2013-02-06, 01:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Antagligen så har din mor inte fått några extra pengar iom att du haft studiemedel vilket antagligen ansetts täcka din del av kostnaderna.

För 2 personer (vuxna) så ska ni ha ca 7000kr + hyra och el (samt hemförsäkringoch läkarvård/medicin).

Har inte heller förstått varför strulpellarna får massa extra, antagligen så är det väl nån tanke att dom ska "hjälpas tillrätta".

En bekant fick tex 5000kr extra varje år för att köpa kläder (2500 vår och höst) medans jag blev tillsagd "det ingår i normen" när jag sökte hjälp för att köpa vinterkläder (jacka och skor) efter att ha gått på soc i ca 3 månader. Samtidigt så fick han 4000kr kontant varje månad av sina föräldrar som hans handläggare kände till men som inte redovisades som inkomst utan han fick ut full norm från soc utöver dom pengarna.

Vilka jävla svin det är som jobbar där, helt seriöst. Helt jävla sjuka människor, som verkligen ser förbi fingrarna på dem som inte ens behöver pengarna. Men om du skulle ge mig ett tips då jag snart kommer bli arbetslös (förmodligen) hur gör jag för att ens få lite pengar utav dem, KOMMER SJÄLVKLART söka jobb, så jag kommer absolut inte sitta och mjölka svinen! Men bara lite pengar så jag kan hjälpa min mor med hyran och maten?
Citera
2013-02-06, 01:44
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R3LOX
Vilka jävla svin det är som jobbar där, helt seriöst. Helt jävla sjuka människor, som verkligen ser förbi fingrarna på dem som inte ens behöver pengarna. Men om du skulle ge mig ett tips då jag snart kommer bli arbetslös (förmodligen) hur gör jag för att ens få lite pengar utav dem, KOMMER SJÄLVKLART söka jobb, så jag kommer absolut inte sitta och mjölka svinen! Men bara lite pengar så jag kan hjälpa min mor med hyran och maten?

Är inte så mycke att göra annat än att göra det dom begär (dvs skaffa en praktik, fortsätt söka jobb osv).

Du kan ju testa att överklaga avslagena.
Citera
2013-02-06, 11:16
Medlem
Citat:
Är inte så mycke att göra annat än att göra det dom begär (dvs skaffa en praktik, fortsätt söka jobb osv).

Du kan ju testa att överklaga avslagena.

Tråkigt att höra, men nyttigt!

Detta var ett tag sedan, men ifall jag söker nu "igen" blir det en ny s.k. prövning då eller kvarstår beslutet sen sist? Menade mest då ekonomin kan ha förändrats, levnadsvillkoren etc.
Citera
2013-02-06, 12:00
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Tråkigt att höra, men nyttigt!

Detta var ett tag sedan, men ifall jag söker nu "igen" blir det en ny s.k. prövning då eller kvarstår beslutet sen sist? Menade mest då ekonomin kan ha förändrats, levnadsvillkoren etc.

Det är såvitt jag vet bara att söka igen (inte hundra om man kan söka om för samma månad eler om man måste överklaga existerande beslutet), se till att få med all information, vilka jobb du har sökt, försök hitta en praktik nånstans osv (dom brukar vilja att man sökt minst ~20 jobb i månaden)
Citera
2013-02-06, 12:22
Medlem
Citat:
Det är såvitt jag vet bara att söka igen (inte hundra om man kan söka om för samma månad eler om man måste överklaga existerande beslutet), se till att få med all information, vilka jobb du har sökt, försök hitta en praktik nånstans osv (dom brukar vilja att man sökt minst ~20 jobb i månaden)

Bra att veta! Ja precis, och det uppvisade jag VARJE månad, sökte minst 30 jobb. Och det visade jag även för dem, men det sket dem det blanka i!

Men just nu har jag ett jobb, dock inte så länge till..förmodligen. Så man måste vara förberedd helt enkelt!
Citera
2013-02-06, 13:54
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Bra att veta! Ja precis, och det uppvisade jag VARJE månad, sökte minst 30 jobb. Och det visade jag även för dem, men det sket dem det blanka i!

Men just nu har jag ett jobb, dock inte så länge till..förmodligen. Så man måste vara förberedd helt enkelt!

Tänk på att om du får ut mer från jobbet än vad du skulle ha haft om du gick på soc så måste du spara överskjutande summa, dom kommer nämligen anse att du borde ha pengar kvar annars och sänka/neka baserat på det. Dom räknar alla inkomster 3 månader bakåt i tiden (om du haft 7k/mån och du skulle ha fått 5k av dom så anser dom att du ska ha sparat 2k varje månad och därför ska ha 6k kvar och därmed klara dig 1 månad helt utan stöd och med 4k i stöd andra månaden)
Senast redigerad av Sereena 2013-02-06 kl. 13:56.
Citera
2013-02-06, 14:09
Medlem
Citat:
Tänk på att om du får ut mer från jobbet än vad du skulle ha haft om du gick på soc så måste du spara överskjutande summa, dom kommer nämligen anse att du borde ha pengar kvar annars och sänka/neka baserat på det. Dom räknar alla inkomster 3 månader bakåt i tiden (om du haft 7k/mån och du skulle ha fått 5k av dom så anser dom att du ska ha sparat 2k varje månad och därför ska ha 6k kvar och därmed klara dig 1 månad helt utan stöd och med 4k i stöd andra månaden)

Ajdå, mitt jobb som jag har idag är verkligen ett skit jobb. Tjänar 5k efterskatt, så kunde lika gärna sitta på soc .

Men kan detta ändå räknas som att jag kommer få sitta en månad utan stöd alltså?

Detta är ju bara under perioden jag söker nytt jobb
Citera
2013-02-06, 17:29
Medlem
Citat:
Ajdå, mitt jobb som jag har idag är verkligen ett skit jobb. Tjänar 5k efterskatt, så kunde lika gärna sitta på soc .

Men kan detta ändå räknas som att jag kommer få sitta en månad utan stöd alltså?

Detta är ju bara under perioden jag söker nytt jobb

Om du har 5k och du skulle ha fått 5k i stöd så har du inget överskott som du är skyldig att spara.
Du har rätt till stöd direkt.
Om du får stöd eller inte beror alltså på hur mycket du tjänat OCH stödets storlek i ditt unika fall.
( Eftersom de flesta har olika stora hyror så blir stödets storlek olika ).
Citera
2013-02-06, 19:47
Medlem
Sammanfogade ämnen / mod
Citera
2013-02-06, 20:57
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neahis
Hello Flashback.
Någon här som har erfarenhet av försörjningsstöd?
Min frågar angående deras "aktiviteter" man ska utföra för att få bistånd av dom om man nu inte är sjukskriven.

Vad är det för typ av aktiviteter?

Möten hos AF, AF's "kurser" (aka vuxendagis) och om det inte finns några "kurser" du kan gå på så ska du ha heltids"praktik" (40h/vecka oftast vanligt jäkla arbete med samma arbetsbörda som dom som får lön för det).
Citera
2013-02-06, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71
Om du har 5k och du skulle ha fått 5k i stöd så har du inget överskott som du är skyldig att spara.
Du har rätt till stöd direkt.
Om du får stöd eller inte beror alltså på hur mycket du tjänat OCH stödets storlek i ditt unika fall.
( Eftersom de flesta har olika stora hyror så blir stödets storlek olika ).

Jaaha!! Okej, det låter ju ganska logiskt!
Citera
2013-02-07, 03:04
Medlem
Spyrrans avatar
Nyligen kom följande nyheter:

Det är LO-distriktet i Västsverige som ligger bakom rapporten, som visar att över 70 procent av Sveriges arbetslösa och undersysselsatta inte får a-kassegrundad ersättning. De som får bära en allt större del av kostnaden är den arbetslöses nära och kära, varnar LO. Detta eftersom socialbidrag inte blir aktuellt innan den drabbade sålt allt av värde.

Fetmarkerade det sista eftersom det är det jag har frågor om. Det är väl inte helt sant? Eller har man ändrat reglerna? Förr fick man äga saker som tv, dator och sådana saker. Man behövde bara sälja hus/bostadsrätt/fritidshus, bil, båt och sådana saker.

Har man ändrat reglerna nu så att man inte får äga något alls av värde, eller var det bara dåligt formulerat i tidningen?
Senast redigerad av Spyrran 2013-02-07 kl. 03:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in