2012-05-22, 13:22
Medlem
Ja som frågan lyder. Beskriv vad slumpen spelar för roll i evolutionsprocessen hos levande organismer.

Vad spelar mutationer för roll?

Det hela verkar luddigt! MVH
Citera
2012-05-22, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blockljus
Ja som frågan lyder. Beskriv vad slumpen spelar för roll i evolutionsprocessen hos levande organismer.

Ja du! Du bör nog läsa lite Darwin närmare bestämt arternas uppkomst. Darwin menar att mutationer ligger grunden för evolutionsmässiga anpassningar till organismens omgivning. Mutationer kan både vara till organismens fördel och nackdel. Är det en fördel så kommer den egenskap organismen fått genom en mutation att föras vidare i generationer. Är det en dålig egenskap mutationen gett kommer den inte att föras vidare i generationer.

Slump och slump. Det handlar om en anpassning till omgivningen. Slumpen spelar väl in bla. vilken organism inom en art som får en mutation som eventuellt kan föras vidare i generationer. Det som utlöser en mutation kan vara strålning,kemiska ämnen,kopieriengsfel etc. Beroende på vad man utsätts för i omgivningen så har visa organismer större "chans" att utveckla en mutation.
Citera
2012-05-22, 15:53
Medlem
UltimateShipIIs avatar
Citat:

Det är så intuitivt självklart att jag har svårt att se vad det är som är luddigt. Individer ärver gener från sina föräldrar. Exakt vilka gener som ärvs avgörs av slumpen, eftersom varje spermie och varje ägg innehåller en slumpmässigt vald halva av en individs arvsanlag, och det till stora delar är slumpen som avgör vilket ägg det är som blir befruktat av vilken spermie. Utöver den slumpen tillkommer mutationer som är slumpmässiga förändringar av arvsanlagen och förekommer i alla individer eftersom kopieringsprocessen inte är idiotsäker. Oftast leder de inte till några märkbara resultat alls.

Så en individ är alltså en slumpmässig blandning av slumpmässig gener från sina föräldrar, plus ytterligare lite slumpmässiga förändringar. På den hr slumpen verkar det naturliga urvalet (eller det artificiella urvalet om det rör sig om avel). De bäst lämpade invividerna kommer att ha större chans att överleva oh större chans att föra en större mängd av sina anlag vidare till nästa generation. Genpoolen förändras och vi har evolution.
Citera
2012-05-22, 16:12
Medlem
breeze420s avatar
Allt punkt slut. Ingen slump = Ingen evolutionsteori
Citera
2012-05-23, 07:10
Medlem
stebe2s avatar
Citat:

När , var och hur en mutation sker i genomet och hur omfattande den är sker helt slumpmässigt och kan inte förutbestämmas eller styras av några kända faktorer.

Utav alla nästan oändligt möjliga olika kombinationer av kvävebaser har mutationerna helt slumpmässigt, helt ensamma, utan styrning, riktning, helt planlöst och utan mål, orsakat uppkomsten av just den kombinationen av kvävebaser som ger instruktioner att bygga alla olika organismer.
Mutationerna orsakar alltså helt slumpmässigt den genetiska information som ger alla instruktioner som bygger, styr, och reglerar alla processer, system, organ, utseende och funktioner som finns hos alla olika organismer.

Naturliga urvalet är sedan heller ingen djuruppfödare eller växtförädlare som kan styra evolutionen mot ett önskat framtida mål.
Naturliga urvalet sker helt obarmhärtigt i ett visst ögonblick utan tanke på framtiden eller vilka möjligheter en viss begynnande ny funktion eller nytt organ eventuellt kan få i framtiden. Fungerar det inte bättre eller om det inte ökar chansen att överleva eller ökar möjligheten att få mer avkomma just precis under organismens existens sorteras det bort av det naturliga urvalet.

Naturliga urvalet kan allså inte påverka var, hur, när eller ens om en mutation skall ske. Det finns ingen återkoppling eller medvetet samspel mellan det naturliga urvalet och mutationerna. Naturliga urvalet får bara "acceptera" det som mutationerna råkar orsaka.

Vilka klimatförhållanden som råder är också slumpmässigt om det är istider eller varmare perioder, väder och vind, torka, regn, kyla, sol, naturkatastrofer, vulkanutbrott, jordskred, orkaner, översvämningar, nedslag av asteroider, UV-strålning, blixtnedslag, radonstrålning och anna skadlig strålning.
Slumpmässig otur påverkar också som t ex om organismen föds i skuggan bakom en sten eller träd eller berg, om organismen blir nedtrampad, om ett rovdjur råkar komma förbi eller inte. Om en växtätare av misstag råkar äta upp organismen, ett träd eller klippblock faller ned eller om löv eller sand råkar blåsa över och begrava organismen.

Mycket slump blir det.

stebe2
Citera
2012-05-24, 18:44
Medlem
robomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stebe2
När , var och hur en mutation sker i genomet och hur omfattande den är sker helt slumpmässigt och kan inte förutbestämmas eller styras av några kända faktorer.

Utav alla nästan oändligt möjliga olika kombinationer av kvävebaser har mutationerna helt slumpmässigt, helt ensamma, utan styrning, riktning, helt planlöst och utan mål, orsakat uppkomsten av just den kombinationen av kvävebaser som ger instruktioner att bygga alla olika organismer.
Mutationerna orsakar alltså helt slumpmässigt den genetiska information som ger alla instruktioner som bygger, styr, och reglerar alla processer, system, organ, utseende och funktioner som finns hos alla olika organismer.

Naturliga urvalet är sedan heller ingen djuruppfödare eller växtförädlare som kan styra evolutionen mot ett önskat framtida mål.
Naturliga urvalet sker helt obarmhärtigt i ett visst ögonblick utan tanke på framtiden eller vilka möjligheter en viss begynnande ny funktion eller nytt organ eventuellt kan få i framtiden. Fungerar det inte bättre eller om det inte ökar chansen att överleva eller ökar möjligheten att få mer avkomma just precis under organismens existens sorteras det bort av det naturliga urvalet.

Naturliga urvalet kan allså inte påverka var, hur, när eller ens om en mutation skall ske. Det finns ingen återkoppling eller medvetet samspel mellan det naturliga urvalet och mutationerna. Naturliga urvalet får bara "acceptera" det som mutationerna råkar orsaka.

Vilka klimatförhållanden som råder är också slumpmässigt om det är istider eller varmare perioder, väder och vind, torka, regn, kyla, sol, naturkatastrofer, vulkanutbrott, jordskred, orkaner, översvämningar, nedslag av asteroider, UV-strålning, blixtnedslag, radonstrålning och anna skadlig strålning.
Slumpmässig otur påverkar också som t ex om organismen föds i skuggan bakom en sten eller träd eller berg, om organismen blir nedtrampad, om ett rovdjur råkar komma förbi eller inte. Om en växtätare av misstag råkar äta upp organismen, ett träd eller klippblock faller ned eller om löv eller sand råkar blåsa över och begrava organismen.

Mycket slump blir det.

stebe2
Eh... fast du är ju inte helt allvarlig va? Du försöker väl bara belysa att du inte tycker att det funkar? Det är väl ändå därför du har ganska så mycket fel?
Citera
2012-05-25, 01:33
Medlem
stebe2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roboman
Eh... fast du är ju inte helt allvarlig va? Du försöker väl bara belysa att du inte tycker att det funkar? Det är väl ändå därför du har ganska så mycket fel?

På vilka punkter ger jag en felaktig beskrivning?

stebe2
Citera
2012-05-25, 12:05
Medlem
robomans avatar
Om jag missuppfattat dig får du säga till, men bara för att nämna några saker jag reagerar på:
Citat:
Här låter det som att du tycker att hela genom skapas av slumpen. Att t ex en elefant bara blir till från scratch, genom en slumpvis kombination av kvävebaser. Det är fel.

Citat:
Det här är inte fel, men bara för att förtydliga så kan självfallet inte det naturliga urvalet påverka mutationer, eftersom naturligt urval bara är ett begrepp som beskriver följden av att vissa individer får fortplanta sig mer än andra. Det är som att beklaga sig över att ett blåmärke inte kan påverka var, hur eller när någon ska slå dig.

Citat:
Väder och klimat är inte alls slumpmässigt. Det klimat vi har beror naturligtvis på en mängd faktorer, inte på slump. Däremot kan det ju i många fall vara alldeles för svårt att förutsätta, så det verkar slumpmässigt. Till exempel kan det kanske vara svårt att förutspå jordbävningar, men det beror inte på att jordbävningar sker slumpmässigt.
Citat:
Det stämmer att individer kan dö slumpmässigt, men jag tycker inte att det har något med evolutionsproecssen att göra.

Sedan är jag ingen genetiker, så jag kanske inte slänger mig med rätt termer. I så fall är ni välkomna att rätta mig.
Citera
2012-05-25, 17:12
Medlem
stebe2s avatar
Citat:
Om jag missuppfattat dig får du säga till, men bara för att nämna några saker jag reagerar på:

Här låter det som att du tycker att hela genom skapas av slumpen. Att t ex en elefant bara blir till från scratch, genom en slumpvis kombination av kvävebaser. Det är fel.

Varje kvävebas har enligt evolutionsteorin uppkommit helt slumpmässigt men givetvis med mer eller mindre stora steg, oftast mindre. Jag vet inte hur du läser in att jag tror att ett helt elefantgenom uppkommer från scratch.? Så där missförstod du mig.

Citat:
Det här är inte fel, men bara för att förtydliga så kan självfallet inte det naturliga urvalet påverka mutationer, eftersom naturligt urval bara är ett begrepp som beskriver följden av att vissa individer får fortplanta sig mer än andra. Det är som att beklaga sig över att ett blåmärke inte kan påverka var, hur eller när någon ska slå dig.

Ok, det var inget fel.

Citat:
Väder och klimat är inte alls slumpmässigt. Det klimat vi har beror naturligtvis på en mängd faktorer, inte på slump. Däremot kan det ju i många fall vara alldeles för svårt att förutsätta, så det verkar slumpmässigt. Till exempel kan det kanske vara svårt att förutspå jordbävningar, men det beror inte på att jordbävningar sker slumpmässigt.

Om man ägde all kunskap om vilken position varje elektron befinner sig runt om varje atomkärna i hela universum så skulle ingen händelse överhuvudtaget vara slumpmässig. Och om man har nästan oändlig kunskap skulle man alltid kunna ge en fysisk förklaring till varför en mutation sker på ett visst ställe. Och t ex snöar det oftast på vintern och inte på sommaren. Så det snöar alltså inte slumpmässigt när som helst.
Med din definition av slump är alltså ingen händelse slump eftersom om man hade oändlig kunskap skulle man kunna förklara vilka bakomliggande faktorer som orsakade att utfallet blev just som det blev.

Enligt vanlig betydelse av ordet slump kan en händelse betecknas som slumpmässig även om man kan förklara varför utfallet blev som det blev. T ex skulle man kunna beräkna kraften i tumknäppningen, vindriktningen och vindstyrkan, myntets tyngd samt höjden på myntet vid knäppningen, höjden vid mottagandet och maxhöjden och på detta sätt räkna ut om det skulle bli krona eller klave.

I vilket fall som helst kan de flesta organismer inte beräkna varken väder, jordbävningar eller asteroidnedslag och förflytta sig till andra världsdelar för att undvika katastrofer.

Citat:
Det stämmer att individer kan dö slumpmässigt, men jag tycker inte att det har något med evolutionsproecssen att göra.

Det räcker inte med att man är bäst anpassad och bär på de bästa generna om man dör i en olycka innan man hinner föra sina gener vidare. En hel koloni eller hel population kan om de har otur bli uppätna, dö i en frostknäpp eller torka mm mm.

Citat:
Sedan är jag ingen genetiker, så jag kanske inte slänger mig med rätt termer. I så fall är ni välkomna att rätta mig.

Det var inte så mycket ändå som du hade konkret att anmärka på.

I slutändan handlar det om väldigt mycket slump.

stebe2
Citera
2012-05-25, 21:05
Medlem
robomans avatar
Citat:
Om man ägde all kunskap om vilken position varje elektron befinner sig runt om varje atomkärna i hela universum så skulle ingen händelse överhuvudtaget vara slumpmässig. Och om man har nästan oändlig kunskap skulle man alltid kunna ge en fysisk förklaring till varför en mutation sker på ett visst ställe. Och t ex snöar det oftast på vintern och inte på sommaren. Så det snöar alltså inte slumpmässigt när som helst.
Med din definition av slump är alltså ingen händelse slump eftersom om man hade oändlig kunskap skulle man kunna förklara vilka bakomliggande faktorer som orsakade att utfallet blev just som det blev.
Nej, det är inte med min definition. Det är med din (medvetna?) feltolkning. Du säger att väder och klimat är slumpmässigt, jag säger att det inte är slumpmässigt. Du har ju själv lyckats räkna ut att det snöar oftare på vintern än på sommaren, jag antar att du dessutom vet att vintern brukar återkomma under samma del av året ungefär, varje år. Där ser du svart på vitt att det inte är slump.

Citat:
Enligt vanlig betydelse av ordet slump kan en händelse betecknas som slumpmässig även om man kan förklara varför utfallet blev som det blev. T ex skulle man kunna beräkna kraften i tumknäppningen, vindriktningen och vindstyrkan, myntets tyngd samt höjden på myntet vid knäppningen, höjden vid mottagandet och maxhöjden och på detta sätt räkna ut om det skulle bli krona eller klave.
Frågar du en genetiker kommer denne svara att mutationer sker slumpmässigt i genomet. Frågar du en meterolog kommer denne INTE svara att vädret är slumpmässigt. Det finns en skillnad där.

Citat:
I vilket fall som helst kan de flesta organismer inte beräkna varken väder, jordbävningar eller asteroidnedslag och förflytta sig till andra världsdelar för att undvika katastrofer.
Det stämmer. Men det har inget med evolutionen att göra.

Citat:
Det räcker inte med att man är bäst anpassad och bär på de bästa generna om man dör i en olycka innan man hinner föra sina gener vidare. En hel koloni eller hel population kan om de har otur bli uppätna, dö i en frostknäpp eller torka mm mm.
Det stämmer, men det har inte heller något med evolutionen att göra. Du nämner olika slumpartade saker du kan komma på. Jag kan hjälpa dig med några till: tärning, keno, joker, vissa patienser, lottningen till fotbolls-em och slumpgeneratorer.
Citera
2012-05-26, 01:02
Medlem
stebe2s avatar
Citat:
Nej, det är inte med min definition. Det är med din (medvetna?) feltolkning. Du säger att väder och klimat är slumpmässigt, jag säger att det inte är slumpmässigt. Du har ju själv lyckats räkna ut att det snöar oftare på vintern än på sommaren, jag antar att du dessutom vet att vintern brukar återkomma under samma del av året ungefär, varje år. Där ser du svart på vitt att det inte är slump.

Visst håller jag med om att det är skillnad och olika mått av osäkerhet och slump mellan mutationer och väder. Men min poäng är att en viss mutation som orsakar att en förmåga blir förbättrad att t ex klara kyla men individen lever i ett område av sol och torka så den nya fantastiska förmågan blir helt onödig att ha trots att den egentligen skulle vara en kioskvältare på en annan plats eller under en annan period av klimatcykeln.
Eller under år av istider i europa råkar en organism att börja utveckla en förmåga för att kunna klara av kyla bättre men innan förmågan hunnit bli en avgörande fördel hinner klimatet och istiden ta slut och följs av en varmare och torrare period som gör den begynnande förmågan att klara kyla blir helt meningslös för överlevnadschanserna.

En förmåga uppkommer ju inte för att det finns en ledig nirsch eller för att klimatförhållandena är på ett visst vis. Denna tro är ett missförstånd av teorin. Orsaken till att en förmåga uppkommer och förändras är mutationer som sker helt slumpmässigt utan styrning, plan eller någons önskan råkar bilda den ordningen på kvävebaserna som orsakar att en viss förmåga förbättras eller uppkommer.

Citat:
Frågar du en genetiker kommer denne svara att mutationer sker slumpmässigt i genomet. Frågar du en meterolog kommer denne INTE svara att vädret är slumpmässigt. Det finns en skillnad där.

Om det inte är något slumpmässigt med vädret. Hur kommer det sig då att dom ibland har fel i prognoserna?
Man kommer långt med statistik men inte hela vägen.

Citat:
Det stämmer. Men det har inget med evolutionen att göra.

Det stämmer, men det har inte heller något med evolutionen att göra. Du nämner olika slumpartade saker du kan komma på. Jag kan hjälpa dig med några till: tärning, keno, joker, vissa patienser, lottningen till fotbolls-em och slumpgeneratorer.

Dessa slumpartade händelser eller katastrofer påverkar i allra högsta grad evolutionen. Man nämner ofta katastrofer som orsaker till olika organismers och hela arters utdöende. och efter dessa plötsliga händelser har livet på jorden ändrats radikalt. Men det tror jag du minns om du tänker efter.

stebe2
Citera
2012-05-27, 21:06
Medlem
robomans avatar
Citat:
Om det inte är något slumpmässigt med vädret. Hur kommer det sig då att dom ibland har fel i prognoserna?
Man kommer långt med statistik men inte hela vägen.
Metrologer använder sig av en mängd formler för att räkna på väder och klimat. Jag kan inte så mycket om området mer än att det är väldigt komplext, och mina metrologvänner har förklarat att det är svårt eftersom det finns en väldig massa regler, formler och liknande. Jag kan inte ge dig någon närmare förklaring, då får vi nog höra oss för i Klimat, Miljö och Geovetenskap om vi vill ha bra svar.
Sedan har du ju gått nu från att påstå att vädret är slumpmässigt till att skriva att det är "något slumpmässigt". "Något" slumpmässigt skulle jag också säga, så pass komplext är det att vi fortfarande inte kan räkna med alla faktorer.

Jag skrev en hel del till först, men så tog jag bort det. Vi går ändå bara i cirklar. Kontentan är jag inte tycker klimatet och vädret har något med slumpens roll i evolutionen att göra, medan du tycker att man visst kan säga att det har det. Vi kommer inte komma längre där.

---

Citat:
Faschinerande är att denne några centimeter lille gnagare också skall vara förfader till blåvalen som uppkommer några miljoner år och några avgörande mutationer senare.

stebe2
Här visar du ju ändå det jag skrev i mitt allra första inlägg, att du inte alls menar allvar utan bara vill belysa att du inte tycker det funkar. Så länge du är ironisk, vilket jag antar. Sådant där snack går in i tråden om kreationistisk evolutionskritik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in