2013-10-31, 19:13
Medlem
Dain-Bramages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kadden
Du har ju fel. Högskoleprovet gäller inte alls. Jag frågade Lena om det idag och fick svar ganska snabbt om att det endast är gymnasiepoäng som gäller. Är de otillräckliga, så får du plugga upp de på Komvux.

Tips: TCC är inte de enda som utbildar lokförare. Tänk lite innan du anklagar folk för att ha fel, tack.

Vi diskuterade Ängelholm, eftersom det var dit personen i fråga hade sökt. TCC skiter i poäng, så länge du har gymnasiekompetens. På trafikverkets skola avgör betyg (alternativt HP) tillsammans med eventuell arbetslivserfarenhet och senare dina resultat på diverse tester huruvida du blir antagen eller ej.
Senast redigerad av Dain-Bramage 2013-10-31 kl. 19:37.
Citera
2013-10-31, 19:15
Medlem
Dain-Bramages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rexus
Det är från högre instans att det är överskott på förare och beslutet att det ska bli uppehåll på flera platser, medans branschfolk själva säger att det är brist, byråkratnissar som sitter och räknar och inte tänker på alla pensionsavgångar, TCC gav mig en kanonbra utbildning, Faktum är att fram tills nu har TCC gett en bättre förberedning med mycket mera praktik ute i företagen än vad ängelholms-skolan har erbjudit, så det har tagit mycket längre tid efter utbildningen att tillgodose sina körningstimmar med handledning.

Det är inte anledningen. Och Ängelholm har lika mycket praktik som TCC.
Citera
2013-11-01, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dain-Bramage
Det är inte anledningen. Och Ängelholm har lika mycket praktik som TCC.

Vad är det som är anledningen om inte det ?
Citera
2013-11-01, 20:49
Medlem
Här spekuleras det friskt...

TCC har inte blivit av med något tillstånd till någonting, däremot har YH-myndigheten gjort en rejäl miss som har skurit ned på anslagen till lokförarutbildningar i landet och sedan har prestige gjort att de har haft svårt att erkänna detta. Både TCC och Järnvägsskolan har haft problem med att YH-myndigheten inte har förstått hur lång, komplicerad och dyr urvalsprocessen för lokförare är, vilket har gjort att vare sig TCC eller Järnvägsskolan har kunnat starta några nya kurser med kort varsel efter att YH-myndigheten har svängt.

TCC kör en kursstart i Vännäs våren 2014 och planerar fler kursstarter till hösten 2014 förutsatt att man får dem beviljade. Det meddelas i så fall i januari nästa år, samtidigt med alla andra YH-utbildningar.

Branschföreningen för de svenska järnvägsföretagen själva uppskattar personalbehovet till omkring 250 personer om året de kommande fyra-fem åren.
Citera
2013-11-02, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av daniil
Ängelholm har lika mycket praktik som TCC om inte mer (?) sedan senaste kursstarten 2012.

"Fram till nu"... tidigare var utbildningen i Ängelholm mycket kortare än den på TCC, men beslut togs att den måste vara minst 60 veckor.
Citera
2013-11-02, 20:45
Medlem
daniils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rexus
"Fram till nu"... tidigare var utbildningen i Ängelholm mycket kortare än den på TCC, men beslut togs att den måste vara minst 60 veckor.

Det vet jag mycket väl om. Men vi diskuterar väl hur utbildningarnas upplägg ser ut nu för tiden och inte förr?
Citera
2013-11-05, 22:32
Medlem
Någon som fått mail från Ängelholm?
Citera
2013-11-06, 00:07
Medlem
Green Cargo ska minska personalstyrkan med 600 personer, ett antal av dessa kommer vara lokförare som kommer söka anställningar på andra håll.
Citera
2013-11-06, 18:22
Medlem
HeJpAdEjs avatar
Liknar testerna officertesterna eller vad är bästa sätt att träna sig på?
Citera
2013-11-07, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skrikspyan
Green Cargo ska minska personalstyrkan med 600 personer, ett antal av dessa kommer vara lokförare som kommer söka anställningar på andra håll.

är det färdigt att dessa kommer vara förare?
Misstänker annars att mycket administrativ personal och växlare försvinner först..

Antar även att de kommer att göra sig av med ett stort antal pensionärer som kör på timmar.

Detta är ju något branschen i stort brottas med, pensionärer som inte går i pension utan kör vidare en längre tid, inget konstigt egentligen men då detta sker på bekostnad av nyutbildningar så blir det ett problem.
Citera
2013-11-07, 22:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Geflebocken
Är det någon här som har kommit på TCC:s utbildning i Vännäs? isånafall, har ni fått tag på en läkare som kan utföra läkarundersökningen? Previa och Feelgood i Umeå verkar inte fatta ett dugg när jag ringer och pratar med dem...

Jag kom in på utbildningen i Vännäs. Ringde till Previa igår och fick tid hos Gunnar i slutet på november. Ringde till Previas växel, 0771-230000 och sa bara att jag skulle utbilda mig till lokförare och behövde göra en hälsokontroll i Umeå så löste det sig.
Citera
2013-11-08, 03:00
Medlem
Geflebockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mantastyle
Jag kom in på utbildningen i Vännäs. Ringde till Previa igår och fick tid hos Gunnar i slutet på november. Ringde till Previas växel, 0771-230000 och sa bara att jag skulle utbilda mig till lokförare och behövde göra en hälsokontroll i Umeå så löste det sig.

Tackar för det. Då ska jag ringa till idioterna igen i morgon. Till mig sa dem efter mycket om och men att de skulle ta fram ett pris för oss privatpersoner och höra av sig till mig... vilket de såklart inte har gjort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in