2011-07-04, 08:37
Medlem
Va ja vet är inte mjölby riktigt fyllt än..
Citera
2011-07-04, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av osten86
Aha, okej trist!
Men eftersom du en del av testerna så är det väl bara att söka igen
jag hade den turen faktiskt! När jag söker i vår igen så får jag gå dirket till psykologen, det lovade hon tom. Det skulle kännas väldigt tråkigt om man inte skulle klara samma prov andra gången. Känns lite tråkigt att det är åldern som sätter lite käppar i hjulet, men man överlever
Citera
2011-07-04, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elis91
jag hade den turen faktiskt! När jag söker i vår igen så får jag gå dirket till psykologen, det lovade hon tom. Det skulle kännas väldigt tråkigt om man inte skulle klara samma prov andra gången. Känns lite tråkigt att det är åldern som sätter lite käppar i hjulet, men man överlever

Lycka till

Jag fick gå till psykologen direkt och jag sökte första gången medans min kompis fick göra samma tester som er. Förstår inte hur dem sköter uttagningen till dem testerna.
Citera
2011-07-04, 15:16
Medlem
Dain-Bramages avatar
Hej!

Jag träffade på en relativt färsk lokförare i helgen, och är nu lite intresserad vad gäller utbildningen och yrket.

Han berättade lite om hur uttagningen går till, och det verkade ärligt talat som om den skulle passa mig ganska bra (hade jag som svensk inte lydigt under jantelagen skulle jag snarare säga att den verkade som gjord för mig )

Men eftersom jag redan studerar en längre utbildning så skulle jag vilja ha fler utlåtanden från kunniga personer innan jag ens funderar på att ansöka. Jag ska försöka skriva vad jag tror är relevanta uppgifter så sakligt jag kan, sen vore jag tacksam om någon kunde bedöma mina chanser utifrån dem. Observera att det kanske kan låta som jag försöker skryta, men det är absolut inte min avsikt. Jag vet mina styrkor och svagheter och behöver inte bekräftelse från någon annan vad gäller dessa.

Jag är mellan 25-30 år.
Har alltid haft väldigt lätt för den typ av tester som verkar vara en stor del av intagningen. Jag skrev max på alla tester på mönstringen, 1.9 på första HP-försöket, mycket bra på ett IQ-test (där jag närmast maxade logikdelen)
Jag fick även högsta betyg från psykologen vid mönstringen (tror att det främst handlar om befälslämplighet). Vid liknande utvärderingar beskrivs jag ofta som lugn, trygg, självsäker och ödmjuk.
Jag har lätt för att uttrycka mig i både skrift och språk.
Jag har hög stresstålighet, jobbar sen några år tillbaka (helger, kvällar och lov) på en stor akutmottagning där tempot växlar mellan yttersta extremerna hela tiden. Från att sitta ett par timmar och slöa i tv-soffan när det är lugnt till att bli "liv och död"-situationer när det kommer in flera "traumafall" samtidigt. Jag trivs och fungerar bra med stressen.
Jag har perfekt syn och vid relativt god fysisk kondition. Ett litet problem skulle kunna vara att jag alltid har svårt att höra en särskild ton med ena örat vid hörseltesten. Den hamnar alltid något snäpp under gränsen för normalhörsel. Detta är dock absolut inget jag märker av i vardagen.

Jag har förstått att det är ganska få utbildningsplatser och väldigt många sökande, så jag tar absolut inte för givet att jag kommer in ändå. Jag antar att det handlar om en del flyt också. Det där med hörseln kanske kan stjälpa, om de ändå har så många ansökande...

Jag undrar även över vad som skiljer de olika lärosätena åt? Vilken är bäst? Finns utbildningen i Göteborg (har hittat några webbsidor där det står att det gör det)?

Tacksam för svar!
Senast redigerad av Dain-Bramage 2011-07-04 kl. 15:38.
Citera
2011-07-04, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av osten86
Lycka till

Jag fick gå till psykologen direkt och jag sökte första gången medans min kompis fick göra samma tester som er. Förstår inte hur dem sköter uttagningen till dem testerna.

uttagningarna är baserade på resultaten man hade i testerna man gjorde Online på tid, dom som hade höga poäng fick gå direkt till psykologen och göra dom 3 testerna som hon/han ville ha. så blev det för mig, jag frågade och det va så det låg till. vissa får göra "penna-papper" tester och vissa slipper det. antar vi slapp det! woho!
Citera
2011-07-04, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dain-Bramage
Hej!

Jag träffade på en relativt färsk lokförare i helgen, och är nu lite intresserad vad gäller utbildningen och yrket.

Han berättade lite om hur uttagningen går till, och det verkade ärligt talat som om den skulle passa mig ganska bra (hade jag som svensk inte lydigt under jantelagen skulle jag snarare säga att den verkade som gjord för mig )

Tacksam för svar!

Hej!
Roligt att det vi blev en mer i intresseklubben
Det låter som du har fått väldigt bra på tester du gjort innan!
Mitt råd är att du söker och gör testerna, de första är över internet hemifrån så det stör nog inte dina studier så mycket. Sen om du går vidare och får tid är det väl bara att hoppas att du inte har någon tenta eller seminarium just vid det tillfället. Men det fixar sig på det ena eller andra sättet om det skulle ske!
Som sagt tycker jag absolut att du ska söka om du är intresserad, baar att tacka nej om du ångrar dej sen!
Det finns ju ett flertal orter där utbildning finns. Fick höra att i Huddinge, Göteborg och Ängelholm är det väldigt många som söker, så även om du fixar tester så är det ändå inte säkert att du går vidare.
I Hallsberg och Mjölby är det så få som söker, så där kommer du in om du klarar testerna vill säga!
Alla dessa utbildningar skötts av TCC, förutom den i Ängelholm!

Hoppas detta var lite till hjälp iaf! O Lycka till med valet!

PS Kortade ner det du skrivit så det inte blev så långt, om det finns fler utbildningar får andra gärna lägga till dessa DS
Citera
2011-07-04, 21:31
Medlem
indianhejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dain-Bramage
Hej!

Men eftersom jag redan studerar en längre utbildning så skulle jag vilja ha fler utlåtanden från kunniga personer innan jag ens funderar på att ansöka. Jag ska försöka skriva vad jag tror är relevanta uppgifter så sakligt jag kan, sen vore jag tacksam om någon kunde bedöma mina chanser utifrån dem. Observera att det kanske kan låta som jag försöker skryta, men det är absolut inte min avsikt. Jag vet mina styrkor och svagheter och behöver inte bekräftelse från någon annan vad gäller dessa.

Jag är mellan 25-30 år.
Har alltid haft väldigt lätt för den typ av tester som verkar vara en stor del av intagningen. Jag skrev max på alla tester på mönstringen, 1.9 på första HP-försöket, mycket bra på ett IQ-test (där jag närmast maxade logikdelen)
Jag fick även högsta betyg från psykologen vid mönstringen (tror att det främst handlar om befälslämplighet). Vid liknande utvärderingar beskrivs jag ofta som lugn, trygg, självsäker och ödmjuk.
Jag har lätt för att uttrycka mig i både skrift och språk.
Jag har hög stresstålighet, jobbar sen några år tillbaka (helger, kvällar och lov) på en stor akutmottagning där tempot växlar mellan yttersta extremerna hela tiden. Från att sitta ett par timmar och slöa i tv-soffan när det är lugnt till att bli "liv och död"-situationer när det kommer in flera "traumafall" samtidigt. Jag trivs och fungerar bra med stressen.
Jag har perfekt syn och vid relativt god fysisk kondition. Ett litet problem skulle kunna vara att jag alltid har svårt att höra en särskild ton med ena örat vid hörseltesten. Den hamnar alltid något snäpp under gränsen för normalhörsel. Detta är dock absolut inget jag märker av i vardagen.

Jag har förstått att det är ganska få utbildningsplatser och väldigt många sökande, så jag tar absolut inte för givet att jag kommer in ändå. Jag antar att det handlar om en del flyt också. Det där med hörseln kanske kan stjälpa, om de ändå har så många ansökande...

Jag undrar även över vad som skiljer de olika lärosätena åt? Vilken är bäst? Finns utbildningen i Göteborg (har hittat några webbsidor där det står att det gör det)?

Tacksam för svar!

Du bör ha hyggligt goda chanser.
Senast redigerad av indianhej 2011-07-04 kl. 21:38.
Citera
2011-07-11, 18:34
Medlem
Då blir det lokförarutbildningen i Mjölby för mig i slutet av Augusti, allt klart. Någon som jag lär stöta på där ?
Citera
2011-07-11, 19:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ANG3L
Då blir det lokförarutbildningen i Mjölby för mig i slutet av Augusti, allt klart. Någon som jag lär stöta på där ?
Jag går där nu, så vi lär nog ses!
Citera
2011-07-11, 21:55
Medlem
Aha, ja det gör vi nog då !
Citera
2011-07-17, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ANG3L

Absolut! nån som pendlar från Norrköping?
Citera
2011-07-23, 19:23
Medlem
Snart är det dags
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här