.

http://www.saco.se/Yrken-A-O/Systemvetare/ - Bra länk med lite nyttig info för dig som är blivande systemvetare.
Senast redigerad av Eisenbeever 2013-03-14 kl. 00:05.
Citera
2013-03-16, 14:09
Medlem
Jag funderar på att söka Data- och Systemvetenskap till hösten på SU.
Jag har 18,3 alt 18,5 i poäng och intagningsgränsen låg på 17,1 i höstas, hur stor är chansen om jag kommer in?
HP ska jag skriva men tänker inte lita på att det ska fixa en eventuell intagning!
Citera
2013-03-16, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Legendary
Jag funderar på att söka Data- och Systemvetenskap till hösten på SU.
Jag har 18,3 alt 18,5 i poäng och intagningsgränsen låg på 17,1 i höstas, hur stor är chansen om jag kommer in?
HP ska jag skriva men tänker inte lita på att det ska fixa en eventuell intagning!
Du kommer nog in. Oroa dig inte.
Citera
2013-03-17, 21:12
Medlem
Duckks avatar
Sitter här och försöker hitta något vettigt program, samtidigt som jag har världens ångest över mitt gymnasieval. Jag borde ha läst naturvetenskap, eller åtminstone sam....

Hur som helst, det här verkar vara de två bästa programmen som jag har behörighet till. Vad tror ni?

Systemvetare, 180 hp
på Linköpings universitet.

Systemvetenskap: IT, människa och organisation, kandidatprogram, 180 hp
på Göteborgs universitet.

Vilken utbildning tror ni passar mig bäst och vilken stad är skönast? Har tidigare varit inriktad på att ha LiU som förstahandsval, då jag fått en bild av att staden verkar chill, samt att det verkar vara den utbildningen med mest programmering av dessa två (vilket säkert går att välja till, till det andra alternativet).
Citera
2013-03-20, 14:06
Medlem
slashing_swords avatar
Hur ser egentligen jobbtillfällena ut utanför storstadsregionerna? Eftersom att många högskolor/universitet erbjuder en sådan generell utbildning, känns det på många sätt som att man kommer att komma ut som någon som står lite mittemellan "kodarlägret" och "systemlägret" där ens kunskap kanske kan bli svår att konkurrera med fullt ut.

Vad säger ni som läst sys.vetare, hur blev livet efter studierna för er?
Citera
2013-03-20, 17:07
Medlem
Algores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slashing_sword
Hur ser egentligen jobbtillfällena ut utanför storstadsregionerna? Eftersom att många högskolor/universitet erbjuder en sådan generell utbildning, känns det på många sätt som att man kommer att komma ut som någon som står lite mittemellan "kodarlägret" och "systemlägret" där ens kunskap kanske kan bli svår att konkurrera med fullt ut.

Vad säger ni som läst sys.vetare, hur blev livet efter studierna för er?

Understryker detta. Har själv systemvetenskap & datavetenskap som B-plan om nu mina primära fallerar. Finns det någon som har erfarenhet/vetskap om dessa två utbildningar?
Citera
2013-03-20, 18:02
Medlem
slashing_swords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Algore
Understryker detta. Har själv systemvetenskap & datavetenskap som B-plan om nu mina primära fallerar. Finns det någon som har erfarenhet/vetskap om dessa två utbildningar?

Tänker du likt mig att det här är lite av ett osäkert val då man hamnar i en form av mellangrupp - förutsatt att man inte kompletterar sina kunskaper sedan med programmering/ekonomi eller vad som nu passar en själv.

Vissa skolor t.ex. erbjuder ju endast kurser i Java, att tro att det ska räcka för att konkurrera med folk som t.ex. läst 120HP programmeringen är ju givetvis uteslutet. Frågan är just inom vad man egentligen konkurrerar?
Citera
2013-03-20, 19:58
Medlem
Algores avatar
Citat:
Tänker du likt mig att det här är lite av ett osäkert val då man hamnar i en form av mellangrupp - förutsatt att man inte kompletterar sina kunskaper sedan med programmering/ekonomi eller vad som nu passar en själv.

Vissa skolor t.ex. erbjuder ju endast kurser i Java, att tro att det ska räcka för att konkurrera med folk som t.ex. läst 120HP programmeringen är ju givetvis uteslutet. Frågan är just inom vad man egentligen konkurrerar?

Precis. Det är väl lite det även jag är ute efter, mer information kring datavetenskap/systemvetenskaps position idag. En inblick från studerande inom detta ämne samt de som är ute i arbetslivet efter sagd utbildning vore informativt då det är väldigt vagt om det enligt mig. Computer Science är så vitt jag vet ekvivalent med datavetenskap som erbjuds här i Sverige, och CS är även en väldigt respekterad utbildning.

Jag har, som sagt, bara datavetenskap som en B-Plan, men om en datavetare/systemvetare kunde stiga fram vore det högst givande.
Senast redigerad av Algore 2013-03-20 kl. 20:05.
Citera
2013-03-20, 19:59
Medlem
tjorven86s avatar
Tänkte söka Systemvetarutbildningarna i Göteborg och Linköping, men hur pass mycket matematik är det man läser egentligen? På LIU:s programsida förekommer inte matematik i den lilla cirkeln som visar vad programmet innehåller, är det likadant på GU? Har Matematik C med ett G i bagaget, fick kämpa rätt hårt för att klara kursen, och vill helst slippa matten samtidigt som jag vill plugga IT.

Vilket universitet är generellt roligast att plugga på? Har kollat på Linköpings och Göteborgs men också lite på Lund och Örebro, men dessa verkar lite halvtrista.. Vad tycker ni som pluggat Systemvetenskap på dessa universitet? Tacksam för svar!
Citera
2013-03-20, 20:28
Medlem
Duckks avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Algore
Precis. Det är väl lite det även jag är ute efter, mer information kring datavetenskap/systemvetenskaps position idag. En inblick från studerande inom detta ämne samt de som är ute i arbetslivet efter sagd utbildning vore informativt då det är väldigt vagt om det enligt mig. Computer Science är så vitt jag vet ekvivalent med datavetenskap som erbjuds här i Sverige, och CS är även en väldigt respekterad utbildning.

Jag har, som sagt, bara datavetenskap som en B-Plan, men om en datavetare/systemvetare kunde stiga fram vore det högst givande.
Har också tänkt på detta, och vill man (som jag) jobba som utvecklare, så tror jag att det krävs lite jobb på fritiden också, dvs. utveckla hemsidor/appar, för att dels ha någonting mer praktiskt att visa upp, men även för att bli duktig som programmerare. Jag tror inte att det räcker med det man lär sig i skolan, man brukar väl säga att det krävs 10 000 timmar för att bli "expert" inom något.

Vill man jobba som exempelvis projektledare eller någonting, så tror jag utbildningen räcker gott och väl.
Senast redigerad av Duckk 2013-03-20 kl. 20:31.
Citera
2013-03-20, 22:41
Medlem
slashing_swords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duckk
Har också tänkt på detta, och vill man (som jag) jobba som utvecklare, så tror jag att det krävs lite jobb på fritiden också, dvs. utveckla hemsidor/appar, för att dels ha någonting mer praktiskt att visa upp, men även för att bli duktig som programmerare. Jag tror inte att det räcker med det man lär sig i skolan, man brukar väl säga att det krävs 10 000 timmar för att bli "expert" inom något.

Vill man jobba som exempelvis projektledare eller någonting, så tror jag utbildningen räcker gott och väl.

Det jag skulle vilja arbeta med är att sätta upp och samordna projekt inom IT. Det kan vara allt från att planera ett helt nytt IT-system för ett företag, eller en webbtjänst etc. Men jag är också väldigt intresserad av kodning och skulle gärna arbeta med det också, speciellt mot webben. Frågan är dock om Systemvetenskaplig utbildning är tillräckligt bred för att kunna ge detta - skulle t.ex. inte ha något emot alls att lära mig lite Java eller .NET C# och sitta och knacka det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in