2013-06-11, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Big_Cohones
Hur ska de kunna se om han pluggar bara för att han lämnar in kontoutdrag? Man har inte automatiskt CSN bara för att man pluggar.

Det är sant, men dom flesta vill ju faktiskt ha bidraget, det slipper man ju betala tillbaka.
Citera
2013-06-11, 14:01
Medlem
Jo kommunerna har lite olika riktlinjer. Bistånd utgås dock ALDRIG till lån (i alla kommuner) så du kommer inte få extra för att betala av ett lån. Du kommer få betala av lånet med den norm du får.

Edit: kom på att det finns undantag, exempelvis el-skulder/hyres-skulder och att exempelvis det finns barn i hushållet som påverkas.
Senast redigerad av TjockeGunnar 2013-06-11 kl. 14:05.
Citera
2013-06-11, 14:09
Medlem
MrEchozs avatar
Tog examen nyligen, fick mitt sista csn bidrag i slutet av maj som var bara på ca 2000 kr vilket är slut nu då jag har rest en hel del (arbetsintervju mm).. Jag måste ta en medicin som kostar över 1000 kr, trodde att jag fortfarande hade kvar högkostnads grejen vilket jag borde ha haft också men när jag var till apoteket för att hämta medicinen så var det ingen rabatt.. så jag frågade direkt om det gick att delbetala och hon som jobbade testade det direkt men jag blev ej godkänd.

Nu så har jag tagit kontakt med soc, då jag verkligen behöver hjälp. Skickade mail till dom då jag inte har råd att ringa eller åka dit. Fick nyss mail tillbaks där stod det att det kommer ta några veckor innan jag får tid till dom, och att jag skulle testa att delbetala medicinen på apoteket.
Jag måste ta medicinen denna vecka!!!.. har tänkt att ta sms lån men det har inte funkat samt att soc kommer se att jag har fått in pengar och kommer nog då att inte vilja ge mig bistånd.
Har funderat på att folkbokföra mig på en kompis adress (som jag även bor hos tills jag får eget) som bor i stockholm( jag är folkbokförd på en annan ort än 08), och sedan gå till dem och kolla om de kan hjälpa mig snabbare.. men jag har inga pengar för att folkbokföra mig via adressändringar utan får isf göra det via skatteverket el vart det nu var som det är gratis men nackdelen är att det tar ett par veckor innan man blir folkbokförd.
Någon som vet om det borde funka ändå eller om de 2 kommunerna kan samarbeta? ( grann kommuner) eller hur skall jag göra?? Kan inte be någon vän eller föräldrar om det då de inte har pengar samt att det är mitt problem och inte deras!
Citera
2013-06-11, 14:16
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrEchoz
Tog examen nyligen, fick mitt sista csn bidrag i slutet av maj som var bara på ca 2000 kr vilket är slut nu då jag har rest en hel del (arbetsintervju mm).. Jag måste ta en medicin som kostar över 1000 kr, trodde att jag fortfarande hade kvar högkostnads grejen vilket jag borde ha haft också men när jag var till apoteket för att hämta medicinen så var det ingen rabatt.. så jag frågade direkt om det gick att delbetala och hon som jobbade testade det direkt men jag blev ej godkänd.

Nu så har jag tagit kontakt med soc, då jag verkligen behöver hjälp. Skickade mail till dom då jag inte har råd att ringa eller åka dit. Fick nyss mail tillbaks där stod det att det kommer ta några veckor innan jag får tid till dom, och att jag skulle testa att delbetala medicinen på apoteket.
Jag måste ta medicinen denna vecka!!!.. har tänkt att ta sms lån men det har inte funkat samt att soc kommer se att jag har fått in pengar och kommer nog då att inte vilja ge mig bistånd.
Har funderat på att folkbokföra mig på en kompis adress (som jag även bor hos tills jag får eget) som bor i stockholm( jag är folkbokförd på en annan ort än 08), och sedan gå till dem och kolla om de kan hjälpa mig snabbare.. men jag har inga pengar för att folkbokföra mig via adressändringar utan får isf göra det via skatteverket el vart det nu var som det är gratis men nackdelen är att det tar ett par veckor innan man blir folkbokförd.
Någon som vet om det borde funka ändå eller om de 2 kommunerna kan samarbeta? ( grann kommuner) eller hur skall jag göra?? Kan inte be någon vän eller föräldrar om det då de inte har pengar samt att det är mitt problem och inte deras!

Gå ner till kontoret pch förklara situationen med medicinen så brukar dom kunna lösa en akuttid så att du iaf kan få ut medicinen.
Citera
2013-06-11, 14:27
Medlem
LadyMysticas avatar
Citat:
....Jag måste ta en medicin som kostar över 1000 kr, trodde att jag fortfarande hade kvar högkostnads grejen vilket jag borde ha haft också men när jag var till apoteket för att hämta medicinen så var det ingen rabatt.. så jag frågade direkt om det gick att delbetala och hon som jobbade testade det direkt men jag blev ej godkänd.

Det dar ar ett helt sjukt system som Sverige har. Totalt djavla absurdt. Nar jag talar om for folk har i UK att det kan ga till sa har ibland sa tror dom mig knappt.

Men gor som Seerena sa, annars kontakta media och sag att du pga skitnodiga regler riskerar sta utan receptbelagd medicin.
Citera
2013-06-11, 14:38
Medlem
MrEchozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Gå ner till kontoret pch förklara situationen med medicinen så brukar dom kunna lösa en akuttid så att du iaf kan få ut medicinen.

Har inte råd att åka dit då jag är ca 10 mil från den kommunen..
Citera
2013-06-11, 14:41
Medlem
MrEchozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadyMystica
Det dar ar ett helt sjukt system som Sverige har. Totalt djavla absurdt. Nar jag talar om for folk har i UK att det kan ga till sa har ibland sa tror dom mig knappt.

Men gor som Seerena sa, annars kontakta media och sag att du pga skitnodiga regler riskerar sta utan receptbelagd medicin.

Ja, Sverige har ett sjukt system som oftast ingen vet om eller bara de som blivit utsatt för det..
Kan inte åka dit till soc i den kommunen jag är skriven på då jag inte har råd.. kan bara isf åka till soc där jag bor hos en vän just nu men jag vet inte om de kommer hjälpa mig då jag inte är skriven där..
Citera
2013-06-11, 15:46
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Har inte råd att åka dit då jag är ca 10 mil från den kommunen..

Citat:
Ja, Sverige har ett sjukt system som oftast ingen vet om eller bara de som blivit utsatt för det..
Kan inte åka dit till soc i den kommunen jag är skriven på då jag inte har råd.. kan bara isf åka till soc där jag bor hos en vän just nu men jag vet inte om de kommer hjälpa mig då jag inte är skriven där..

Du ska söka i vistelsekommunen.

Får man fråga varför du är skriven i en annan kommun än den du egentligen bor i?

Adressänding (och med det updatering av folkbokföringen) är gratis. Det som kostar via adressändring.se är eftersändning av post och liknande extratjänster. Har dock för mig man får hem en "bekräfta" lapp till gamla adressen, så att traska ner på skattekontoret borde väl vara enklast.
Citera
2013-06-11, 16:03
Medlem
MrEchozs avatar
Ok.Trodde att man var tvungen att vara folkbokförd i den kommun man söker stöd hos men då får jag gå in direkt till soc imorgon och hoppas att dom hjälper!

När jag studerade så hade jag en student lägenhet i den kommunen, och jag står fortfarande skriven där trots att jag inte bor där nu utan hos en vän tills jag får eget.
Citera
2013-06-11, 17:17
Medlem
Citat:
Antar att du är under 20 då, då är dina föräldrar försörjningsskyldiga och du kan endast få soc om särskilda skäl föreligger.

Varför svarar du ens på frågor i denna tråd? Du kan uppenbarligen ingenting. Mina föräldrar är endast försörjningsskyldiga tills jag fyllt 18 eller gått ut gymnasiet som jag gör nu.
Citera
2013-06-11, 18:05
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jesper.Delgado
Varför svarar du ens på frågor i denna tråd? Du kan uppenbarligen ingenting. Mina föräldrar är endast försörjningsskyldiga tills jag fyllt 18 eller gått ut gymnasiet som jag gör nu.

Försörjningsplikten gäller sålänge du går på gymnasiet (som längst till det du fyller 20).

Du uppgav att du läser på gymnasiet och inte har studielån så jag utgick från att du är under 20 och därmed omfattas av försörjningsplikten.

Att du gått ut gymnasiet gör dock ofta ingen större skillnad sålänge du bor hemma dock iom att soc kommer nästan garanterat räkna dig som en del av dina föräldrars hushåll och därmed räkna deras inkomster mot ett gemensamt existensminimum.
Citera
2013-06-11, 19:14
Medlem
Citat:
Försörjningsplikten gäller sålänge du går på gymnasiet (som längst till det du fyller 20).

Du uppgav att du läser på gymnasiet och inte har studielån så jag utgick från att du är under 20 och därmed omfattas av försörjningsplikten.

Att du gått ut gymnasiet gör dock ofta ingen större skillnad sålänge du bor hemma dock iom att soc kommer nästan garanterat räkna dig som en del av dina föräldrars hushåll och därmed räkna deras inkomster mot ett gemensamt existensminimum.

Började mitt första inlägg i denna tråd med att jag tar studenten i juni. Har hört runt och jag kommer med största sannolikhet få socialbidrag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in