2013-06-11, 05:47
  #22741
Medlem
zorzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjukan
Tjenare!

Fick ett brev i lådan idag som erbjuder mig att teckna Aktier i Euroland.com's nyemission. Någon som vet något om detta företag som kan ge mig lite mer info? Bra/Dåligt?

Erbjudandet är att teckna Aktier för 2,45kr/st samt att jag lånar ut pengar till företaget(samma belopp som jag tecknar aktier för) med en ränta på 6,8% per år. Två års bindningstid av lånet.


Tacksam för svar!

Mvh

En bekant har fått samma erbjudande och bad mig om råd.Jag har kollat dem och visst har de ständigt jagat nya emissioner som uteslutande gått till att betala löner till anställda.De har byggt en fin hemsida och de har stora ambitioner.

Nu hävdar de att de är nära breakeven,men om man går in på deras sida www.euroland.com så finns det ingen information tillgänglig för hur företaget går ekonomiskt.

Får känslan att de bygger en hemsida,det jag funderar över är ifall de verkligen har de kunder som de säger att de har?!

Här finns ett forum med tidigare besvikna investerare ;
http://spartacusinvest.blogspot.se/2...rolandcom.html
Som sagt så är det också på detta sätt aktier är till för,att förse nya företag med kapital i början,ibland går det bra och ibland går det inte,ibland tar det tid innan företaget genererar vinst.Detta kan utnyttjas av oseriösa företag som kan bygga en fin potemkinkuliss.De seriösa lämnar information till dem som investerar och annan ekonomisk information.

Euroland tycks inte vilja uppvisa någon ekonomisk information,företaget känns mycket oseriöst på det området ,hemsidan tycks vara en potemkinkuliss,för mig .Då man surfar runt så frågar man sig ifall informationen är korrekt,detta kan vara problemet varför de inte når ut till fler,oftast går man ju till ett företags egna hemsida och läser in sig .

Som sagt,detta är en lottsedel,du ska först köpa nyemitterade aktier, men också låna ut pengar ,enligt prospektet.

Som sagt,jag kan ha fel,det kan gå bra för dem,bli en ketchupeffekt,marknaden kan plötsligt förstå vad det är de håller på med.

Kanske det är värt att kontakta de stora företagen som de påstår att de har som kunder!

Som sagt,avstå om du vill få ut något i närtid.
__________________
Senast redigerad av zorze 2013-06-11 kl. 05:55.
2013-06-11, 09:21
  #22742
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av missliidol
Är en vanlig depå bästa alternativet för långsiktigt sparande i fonder? Mååååånga år.

Om du är 100% säker på att:

1. Du kommer att trycka in pengar i fonderna i 20+ år utan att ta ut pengar eller byta fonder.

2. Skattereglerna inte kommer att ändras på 20 år.

3. Dessa fonder inte kan väljas i pensions-sparande men just dessa fonder måste väljas då de är så fantastiska att det inte är värt att skjuta upp skatt för andra fonder i pensions-spar, eller du är yngre än 40 och tänkte ta ut pengarna om precis 20 år och kan absolut inte vänta.

Ja, då är en vanlig depå bättre än en ISK.
2013-06-11, 09:30
  #22743
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Om du är 100% säker på att:

1. Du kommer att trycka in pengar i fonderna i 20+ år utan att ta ut pengar eller byta fonder.

2. Skattereglerna inte kommer att ändras på 20 år.

3. Dessa fonder inte kan väljas i pensions-sparande men just dessa fonder måste väljas då de är så fantastiska att det inte är värt att skjuta upp skatt för andra fonder i pensions-spar, eller du är yngre än 40 och tänkte ta ut pengarna om precis 20 år och kan absolut inte vänta.

Ja, då är en vanlig depå bättre än en ISK.

4. Du får en årlig utdelning på mindre än ~2 %. Förväntar du dig högre utdelning än ~2 % så kommer ISK med nuvarande regler i princip alltid vara bättre oavsett hur länge du sparar.
2013-06-11, 11:36
  #22744
Medlem
Gnastys avatar
Sitter i en knivig situation nu. Jag kom in på en skola till hösten och ska därmed ta CSN-lån för det. Nu är det dock som så att jag jobbar just nu och kommer förmodligen göra det fram tills skolstart. Detta gör att det påverkar min totala summa av lån som jag kan få ut.

I år under 1 juli fram till 31 december så får man inte ha en total inkomst på 71 200 kr för att få studiemedel. Detta tycker jag låter helt sjukt lite, men jag antar att jag behöver klartecken på vad de egentligen menar. Jag har en inkomst på 23,2 lax och om jag nu jobbar två månader framåt så kan jag hålla mig under 71 200 kr och därmed få ett lån. Problemet är dock att jag har en satans massa kvarvarande semestrar som jag antingen måste ta ut som semester, eller ta ut i form av pengar. Detta kommer då också att räknas in som en inkomst. Vi snackar nu ca 55 000 kr. Då ligger jag alltså uppe i 101 400 kr, på bara två månader! Wtf? Detta är dock före skatt, så skulle vi räkna bort skatten så blir det ca 58 500 kr (36 000 + 22 500). Men vad är det för inkomst som CSN vill ha? För jag menar, man betalar ändå olika skatt runtom i landet.

Kan någon tända ett ljus för mig? Fattar ingenting...
__________________
Senast redigerad av Gnasty 2013-06-11 kl. 11:40.
2013-06-11, 14:00
  #22745
Medlem
Hej! ska börja bygga en gubbportfölj, som student finns det inga jättestora marginaler utan de kommer att inledningsvis röra sig om ca 5000kr/bolag och då ca 10 - 15 bolag. Vad är förmånligast för min del, ska jag öppna en isk? ska jag exempelvis öppna avanza mini? eller start upp depå i nordnet?
2013-06-11, 16:14
  #22746
Medlem
Phillemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jojesos
Hej! ska börja bygga en gubbportfölj, som student finns det inga jättestora marginaler utan de kommer att inledningsvis röra sig om ca 5000kr/bolag och då ca 10 - 15 bolag. Vad är förmånligast för min del, ska jag öppna en isk? ska jag exempelvis öppna avanza mini? eller start upp depå i nordnet?
Snackar vi ett inköp eller kommer du månadsspara eller pumpa in mer när chans finns?
2013-06-11, 20:50
  #22747
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jojesos
Hej! ska börja bygga en gubbportfölj, som student finns det inga jättestora marginaler utan de kommer att inledningsvis röra sig om ca 5000kr/bolag och då ca 10 - 15 bolag. Vad är förmånligast för min del, ska jag öppna en isk? ska jag exempelvis öppna avanza mini? eller start upp depå i nordnet?
Köp för 5000 kr i taget i Avanza mini och be Avanza flyttar över innehaven till ett ISK-konto hos dem eftersom.
2013-06-11, 23:18
  #22748
Medlem
Hu lång tid tar det innan man får sina pengar in på kontor vid försäljning? Använder mig utav Swedbanks VPC.
2013-06-12, 00:13
  #22749
Medlem
1979s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adan
Hu lång tid tar det innan man får sina pengar in på kontor vid försäljning? Använder mig utav Swedbanks VPC.

Förmodligen tre bankdagar om det är aktier.
2013-06-12, 02:35
  #22750
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1979
Förmodligen tre bankdagar om det är aktier.

Tack för svar!
2013-06-12, 09:22
  #22751
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gnasty
Sitter i en knivig situation nu. Jag kom in på en skola till hösten och ska därmed ta CSN-lån för det. Nu är det dock som så att jag jobbar just nu och kommer förmodligen göra det fram tills skolstart. Detta gör att det påverkar min totala summa av lån som jag kan få ut.

I år under 1 juli fram till 31 december så får man inte ha en total inkomst på 71 200 kr för att få studiemedel. Detta tycker jag låter helt sjukt lite, men jag antar att jag behöver klartecken på vad de egentligen menar. Jag har en inkomst på 23,2 lax och om jag nu jobbar två månader framåt så kan jag hålla mig under 71 200 kr och därmed få ett lån. Problemet är dock att jag har en satans massa kvarvarande semestrar som jag antingen måste ta ut som semester, eller ta ut i form av pengar. Detta kommer då också att räknas in som en inkomst. Vi snackar nu ca 55 000 kr. Då ligger jag alltså uppe i 101 400 kr, på bara två månader! Wtf? Detta är dock före skatt, så skulle vi räkna bort skatten så blir det ca 58 500 kr (36 000 + 22 500). Men vad är det för inkomst som CSN vill ha? För jag menar, man betalar ändå olika skatt runtom i landet.

Kan någon tända ett ljus för mig? Fattar ingenting...

Sjukt och sjukt...Om du tjänar över 100.000 kr på ett halvår, varför ska då skattebetalarna ge dig massa bidrag? Tror du att du kan tjäna 1000.000 kr och samtidigt få socialbidrag? Ledtråd: det kan du definitivt inte. I jämförelse med andra bidrag och ersättningar är CSN väldigt lätta att ha att göra med. Se CSN som en inkörsport till välfärdssystemen. Om du någon gång i framtiden behöver A-kassa, socialbidrag eller sjukersättning kommer du kanske vara glad för att CSN i alla fall förberedde dig på hur det kan vara att ansöka om stöd från samhället.

CSN övervakar inte allas inkomster i realtid. Det som händer när din inkomst går över fribeloppet är att din rätt till studiemedel minskas, med lite mindre än det belopp som ligger över fribeloppet. Detta upptäcks långt i efterhand, i samband med deklaration m.m, och du får hem en räkning. Spara undan så pass mycket pengar att du kan betala den räkningen, så har du löst allting.

CSN är intresserad av din inkomst före skatt.
2013-06-12, 12:08
  #22752
Medlem
Klaus Kinskis avatar
Någon som ska teckna Alliance Oil nya pref? 9,7-10,7% ränta, utbetalningar kvartalsvis.
Säg att ni hade haft 100k att placera, hade ni köpt? För säg 15 eller 30k.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in