2013-06-12, 13:31
Medlem
Gnastys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HearthOfSweden
Sjukt och sjukt...Om du tjänar över 100.000 kr på ett halvår, varför ska då skattebetalarna ge dig massa bidrag? Tror du att du kan tjäna 1000.000 kr och samtidigt få socialbidrag? Ledtråd: det kan du definitivt inte. I jämförelse med andra bidrag och ersättningar är CSN väldigt lätta att ha att göra med. Se CSN som en inkörsport till välfärdssystemen. Om du någon gång i framtiden behöver A-kassa, socialbidrag eller sjukersättning kommer du kanske vara glad för att CSN i alla fall förberedde dig på hur det kan vara att ansöka om stöd från samhället.

CSN övervakar inte allas inkomster i realtid. Det som händer när din inkomst går över fribeloppet är att din rätt till studiemedel minskas, med lite mindre än det belopp som ligger över fribeloppet. Detta upptäcks långt i efterhand, i samband med deklaration m.m, och du får hem en räkning. Spara undan så pass mycket pengar att du kan betala den räkningen, så har du löst allting.

CSN är intresserad av din inkomst före skatt.
Jo, logiken i det du säger är ju helt förståerligt. Men då hoppas jag att dom menar under den tid man faktiskt HAR en inkomst. För jag ska bara jobba 2 månader till. 58 500 kr räcker inte långt på 2 år...

En annan sak. Det är obligatoriskt att ha en dator i hand under hela utbildningen. Det är inget som skolan kommer hjälpa till med utan det måste jag införskaffa mig själv. Tittade lite på vad merkostnadslån innebär, och det står ingenting om datorer?? Det var ju tänkt att jag skulle spara till en dator för dessa två sista löner, men det blir ju svårt ifall man måste leva på det i 6 månader...
2013-06-12, 13:40
Medlem
adequates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gnasty
Jo, logiken i det du säger är ju helt förståerligt. Men då hoppas jag att dom menar under den tid man faktiskt HAR en inkomst. För jag ska bara jobba 2 månader till. 58 500 kr räcker inte långt på 2 år...

En annan sak. Det är obligatoriskt att ha en dator i hand under hela utbildningen. Det är inget som skolan kommer hjälpa till med utan det måste jag införskaffa mig själv. Tittade lite på vad merkostnadslån innebär, och det står ingenting om datorer?? Det var ju tänkt att jag skulle spara till en dator för dessa två sista löner, men det blir ju svårt ifall man måste leva på det i 6 månader...
Köp nån jävla fullaptop på tradera då, borde inte kosta så mycket. Du lär ju inte riktigt behöva en fet GPU och åtta processorkärnor för skolarbete, så att säga.
2013-06-12, 13:48
Medlem
Citat:

Det var ju tänkt att jag skulle spara till en dator för dessa två sista löner, men det blir ju svårt ifall man måste leva på det i 6 månader...

Nu hänger jag inte med. För att få studiemedel finns ett fribelopp per termin. Om du tjänar mer än fribeloppet innevarande termin sänks ditt studiemedel. Varje termin är en ny termin.

Vad ska du med studiemedlet till om du inte ska ha det just istället för löneinkomst?
2013-06-12, 13:54
Medlem
Gnastys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adequate
Köp nån jävla fullaptop på tradera då, borde inte kosta så mycket. Du lär ju inte riktigt behöva en fet GPU och åtta processorkärnor för skolarbete, så att säga.
Nu är det ju som så att jag faktiskt behöver det. Jag ska inte behöva säga vad jag ska studera men i mitt arbete ingår det kraftiga grafiska program. Så nej, jag har inget annat alternativ.

Nu var det en fråga jag inte blev besvarad på dock. Dvs ej uttagna semesterdagar. Jag har väldigt många dagar att ta ut som semester, men eftersom jag säger upp mig ganska så snarast, så finns det inte tillfälle att ta ut dessa dagar som semester och jag blir då tvungen att få ut dom pengar. Det här kan jag tycka inte borde ha något med min inkomst att göra, för jag har då personligen valt att inte ta så mkt semester under dessa två år. Det är dessa pengar som skapar trubbel. Pengar jag råkat tjäna för att jag valt att inte ta ut semester. Även ifall jag får låna utav er skattebetalare så ska jag ju ändå betala tillbaka allt detta. Men jag antar att principer är principer och det finns inga undantag.

Så detta betyder alltså att jag inte får åka utomlands eller något sånt under denna termin, för jag har råkat gå över "gränsen". Hade jag tagit ut allt i semester istället så hade allt varit okej helt plötsligt?
2013-06-12, 13:59
Medlem
Gnastys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EG
Nu hänger jag inte med. För att få studiemedel finns ett fribelopp per termin. Om du tjänar mer än fribeloppet innevarande termin sänks ditt studiemedel. Varje termin är en ny termin.

Vad ska du med studiemedlet till om du inte ska ha det just istället för löneinkomst?
Det är inte löneinkomsten i sig som strular till det. Snarare semesterdagar jag inte tagit ut under året. Läs vad jag skrev i tidigare inlägg.

Med tanke på att man får 2 semesterdagar per månad och att jag har knappt tagit ut någon, så borde endast de dagar jag hunnit få under 1 juli till 31 december räknas in. Men nu har jag ju dagar från tidigare månader och år, som då MÅSTE tas ut som en klumpsumma under denna tid (dvs mellan 1 juli och 31 december). Jag får alltså inte ta ut dom pengarna för denna sista månad (juni) som inte kommer räknas in för studiemedlet.
Senast redigerad av Gnasty 2013-06-12 kl. 14:50.
2013-06-12, 17:28
Medlem
Jag har klarat alla mina kurser under året som gått. Nu under sommaren läser jag två stycken 7.5 poängskurser och jag vet med mig redan nu att jag inte kommer att kunna fullfölja åtminstone en av dom. Samtidigt behöver jag verkligen studiemedelspengarna så avbrott är inget alternativ. Som jag har förstått det blir man inte återbetalningsskyldig så länge man inte avbryter sina studier. Så hur gör jag för att undvika att mina studier blir avbrutna? Räcker det att lämna in några uppgifter i början och sen helt sonika skita i de uppgifterna jag inte har möjlighet att genomföra på slutet? Eller kan skolan anmäla avbrott om jag inte lämnar in exempelvis sista hemtentan?

Sen en sak till: Om jag tagit 60 poäng under året som gått, räknas eventuellt underkända sommarkursen samman med dessa vid nästa studiemedelsprövning? Det vill säga det borde inte vara något problem nästa gång jag söker CSN, även om jag potentiellt fått underkänt i 15 poäng under sommaren?
2013-06-12, 19:26
Medlem
Klaus Kinskis avatar
Beskattas utdelningar i utländska aktier i både en KF och ISK? Läste en artikel men den var från 2010 så är osäker på hur det ligger till per idag.
2013-06-12, 20:06
Medlem
Husings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klaus Kinski
Beskattas utdelningar i utländska aktier i både en KF och ISK? Läste en artikel men den var från 2010 så är osäker på hur det ligger till per idag.

Det tas ut en källskatt som oftast ligger på 15% av utdelningen.

I en KF måste försäkringsbolaget kräva tillbaka skatten å dina vägnar, vilket betyder att det tar tid och att du inte kan vara helt säker på att få tillbaka den, eftersom avräkningen beror på hur alla försäkringsbolagets kunder har placerat sina pengar. Jag har hittils alltid fått tillbaka hela källskatten, men först efter tre års väntan.

Har du dem på ett ISK görs avräkningen automatiskt i nästa års deklaration. Du får full avräkning om du har ett tillräckligt stort totalt överskott av kapital. Fördelen här är alltså att du inte måste vänta lika länge som om du har en KF.
2013-06-12, 20:09
Medlem
Husings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klaus Kinski
Någon som ska teckna Alliance Oil nya pref? 9,7-10,7% ränta, utbetalningar kvartalsvis.
Säg att ni hade haft 100k att placera, hade ni köpt? För säg 15 eller 30k.

Nej, jag tror inte på bolaget som sådant och känner mig inte säker på att utdelningen kan behållas i framtiden. Alliance har hittills haft lite svårt att generera ett betryggande kassaflöde. Det är möjligt att det förbättras i framtiden, men då undrar jag om inte stamaktieägarna blir de stora vinnarna.
2013-06-12, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kbäver
Jag har klarat alla mina kurser under året som gått. Nu under sommaren läser jag två stycken 7.5 poängskurser och jag vet med mig redan nu att jag inte kommer att kunna fullfölja åtminstone en av dom. Samtidigt behöver jag verkligen studiemedelspengarna så avbrott är inget alternativ. Som jag har förstått det blir man inte återbetalningsskyldig så länge man inte avbryter sina studier. Så hur gör jag för att undvika att mina studier blir avbrutna? Räcker det att lämna in några uppgifter i början och sen helt sonika skita i de uppgifterna jag inte har möjlighet att genomföra på slutet? Eller kan skolan anmäla avbrott om jag inte lämnar in exempelvis sista hemtentan?

Sen en sak till: Om jag tagit 60 poäng under året som gått, räknas eventuellt underkända sommarkursen samman med dessa vid nästa studiemedelsprövning? Det vill säga det borde inte vara något problem nästa gång jag söker CSN, även om jag potentiellt fått underkänt i 15 poäng under sommaren?

Eftersom det är din skola som bedömer om du anses studera och därmed får kvarstå som registrerad så bör du rimligtvis fråga din skola om detta.

Gällande studieresultat så är exakt din fråga besvarad otaliga gånger i tråden. Orkar inte skriva svaret igen så testa att kolla de senastre 5 sidorna i tråden och/eller www.csn.se
2013-06-12, 20:54
Medlem
Citat:
Nu är det ju som så att jag faktiskt behöver det. Jag ska inte behöva säga vad jag ska studera men i mitt arbete ingår det kraftiga grafiska program. Så nej, jag har inget annat alternativ.

Nu var det en fråga jag inte blev besvarad på dock. Dvs ej uttagna semesterdagar. Jag har väldigt många dagar att ta ut som semester, men eftersom jag säger upp mig ganska så snarast, så finns det inte tillfälle att ta ut dessa dagar som semester och jag blir då tvungen att få ut dom pengar. Det här kan jag tycka inte borde ha något med min inkomst att göra, för jag har då personligen valt att inte ta så mkt semester under dessa två år. Det är dessa pengar som skapar trubbel. Pengar jag råkat tjäna för att jag valt att inte ta ut semester. Även ifall jag får låna utav er skattebetalare så ska jag ju ändå betala tillbaka allt detta. Men jag antar att principer är principer och det finns inga undantag.

Så detta betyder alltså att jag inte får åka utomlands eller något sånt under denna termin, för jag har råkat gå över "gränsen". Hade jag tagit ut allt i semester istället så hade allt varit okej helt plötsligt?

CSN skiter högaktningsfullt i anledningen till att du har inkomst. Om utbetalningarna har sin grund i semesterdagar som kvitteras ut i pengar, att du bedrivit näringsverksamhet genom att hora på Malmskillnadsgatan eller sålt aktier som du har fått ärva av någon ohängd släkting har i sammanhanget ingen som helst betydelse. Det är din sammanräknade inkomst av tjänst, näring och kapital under det halvår du har studiemedel som påverkar ditt studiemedel under samma halvår - om summan av dessa överstiger inkomstgränsen (fribeloppet).

http://www.csn.se/hogskola/hur-mycket-kan-du-fa/inkomst-fribelopp/vad-raknas-som-inkomst-1.2565

Har du invändningar mot att din kära semester räknas som inkomst när du de facto kvitterar ut den i pengar så tycker jag att du ska vända dig till regeringen och försöka få igenom en ändring av inkomstskattelagen.

Lycka till!
2013-06-12, 22:05
Medlem
Citat:
Det är inte löneinkomsten i sig som strular till det. Snarare semesterdagar jag inte tagit ut under året. Läs vad jag skrev i tidigare inlägg.

Jag har läst ditt tidigare inlägg, och som ovanstående talare påpekar så är semesterlön också lön. Dvs du får en massa pengar som du kan leva på, vilket gör att du inte behöver leva på studiemedel. På dig låter det som att det vore ett "problem" att du inte får pengar från CSN, men du får inte pengar från CSN för att du inte behöver pengar från CSN. Ergo, jag förstår inte ditt inlägg (eller för den delen ditt dilemma).

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in