2013-06-23, 14:09
Medlem
robomans avatar
I vetenskapsforumet Genetik, molekylärbiologi och evolutionsbiologi finns ett stort problem, som blev mer tydliggjort än önkvärt för några dagar sedan när en användare skapade en meta-tråd om själva problemet.

Användaren frågade varför det alltid diskuteras kreationism istället för mer seriösa frågeställningar inom området för gnetik, molekylärbiologi och evolutionsbiologi. Problemet var bara att det inte dröjde speciellt många inlägg förrän någon ifrågasatte evolutionen i denna tråd, någon annan svarade och moderator najas fick gå in och radera dessa inlägg med hänvisning till att "vi ska inte ha YTTERLIGARE en allmän tråd om kreationism-evolution".

Blev det ordning på tråden? Nej. Redan inlägget efter fortsatte kritiken mot evolutionen, med följd att användare svarade på den kritiken och tråden låstes. Eftersom den spårat ur. Som vanligt. Moderatorns kommentar: "Fortsätt då i kreationisttråden och dra dessa argument för 76:e gången"
Här är tråden: https://www.flashback.org/t2164967

Är det här första gången? Nej knappast. Den här tråden låstes 10 dagar tidigare: https://www.flashback.org/t1923418
"Nej, nu räcker det. Vi har en tråd dedikerad för kritik och ifrågasättande av evolutionen ur kreationistiska perspektiv. Denna tråd har utvecklats till en kopia på den dedikerade tråden, med samma argument som upprepas en andra runda här, av i princip samma personer. Det duger inte."

Här har vi ytterligare exempel på ganska färska, infekterade trådar. Dessa har inte låsts, men alla är kraftigt infekterade:

https://www.flashback.org/t1240232
https://www.flashback.org/t1700727
https://www.flashback.org/t1876941
https://www.flashback.org/t2114643
https://www.flashback.org/t2129468
https://www.flashback.org/t2081764
https://www.flashback.org/t2074908

För att förhindra att trådar utvecklar sig på detta sätt finns sedan lång tid tillbaka Den enda tråden om kreationistisk evolutionskritik och intelligent design[/Mod.]. För säkerhets skull finns dessutom den klistrade tråden Kreationism får bara postas i kreationismtråden!.

Lösning?
Jag tror att hårdare tag kan lösa problemet. Alla diskussioner om kreationism i andra trådar än den dedikerade bryter mot 0.03 och borde inte komma undan så ofta och länge som i nuläget.

Den här trådstarten syftar inte till att få mina meningsmotståndare avstängda, utan att få död på alla kreationism-inlägg i fel trådar. Oavsätt vilken "sida" användaren förespråkar. Alla inlägg som diskuterar kreationism i andra trådar än den dedikerade ska få tillsägningar och varningar så småningom. Skriver någon ett inlägg om att "evolutionen är en saga för korkade barn" i en tråd som handlar om mutationsfrekvens, ja då är det ett regelbrott. Går någon i försvar för evolutionen, ja då är det precis lika mycket regelbrott. Men det skulle behövas lite hårdare tag så att användare vaknar upp ur sitt OT-flame war.

Förslag, tankar, åsikter?
Citera
2013-06-23, 17:57
Medlem
najass avatar
Jo visst, det är nog ett reellt problem i GM&E.

Och jo, en lösning är nog "hårdare tag" eller kanske snarare att vi är mer på hugget i modereringen. Ett av svårigheterna som jag upplever är att det inte är digitalt utan istället ofta gradvisa övergångar i frågeställning och resonemang, så det är inte alltid helt lätt att upptäcka när kreationistargumenten smyger sig in. För det är ju faktiskt inte så att alla som undrar över saker kring evolutionen gör så utifrån kreationistiska synvinklar, även om det kan tyckas provocerande med trådstarter som "Vilka bevis finns det för evolutionen" och liknande. Okunskap behöver inte vara religionsstyrd utan kan ju bara vara en simpel önskan om förklaring.

Jag och Hamilkar diskuterar det emellanåt och vi försöker hålla det till en tråd, och som du skriver så har jag tex stängt ett par på senare tid och hänvisat till kreationisttråden (gäller för övrigt också den sista i ditt exempel). Dock är det också uppenbart att vi inte lyckats fullt ut.

Jag kan också tänka mig att jag har en aning för förlåtande inställning till det, dels beroende på att jag tror att diskussion kring frågan är bästa vägen till kunskapsspridning och dels för att jag lider av en slags omvänd bias, så att jag tenderar att släppa mer av sådan inlägg där jag själv har motsatt uppfattning för att inte tysta debatten.

Om det är så att huvudproblemet är att vi inte hinner med så är ju lösningen tämligen enkel, dvs ta in fler moderatorer.

Hoppas fler kommer med åsikter och kommentarer kring detta.
Citera
2013-06-23, 20:58
Medlem
KimNeilJungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av najas

Och jo, en lösning är nog "hårdare tag" eller kanske snarare att vi är mer på hugget i modereringen. Ett av svårigheterna som jag upplever är att det inte är digitalt utan istället ofta gradvisa övergångar i frågeställning och resonemang, så det är inte alltid helt lätt att upptäcka när kreationistargumenten smyger sig in. För det är ju faktiskt inte så att alla som undrar över saker kring evolutionen gör så utifrån kreationistiska synvinklar, även om det kan tyckas provocerande med trådstarter som "Vilka bevis finns det för evolutionen" och liknande. Okunskap behöver inte vara religionsstyrd utan kan ju bara vara en simpel önskan om förklaring.

Jag och Hamilkar diskuterar det emellanåt och vi försöker hålla det till en tråd, och som du skriver så har jag tex stängt ett par på senare tid och hänvisat till kreationisttråden (gäller för övrigt också den sista i ditt exempel). Dock är det också uppenbart att vi inte lyckats fullt ut.

Jag kan också tänka mig att jag har en aning för förlåtande inställning till det, dels beroende på att jag tror att diskussion kring frågan är bästa vägen till kunskapsspridning och dels för att jag lider av en slags omvänd bias, så att jag tenderar att släppa mer av sådan inlägg där jag själv har motsatt uppfattning för att inte tysta debatten.

Om det är så att huvudproblemet är att vi inte hinner med så är ju lösningen tämligen enkel, dvs ta in fler moderatorer.

Hoppas fler kommer med åsikter och kommentarer kring detta.

Till viss del möts vi i Paranormalt av samma fråga. De flesta diskussioner brukar övergå till en generell diskussion mellan skeptiker och icke-skeptiska. Inte heller jag vill döda en debatt genom att ta bort inlägg som kan tolkas som ett ställningstagande från min sida och därför är jag kanske extra välvillig mot de som inte håller med mig.

Att användare går o.t kommer vi aldrig kunna bygga bort. Men jag lutar mer och mer åt att vi skulle behöva en forumdel för pseudovetenskap där allehanda ställningskrig mellan accepterad vetenskap och inte fullt så väl underbyggd vetenskap kan gå loss på varandra.
Citera
2013-06-24, 11:46
Medlem
najass avatar
Jag låste för övrigt en av de mer uppenbart kreationsmangripna trådarna i GM&E nu. https://www.flashback.org/t1240232
Citera
2013-06-24, 15:19
Medlem
robomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av najas

Jag förstår och håller helt med. Visst kan man kritisera och frälla frågor kring evolutionen utan att han en kreationistisk utgångspunkt. Och visst är det en gradvis övergång.

Det man kan göra är kanske att i högre grad ge tillsägelser till de som skriver något som uppenbart handlar om kreationism-argument, så som att argumentera med bibeln, Gud, Kent Hovind eller någon annan tydlig indikator. Eller att svara på sådana argument också för den delen.

Och vi användare är väl för dåliga på att rapportera OT också. Jag brukar, som du kanske vet, ibland rapportera när det blir kreationism-diskussion. Jag rapporterar ett inlägg men inbillar mig då att du/ni ser över de kringliggande också. Det kanske är dumt tänkt. Kanske borde rapportera alla.

Om någon utbrister "det finns inga övergångsarter!" eller "ögat är för komplext, tar man bort en del fungerar det inte!" - räknas det som kreationism-argument? Det är kanske där gråzonen ligger. Det är inte uttalat förespråkande kreationism, men användare som postar dylika påståenden indikerar ofta att något har uppkommit perfekt från början - alltså designats.
Citera
2013-06-26, 22:41
Medlem
Bra att frågan tas upp, jag har nog aldrig rapporterat in OT inlägg tidigare men kan absolut vara mer uppmärksam i framtiden och hjälpa oss att hålla tråden till rätt ämne. Något som är vanligt i andra trådar är att man poängterar vad som är OT och fortsätter diskussionen OnT genom att helt sonika dela upp sitt svar, poängtera vad man måste svara på som var OT och sen fortsätta Med relevanta kommentarer.

" exempel
OT. Ok denna del av mitt svar är OT men besvarar detta inlägg kort.

On tropik, fortsätta med debatten.
"

Att uppmärksamma hela tiden vad som faktiskt är OT så tidigt som möjligt kanske kan hjälpa våra trådar att hålla sig till ämnet.

Roboman ett alternativ till att rapportera alla inlägg som är OT kan ju vara att beskriva hur länge det pågått och ca hur många inlägg det handlar om (om du nu inte gjort så redan)

Ser fram emot renare debatter.
Senast redigerad av davve321 2013-06-26 kl. 22:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in