2013-06-05, 11:36
Medlem
Någon som gjort läkarundersökningen än? Vad jag förstår så måste man vara klar med undersökningen innan utbildningen börjar, kan t.o.m. vara samma dag(?). Ingen brådska direkt. Finns det någon som skall gå i Huddinge och därför gjort läkarundersökningen i stockholmsområdet som har något tips på läkare och kanske en färsk prisuppgift? Har numret till bokningen hos Previa, men eftersom de verkar debitera så förbannat mycket funderar jag på om man kanske ska välja någon annan.
Citera
2013-06-05, 11:45
Medlem
45t4f245Fferferfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lektor
Någon som gjort läkarundersökningen än? Vad jag förstår så måste man vara klar med undersökningen innan utbildningen börjar, kan t.o.m. vara samma dag(?). Ingen brådska direkt. Finns det någon som skall gå i Huddinge och därför gjort läkarundersökningen i stockholmsområdet som har något tips på läkare och kanske en färsk prisuppgift? Har numret till bokningen hos Previa, men eftersom de verkar debitera så förbannat mycket funderar jag på om man kanske ska välja någon annan.

Du får all info i ett mail inför kursstarten. Annars kan du bara börja ringa, listan finns här:

https://www.transportstyrelsen.se/sv/Jarnvag/Trafikmedicin/Giltiga-tillstand--lakare-och-psykologer/

Previa city Sthlm som jag skrev tidigare i tråden där jag var, drygt 4k kostade det.

Nu är jag inte helt 100% säker men det var nog att läkarundersökningen får ej vara äldre än 6 månader vid kursstart samt att du har lite marginal, tror det var en månad efter kursstart som de ville ha in papper från godkänd sådan.
Citera
2013-06-05, 13:05
Medlem
Då var allt nästan klappat och klart. Bara hälsoundersökningen kvar, sen börjar jag i Mjölby till hösten! Helt klart intressanta tester hos psykologen... Pricktestet gick riktigt bra, missade inte ett enda dubbelhopp eller tryckte fel en enda gång
Citera
2013-06-05, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thisisnotme
Alla som klarar hemmatesten och skickat in betyg då, antar jag. Faller ju bort en hel del på både första och andra testdelen kan man ju tro.
Oavsett om du klarar det första testet eller ej så är du med i den totala statistiken över sökande.
Citera
2013-06-06, 10:44
Medlem
Någon här som går utbildningen nu och kan säga om det funkar att jobba på fredagen då man har självstudier? Är det elever som kanske går ihop och pluggar tillsammans på fredagarna?

Jag har nog möjlighet att kunna jobba fredagarna och skulle behöva jobba för att få ihop lite mer pengar. Kan ha ett alternativ att annars jobba ett par timmar varje dag efter skolan. Ett annat alternativ (det upplägget är nog svårast då det är många som vill ha det jobbet) är att jobba ca 4 timmar på söndagar-vilket jag själv skulle föredra. Hur mycket tid för självstudier lägger ni ner per vecka ungefär?
Senast redigerad av Moln111 2013-06-06 kl. 10:47.
Citera
2013-06-06, 13:38
Medlem
Har hittills varit ledig varenda fredag sen kursen började (gått ca 45v). Borde inte vara några problem att jobba de dagarna.

Edit: Förutom praktiken, då.
Senast redigerad av miskeh 2013-06-06 kl. 13:45.
Citera
2013-06-06, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miskeh
Har hittills varit ledig varenda fredag sen kursen började (gått ca 45v). Borde inte vara några problem att jobba de dagarna.

Edit: Förutom praktiken, då.

Det låter ju bra, bra att kunna förbereda det nuvarande jobbet i god tid med.
Citera
2013-06-10, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lektor

Logga in så kan du läsa mitt PM jag skickade förra veckan. Jag är inne på att det är bäst att göra läkarundersökningen så fort som möjligt, det FINNS ju de som inte klarar den även om de är få...
Citera
2013-06-13, 00:09
Medlem
Idiot som jag är så öppnade jag käften hos psykologen och pratade lite om vissa problem i stan ang. trafikregler. Att branschen jag jobbar i har haft lite tjafs med polisen ang. vart vi får köra och vara. Och vi har ju rätt i frågan, dom har aldrig lyckats bötfälla mig. Men tydligen tolkade psykologen det som att jag har "svårt att följa regler". Lite tråkigt för nu fick jag en notis om det och hamnar väl antagligen under dom som inte har en sån notis, i prioritet.

Borde man höra av sig till psykologen och förklara läget?
Citera
2013-06-13, 04:10
Medlem
45t4f245Fferferfs avatar
Citat:
Idiot som jag är så öppnade jag käften hos psykologen och pratade lite om vissa problem i stan ang. trafikregler. Att branschen jag jobbar i har haft lite tjafs med polisen ang. vart vi får köra och vara. Och vi har ju rätt i frågan, dom har aldrig lyckats bötfälla mig. Men tydligen tolkade psykologen det som att jag har "svårt att följa regler". Lite tråkigt för nu fick jag en notis om det och hamnar väl antagligen under dom som inte har en sån notis, i prioritet.

Borde man höra av sig till psykologen och förklara läget?

Oavsett om det finns eller inte finns tecken på det även i frågeformuläret så hade jag valt att låta det vara.

Har du otur så rör du till det ännu mer och är du ändå inne på utbildningen så får du ju jobb om du inte är helt bakom flötet, du betygssätts på varje praktikperiod så det finns många chanser att visa sig pålitlig senare.

[edit] Ja ok det är ju inte klart än, du blev väl rekommenderad av psykologen och det är extremt många sökande då blir det lite annorlunda. Vetefan vad jag skulle göra faktiskt, men om du väljer att kolla upp det så tänk på att psykologen kan säkert se sig ha grund för ett sådant omdöme i mer material än bara någon enstaka kommentar från din sida ex då frågeformuläret.
Senast redigerad av 45t4f245Fferferf 2013-06-13 kl. 04:18.
Citera
2013-06-13, 05:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45t4f245Fferferf
Oavsett om det finns eller inte finns tecken på det även i frågeformuläret så hade jag valt att låta det vara.

Har du otur så rör du till det ännu mer och är du ändå inne på utbildningen så får du ju jobb om du inte är helt bakom flötet, du betygssätts på varje praktikperiod så det finns många chanser att visa sig pålitlig senare.

[edit] Ja ok det är ju inte klart än, du blev väl rekommenderad av psykologen och det är extremt många sökande då blir det lite annorlunda. Vetefan vad jag skulle göra faktiskt, men om du väljer att kolla upp det så tänk på att psykologen kan säkert se sig ha grund för ett sådant omdöme i mer material än bara någon enstaka kommentar från din sida ex då frågeformuläret.

Tacksam att du delar dina tankar. Tror jag låter det vara, tänker lite "if its meant to be.." istället. kan ju, som du säger, bara röra till det mer om jag börjar tjata. Får hoppas på det bästa helt enkelt!
Citera
2013-06-13, 09:21
Medlem
Citat:
Tacksam att du delar dina tankar. Tror jag låter det vara, tänker lite "if its meant to be.." istället. kan ju, som du säger, bara röra till det mer om jag börjar tjata. Får hoppas på det bästa helt enkelt!

Hur fick du reda på denna notering som psykologen hade gjort? Du har ännu alltså inte fått mejlet om att du är garanterad en plats på utbildningen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in