2013-09-05, 11:55
  #23941
Medlem
Klaus Kinskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AvanzaBank
Precis, du har helt rätt. Vi inkluderar courtagekostnaden i inköpskostnaden för att ge en korrekt bild för vad du faktiskt har betalat för aktien. /Hanna, Avanza Bank

Strålande.

Edit: När vi ändå är inne på samma ämne; Inköpspriset för mina amerikanska aktier står i svenska kronor, senaste kurs-kolumnen står (givetvis) i USD. Här hade det ju varit smidigare om inköpspriset visats i USD istället? Eller är det något jag missar?
__________________
Senast redigerad av Klaus Kinski 2013-09-05 kl. 11:59.
2013-09-05, 12:11
  #23942
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klaus Kinski
Strålande.

Edit: När vi ändå är inne på samma ämne; Inköpspriset för mina amerikanska aktier står i svenska kronor, senaste kurs-kolumnen står (givetvis) i USD. Här hade det ju varit smidigare om inköpspriset visats i USD istället? Eller är det något jag missar?
I och med att vi växlar från SEK till USD vid köpet av aktierna kommer inköpskostnaden stå i svenska kronor på översikten. Eftersom transaktionen inleds i svenska kronor är det därför mer korrekt att visa vad kostnaden blir för dig i SEK. Detta underlättar även vid presentationen av hela ditt konto om alla inköpskostnader visas i samma valuta. /Hanna, Avanza Bank
2013-09-05, 12:25
  #23943
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kallesnopp12
Jag har en liten fundering över när man ska köra och sälja en aktie så finns det ju ett litet spann(avanza) på vilken kurs man kan köra aktien till. tex 0,23-0,28kr per aktie. Varför är det så och hur funkar det?

Skillnaden är vad folk vill köpa för och vad folk vill sälja för. Folk vill alltid betala så lite som möjligt och sälja för så dyrt som möjligt.

Spread.
2013-09-05, 12:34
  #23944
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheBIT
+1

3 hp här, kursen jag redan hade ändrade dom schema på...
Samma här, jävla skit är vad det är. Finns det ingen chans att man blir beviljad även om det saknas 3 hp?
Citat:
Ursprungligen postat av Reato
Math.se finns det enkla mattekurser och programmeringskurser där man kan få delpoäng på, båda kan du klara av på ett par timmar inget svårt alls.
Är det någon risk att detta försämrar ens situation om man inte klarar/orkar göra klart skiten? ser csn det direkt när den är klar?

edit: har gått 2 veckor på den nya utbildningen nu. Kan jag få ett intyg från skolan att jag klarat 2 veckor (3hp) eller måste man tenta av någon skit?


edit2: en snabb fråga. Är CSN's 75%-krav utformat att man måste ta 75% av poängen från heltidsstudier (dvs 22.5HP/termin) eller sådant att om jag läser 50HP/termin så måste jag klara 37.5?
__________________
Senast redigerad av GutiHAZ 2013-09-05 kl. 12:45.
2013-09-05, 13:02
  #23945
Medlem
Alanas avatar
Sökte merkostnadslån för några veckor sedan, det handlade om övriga utgifter som inte räknas upp på csn's ikryssningsbara formulär men som ändå är utgifter som jag har fått på min utbildning. Det handlar om läkarintyg, vaccinationer mm som jag behöver inför min studiepraktik.

Det står i deras hjälpavsnitt att man kan ansöka om sådana merkostnadslån under övriga uppgifter som man vill lämna. Jag gjorde som det stod och fyllde i det under övriga uppgifter men i beslutet som kom så nämnde dom ingenting om det.

Mailade och fick svar att jag hade skrivit att jag ville söka merkostnadslån i "övriga uppgifter" men att jag inte hade gjort någon ansökan. Dom skrev att jag behövde göra en ändring och söka merkostnadslånet men jag trodde att det var precis det jag hade gjort!?

Mailade igen och frågade hur man då ansöker om merkostnadslån för övriga utgifter. I svaret beskriver dom att jag ska göra på så sätt som jag gjorde från början.

Hur går man vidare nu egentligen? Har försökt att ändra min ansökan för att skicka in den igen (och även uppdatera med fler grejer som jag nu fått en exakt kostnad för). Det går dock inte skicka in ändringen då det står att jag inte har gjort några ändringar när jag skrivit i den där rutan för övriga uppgifter. Det är ju inte samma text som jag skickade in första gången så vet inte varför det inte funkar.

Vad kan jag göra nu? Det handlar om flera tusenlappar så det har blivit en ekonomisk smäll så här i början på min utbildning.
2013-09-05, 16:17
  #23946
Medlem
alroberts avatar
Är helt nollställd inom detta. Har sett att man kan fixa fonder och liknande på swedbank, fördelar nackdelar mot avanza tex som folk verkar tipsa om i denna tråd?

Hade tänkt att sätta in minst 500kr varje månad på någon fond, men vad ska man tänka på? Verkar vara mycket termer och liknande som jag inte har någon aning om vad dom betyder, självklart måste man ju läsa på innan man börjar med något sånt här. Men vet inte riktigt vart man ska börja.

Hur vet man vad man ska satsa på? Finns det vissa fonder som är mer säkra att börja med för att se hur saker och ting fungerar?
2013-09-05, 18:50
  #23947
Medlem
zorzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ubayd-Allah
Substansvärde:

När man läser om hur man får fram substansvärdet på ett företag. Så står det att man ska ta företagets

Tillgångar – (kortfristiga + långfristiga skulder)
__________________________________

Delat med antal aktier

= Ska vara substansvärdet i siffror.

Frågan: Vilka antal aktier ska man dela med. Är det företagets totala aktier. Eller antal aktier som finns tillgängliga för köp på t.ex. Avanza? För det är en väsentlig skillnad på 22 tusen och 90 miljoner aktier. Tacksam för svar.

Min andra fråga är, när man kollar boksluten, så är vissa siffror förkortade, dvs man skriver inte ut alla nollor, ska man då alltid lägga på några nollor så decimalerna hamnar rätt?

man ska dela med företagets samtliga aktier.Här är info om hur man beräknar.
http://www.aktiespararna.se/lar-dig-mer/Fordjupningar/Analysskola/Sa-beraknar-du-ett-bolags-substansvarde/?lb=no&kampanj=pop-up-nej-tack

Det är enklast att utesluta nollor,kom bara ihåg ifall det är miljoner eller miljarder som beräknas.
2013-09-05, 23:13
  #23948
Medlem
a-ntoonss avatar
Hej, är extrem nybörjare på detta men vad är det för skillnad om aktierna jag köper har 1 bankdag och 20 bankdagar? Äger jag de bara i 1 respektive 20 dagar? Är verkligen helt lost med giltighetstiden.

Sen, vad är det med hur länge orderna ska gälla? Äger jag bara aktierna i ett visst antal dagar för att sedan bli tillbakasålda? Kan någon vänlig själv förklara grunderna i aktiehandel på internet. Använder Nordnetdirekt.
2013-09-05, 23:37
  #23949
Medlem
wotoos avatar
Vill köpa aktier i samsung, hur gör man detta på enklast möjliga sätt?

Undrar öven om det alternativt kan finnas några fondbolag som investerar i detta företag som man skulle kunna gå in i stället!

//wotoo


Citat:
Ursprungligen postat av a-ntoons
Hej, är extrem nybörjare på detta men vad är det för skillnad om aktierna jag köper har 1 bankdag och 20 bankdagar? Äger jag de bara i 1 respektive 20 dagar? Är verkligen helt lost med giltighetstiden.

Sen, vad är det med hur länge orderna ska gälla? Äger jag bara aktierna i ett visst antal dagar för att sedan bli tillbakasålda? Kan någon vänlig själv förklara grunderna i aktiehandel på internet. Använder Nordnetdirekt.

När du köper en aktie väljer du sedan själv när du ska sälja den. Finns ingen begränsad tid så att säga.

Mitt tips till dig är dock att ta det lugnt med att handla aktier om du ligger på en såpass låg kunnighetsnivå som det verkar, alternativt investera i stora stabila bolag!

//wotoo
2013-09-05, 23:39
  #23950
Medlem
wotoos avatar
Dubbelpost, sry
2013-09-06, 00:17
  #23951
Medlem
1979s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a-ntoons
Hej, är extrem nybörjare på detta men vad är det för skillnad om aktierna jag köper har 1 bankdag och 20 bankdagar? Äger jag de bara i 1 respektive 20 dagar? Är verkligen helt lost med giltighetstiden.

Sen, vad är det med hur länge orderna ska gälla? Äger jag bara aktierna i ett visst antal dagar för att sedan bli tillbakasålda? Kan någon vänlig själv förklara grunderna i aktiehandel på internet. Använder Nordnetdirekt.

Du väljer helt enkelt hur länge din order ska gälla. Du äger aktierna permanent.
2013-09-06, 00:20
  #23952
Medlem
1979s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wotoo
Vill köpa aktier i samsung, hur gör man detta på enklast möjliga sätt?

Undrar öven om det alternativt kan finnas några fondbolag som investerar i detta företag som man skulle kunna gå in i stället!

//wotoo




När du köper en aktie väljer du sedan själv när du ska sälja den. Finns ingen begränsad tid så att säga.

Mitt tips till dig är dock att ta det lugnt med att handla aktier om du ligger på en såpass låg kunnighetsnivå som det verkar, alternativt investera i stora stabila bolag!

//wotoo

Du kan nog köpa Samsung Electronics genom att ringa din mäklare. Lär kosta en slant.

Några fonder.
https://www.avanza.se/aza/fonder/fondholdings.jsp?orderbookId=2285&savingsCase=
https://www.avanza.se/aza/fonder/fondholdings.jsp?orderbookId=2435&savingsCase=
https://www.avanza.se/aza/fonder/fondholdings.jsp?orderbookId=552&savingsCase=
https://www.avanza.se/aza/fonder/fondholdings.jsp?orderbookId=2197&savingsCase=

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in