2013-06-07, 08:01
Medlem
utan.att.stannas avatar
Gick bra før mig i 3 sommrar
2013-06-07, 09:06
Medlem
Och för att moraltanta lite så måste jag hålla med Duality i den mån att ni som bara bidragsfuskar, alltså anmäler er för sommarkurser endast för att få ut pengar, gör så att massor med människor som faktiskt VILL läsa sommarkurser/behöver läsa in något inför stundande examen mm. inte får plats på kursen. Det är ganska ruttet av er.
2013-06-07, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1994Emelie1994
www.csn.se/hogskola/krav/studieresultat/provar-studieresultaten/undantag-1.2582

Tack, där har vi svaret vi alla sökte!
2013-06-07, 10:19
Medlem
Sapphiruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -japp-
Jag va dum nog att ta mig an en extra kurs utöver mitt ordinarie program denna vårtermin som jag inte kommer klara.

Så nummer jag börja sommaren med 60 HP som är godkänt och 7,5 HP som är icke godkänt. Jag har räknat ut att jag trots allt har klarat 75% så borde få fortsatt csn. MEN mitt problem är att jag har en 7,5 HP kurs som jag tog 2010 som jag inte fått godkänt i än, kommer det påverka mitt csn?

Jag har nu totalt 127, 5 HP godkänt och 15 HP icke godkänt om de hjälper något

Jag misstänker att du har sökt studiemedel för hela året, dvs. 60 HP. Då behöver du klara 45 HP, vilket du mer än väl har gjort. Att du läst mer än 60 eller har en gammal kurs efter dig är inte relevant.
2013-06-07, 15:08
Medlem
Estresss avatar
Ser att en del sommarkurser är på 3 hp och andra på 7.5 hp, osv. Gör det någon skillnad? Kan man få studiemedel fastän man läser en kurs på 3 hp?

2013-06-07, 15:18
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Estress
Ser att en del sommarkurser är på 3 hp och andra på 7.5 hp, osv. Gör det någon skillnad? Kan man få studiemedel fastän man läser en kurs på 3 hp?

Du måste hålla en studietakt om minst 50% i minst 5 veckor, där 100% = 1.5hp i veckan.

Läser du enbart 3hp så kan du inte få studiemedel alls, oavsett studietakt. 3hp gör du på 2 veckor. Det är den sammanlagda takten som CSN går på, så läser du flera kurser summeras studietakterna. Därför som 2 kurser på 50% ger studiemedel för 100% om de går samtidigt.
2013-06-07, 15:29
Medlem
Estresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Du måste hålla en studietakt om minst 50% i minst 5 veckor, där 100% = 1.5hp i veckan.

Läser du enbart 3hp så kan du inte få studiemedel alls, oavsett studietakt. 3hp gör du på 2 veckor. Det är den sammanlagda takten som CSN går på, så läser du flera kurser summeras studietakterna. Därför som 2 kurser på 50% ger studiemedel för 100% om de går samtidigt.

Citat ifrån CSN

Citat:
Sommarkurs

För sommarkurser gäller att

skolan måste ha rapporterat in kursen som en sommarkurs till CSN

Hur kan jag se ifall skolan har gjort detta?

Så denna kursen http://www.kth.se/student/kurser/kurs/DD101N borde alltså inte ge något studiemedel?
2013-06-07, 15:46
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Estress
Citat ifrån CSN

Hur kan jag se ifall skolan har gjort detta?

Så denna kursen http://www.kth.se/student/kurser/kurs/DD101N borde alltså inte ge något studiemedel?
Du kontaktar din skola och frågar, eller så försöker du kolla i kursplanen.
2013-06-07, 16:45
Medlem
Euroland

Tjenare!

Fick ett brev i lådan idag som erbjuder mig att teckna Aktier i Euroland.com's nyemission. Någon som vet något om detta företag som kan ge mig lite mer info? Bra/Dåligt?

Erbjudandet är att teckna Aktier för 2,45kr/st samt att jag lånar ut pengar till företaget(samma belopp som jag tecknar aktier för) med en ränta på 6,8% per år. Två års bindningstid av lånet.

Tacksam för svar!

Mvh
2013-06-07, 18:56
Medlem
Rothts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cuculuscanorus
Student ifrån det tekniska basåret på LITH här.

Högskoleprov 1.3 Gymnasiesnitt 19,5, ganska normalt snittbetyg med andra ord.

Som skrivits tidigare; tentornas svårighet skall aldrig underskattas.

Jag hade personligen nästan klarat basåret på LIU , men jag kuggade den sista fysiktentan och troligen även den omtentamen som följde; vilket troligen kommer rendera ett underkänt basår för min del.

Detta trotts att jag slet med böckerna in i det sista och hela tiden såg till att vara i fas med den givna planeringen. Att uppfylla det senare är ingen garanti för att lyckas.
Tråkigt att höra. Alla har ju såklart olika förutsättningar, och som du säger så finns det ingen garanti för att lyckas. Du säger att du slet med böckerna in i det sista som att det ska vara något som är till grund för dina studier Det är inte den som pluggar och sliter mest in i det sista som lär sig mest, utan det är den som utnyttjar tiden rätt och pluggar på bäst sätt. Jag har flera personer i min klass på gymnasiet som sliter och pluggar som bara den, men får fortfarande inte högre än godkänt. Jag brukar dock ha en rätt studieteknik och pluggar mycket mindre än de flesta i min klass, och får aldrig lägre än VG.

Studieteknik låter klyschigt och man hör det alltför ofta. Många säger att de har sin egen studieteknik, och att det inte finns några tekniker för studierna, men de har fel. De finns tekniker och det finns bra knep som fungerar för de flesta.

Återigen, tråkigt för din del. Ge inte upp, lär dig av dina misstag och kör en gång till.
2013-06-07, 19:13
Medlem
LikeAGloves avatar
Kan man se de olika investment bankernas handelsindex (baserat på varenda transaktion) någonstans? Alltså hur många % upp/ned de går varje dag/månad/år
2013-06-07, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enupp
Att läsa The Intelligent Investor är antagligen den bästa början man kan få. Därefter kan man söka information på annat håll.
Det måste nog finnas en lättförståelig nybörjarbok eller? På vilket sätt tog du dig fram när du inte hadeen aning....

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in