2013-04-29, 20:35
Medlem
1979s avatar
Avanza måste ha sjukt bra marginaler på alla affärer kunder med tjocka panben gör som köper aktier för 100 kr med premium.
2013-04-29, 23:10
Medlem
Hej

Jag har just nu ett ISK på Avanza där jag sätter in mellan 3-10k varje månad. Jag har inget automatiskt månadsspar utan sätter över de pengar jag kan undvara till ett antal egenvalda fonder. Dels undrar jag om det finns ngn nackdel att sätta in mindre summor ofta i en fond jämfört att sätta in en större klump mer sällan. Sen undrar jag också om det egentligen hade varit lämpligare med ett konto på avanza mini för mitt sparande?
2013-04-30, 01:16
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jisoul
Hej

Jag har just nu ett ISK på Avanza där jag sätter in mellan 3-10k varje månad. Jag har inget automatiskt månadsspar utan sätter över de pengar jag kan undvara till ett antal egenvalda fonder. Dels undrar jag om det finns ngn nackdel att sätta in mindre summor ofta i en fond jämfört att sätta in en större klump mer sällan. Sen undrar jag också om det egentligen hade varit lämpligare med ett konto på avanza mini för mitt sparande?
Nej det tror jag inte * flera.
2013-04-30, 08:46
Medlem
Jag läste att man får tjäna upp till 70400 kr under en termin utan att tappa något studiebidrag. Mitt problem är att jag kommer under perioden juli - dec att tjäna mer än så. En stor del av min inkomst kommer att bestå utav OB. Räknas hela OBn som inkomst?
2013-04-30, 09:50
Medlem
swedetraders avatar
Tack för svaret!
Hur funkar det när man köper en utländskaktie, exempelvis en finsk akite. Kan EUR/SEK växlingskursen förklara varför min totala depåutvecklingen bara vara negativ fastän den borde ha varit positiv om man bara kollar på aktier och fonder?
2013-04-30, 09:52
Medlem
1979s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swedetrader
Tack för svaret!
Hur funkar det när man köper en utländskaktie, exempelvis en finsk akite. Kan EUR/SEK växlingskursen förklara varför min totala depåutvecklingen bara vara negativ fastän den borde ha varit positiv om man bara kollar på aktier och fonder?

Ja.
2013-04-30, 11:48
Medlem
Doftpelargons avatar
Köpte på mig Swedbank strax innan årsrapporten kom för några månader sedan. Gick ur strax innan delårsrapporten då jag blev så fasligt nervös och jag får trots allt väl sägas vara nöjd med den investeringen. Blev en vinst på ca 15%. Så här i efterhand, nu när aktien stigit mot 160 kr, efter delårsrapporten känns det såklart lite bittert.

Det som dock slängde ut mig ur aktien var att jag lagt en stop loss på 140 kr. Givetvis gick aktien ner till precis till 140 kr och vände sedan uppåt igen. Det fick mig att tänka lite över vilken nivå man bör lägga sin stop loss. Är det dumt att lägga sin stop loss vid ett mer jämnt pris så som 140,00 kr jämfört t.ex. 139,87? Lär ju finnas en del psykologiska aspekter m.m när med brytningar av prisvallar... Tankar om detta?

Tack!
2013-04-30, 11:57
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doftpelargon
Köpte på mig Swedbank strax innan årsrapporten kom för några månader sedan. Gick ur strax innan delårsrapporten då jag blev så fasligt nervös och jag får trots allt väl sägas vara nöjd med den investeringen. Blev en vinst på ca 15%. Så här i efterhand, nu när aktien stigit mot 160 kr, efter delårsrapporten känns det såklart lite bittert.

Det som dock slängde ut mig ur aktien var att jag lagt en stop loss på 140 kr. Givetvis gick aktien ner till precis till 140 kr och vände sedan uppåt igen. Det fick mig att tänka lite över vilken nivå man bör lägga sin stop loss. Är det dumt att lägga sin stop loss vid ett mer jämnt pris så som 140,00 kr jämfört t.ex. 139,87? Lär ju finnas en del psykologiska aspekter m.m när med brytningar av prisvallar... Tankar om detta?

Tack!
På Börstjänaren brukar de placera stopparna en bit bortom tidigare bottnar och toppar istället för precis på dem.
2013-04-30, 14:59
Bannlyst
Jag har 350 poäng avklarat på 1,5 veckor. 150 poäng kvar!
2013-04-30, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robbaa
Jag läste att man får tjäna upp till 70400 kr under en termin utan att tappa något studiebidrag. Mitt problem är att jag kommer under perioden juli - dec att tjäna mer än så. En stor del av min inkomst kommer att bestå utav OB. Räknas hela OBn som inkomst?

Inkomstgränsen (fribeloppet) varierar beroende på hur många veckor du är beviljad studiemedel under ett kalenderhalvår. Ditt fribelopp hittar du på ditt beslut om studiemedel.
All skattepliktig inkomst som utbetalas (när det handlar om inkomst av tjänst) under samma kalenderhalvår som du är beviljad studiemedel ska räknas samman. Om din inkomst är högre än fribeloppet så har du rätt till reducerad studiemedel, alternativt inte rätt till studiemedel alls.

Om du helt seriöst är osäker på om OB räknas som skattepliktig inkomst så tycker jag att du, med risk för att framstå som en idiot, ska fråga din arbetsgivare om detta är skattepliktigt...

Här hittar du lite mer information om inkomst och fribelopp: http://www.csn.se/hogskola/hur-mycket-kan-du-fa/inkomst-fribelopp
2013-04-30, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stranger00
Jag har 350 poäng avklarat på 1,5 veckor. 150 poäng kvar!

Starkt jobbat!
2013-04-30, 21:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 1994Emelie1994
Starkt jobbat!

Tack. Känner mig lite utbränd, men det ska gå. Sista två prov är på torsdag och har lämnat in några uppgifter. Aldrig mer ska jag läsa 500 poäng på två veckor.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in