Citat:
Ursprungligen postat av
Cuculuscanorus
Student ifrån det tekniska basåret på LITH här.
Högskoleprov 1.3 Gymnasiesnitt 19,5, ganska normalt snittbetyg med andra ord.
Som skrivits tidigare; tentornas svårighet skall aldrig underskattas.
Jag hade personligen nästan klarat basåret på LIU , men jag kuggade den sista fysiktentan och troligen även den omtentamen som följde; vilket troligen kommer rendera ett underkänt basår för min del.
Detta trotts att jag slet med böckerna in i det sista och hela tiden såg till att vara i fas med den givna planeringen. Att uppfylla det senare är ingen garanti för att lyckas.
Tråkigt att höra. Alla har ju såklart olika förutsättningar, och som du säger så finns det ingen garanti för att lyckas. Du säger att du slet med böckerna in i det sista som att det ska vara något som är till grund för dina studier Det är inte den som pluggar och sliter mest in i det sista som lär sig mest, utan det är den som utnyttjar tiden rätt och pluggar på bäst sätt. Jag har flera personer i min klass på gymnasiet som sliter och pluggar som bara den, men får fortfarande inte högre än godkänt. Jag brukar dock ha en rätt studieteknik och pluggar mycket mindre än de flesta i min klass, och får aldrig lägre än VG.
Studieteknik låter klyschigt och man hör det alltför ofta. Många säger att de har sin egen studieteknik, och att det inte finns några tekniker för studierna, men de har fel. De finns tekniker och det finns bra knep som fungerar för de flesta.
Återigen, tråkigt för din del. Ge inte upp, lär dig av dina misstag och kör en gång till.