2024-08-26, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Ytterst svårt att få skuldsanering om man är under 30 år, vet inte hur gammal du är. Skulderna behöver dessutom vara minst ett antal år gamla.

Som tidigare nämnts, så har du via Kronofogden rätt till hyran samt i runda svängar ett belopp på cirka 6000:- i månaden, resten drar dom. De 6000:- innefattar el, försäkring, mobil, mat och övrigt. Inte hyran.

Inneboende för 6000:- låter saftigt. Men har du kontrakt på det, så visar du det för KF

Jag är 38, nej fan fyller ju 39 på onsdag haha.
Bor i Stockholm så hyran är ju lite högre då.

Tack för seriöst och vettigt svar. Så jag ska alltså få ha kvar 6k efter dom dragit? Med nuvarande hyra om 6k får jag kvar 3k, som ska gå till mat, 2k/mån för mat är ju inom normen eller har jag fel? Jag kan alltså få mer pengar kvar?

Har ju det inte så superfett med mina 12k/mån menar jag...
Citera
2024-08-26, 08:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av tw1x
Tack för ett vettigt svar. Så jag ska få ha kvar 6090kr UTÖVER hyra, el, internet, mobil, försäkring? Är inte så insatt i detta då jag jobbat hela livet, tills nu, pga lite omständigheter.

Hur funkar det med skuldsanering? Min mor fick det som hmm 65 åring, hon levde då på existensminimum i 5 år, men aldrig lärt mig något om det, men man kan göra ett test såg jag som jag verkar uppfylla kriterierna för.

Återigen, är inte för att "snåla" eller "glida" på en räksmörgås, utan för att klara livhanken.

Men är det bra att skriva kontrakt på inneboende? För jag har hyra om ca 6000kr. Uppskattar ditt svar!
Ja, du kommer behöva ett bostadskontrakt så att du kan styrka din kostnad för hyra, så det är bra om du kan få ett sådant. Men vänta inte på det innan du kontaktar Kronofogden, gör det så snart som möjligt. All information du behöver finns på Kronofogdens hemsida. Det är många som är i en situation som liknar din, det är lätt att hamna i skuldfällan.
Citera
2024-08-26, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solestrolls
Ja, du kommer behöva ett bostadskontrakt så att du kan styrka din kostnad för hyra, så det är bra om du kan få ett sådant. Men vänta inte på det innan du kontaktar Kronofogden, gör det så snart som möjligt. All information du behöver finns på Kronofogdens hemsida. Det är många som är i en situation som liknar din, det är lätt att hamna i skuldfällan.

Återigen, är ödmjuk över ditt/dina svar. De bringar lite klarhet i det mörka. Jag vill bara kunna leva.

Hyra 6000kr ca
El 400kr ca
Försäkring 200kr
Internet 250kr
Mobil 150kr
Mat 2000kr,
Sen får man väl ha lite "fickpengar"? För nöje, hygienartiklar, mm?
Citera
2024-08-26, 08:54
Medlem
Försörjningsstöd är det yttersta skyddsnätet, när man inte kan få pengar någon annanstans ifrån. Soc skulle således avslå din ansökan om du har möjlighet att få sjukpenning.
Citera
2024-08-26, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Försörjningsstöd är det yttersta skyddsnätet, när man inte kan få pengar någon annanstans ifrån. Soc skulle således avslå din ansökan om du har möjlighet att få sjukpenning.

Aha okej! Jag har aldrig gått på soc, men min bror har levt "livet" på dem i sisådär 20år och varit nöjd med det.

Jag vill inte "glida" mer än nödvändigt utan bara kunna få ekonomin att gå ihop. Har ju utgifter och låg inkomst. SKA börja jobba, men inte idag, utom lite senare pga lite utredningar inom sjukvård/psykvård.
Citera
2024-08-26, 09:07
Medlem
Citat:
Återigen, är ödmjuk över ditt/dina svar. De bringar lite klarhet i det mörka. Jag vill bara kunna leva.

Hyra 6000kr ca
El 400kr ca
Försäkring 200kr
Internet 250kr
Mobil 150kr
Mat 2000kr,
Sen får man väl ha lite "fickpengar"? För nöje, hygienartiklar, mm?

Förbehållsbeloppet från KF ( ca 6000:- ) ska täcka det du nämner. Därtill får man för hyran. För det behövs ett godkänt kontrakt.
Citera
2024-08-26, 09:15
Bannlyst
Har du inte någon "matmission" i närheten där du bor? Du kan få medlemskap om du har runt 12k i månaden. Det borde dra ner dina matkostnader rejält.
Citera
2024-08-26, 09:18
Medlem
TACK!

Jag har precis pratat med Kronofogden och dom upphäver löneutmätningen!

Tack som fan alla er som lagt er tid på att svara mig och hjälpa mig!

Tusen tack!
Citera
2024-08-26, 12:11
Medlem
RostigHinks avatar
Tråd infogad. Startinlägg (FB) Den stora tråden om socialbidrag/försörjningsstöd

/Moderator
Citera
2024-08-27, 04:20
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Hejsan,

Vet inte vart jag ska stoppa denna tråd men försöker här, mod får gärna flytta den om det är fel.

Jag har ett problem, jag jobbade förra sommaren och fick in en bra lön. Men just nu är jag utan jobb och sjukskriven (ska börja jobba men inte idag), det är så att jag får sjukpenning och får ut ~12k efter skatt.

Det är så nu att Kronofogden gjort utmätning om ca ~3k/mån efter skatt på min sjukpenning. Jag får alltså ut ca 9k/mån efterskatt, har ju hyra, el, försäkring, mobil, internet, mm att betala PLUS mat.

Vad är bäst, att gå på soc eller fortsätta att gå på sjukpenning? Är inneboende hos en tjej som jag ska betala ca 6k i hyra till, så då blir det i runda slängor 3k kvar, och mat går ju på ca 2k/mån.

Ska jag be om kontrakt om inneboende från tjejen jag bor med så jag kan få mer pengar att ha kvar?

Hela poängen med denna tråd är att få tips och råd om hur jag ska göra för att få SÅ mycket som möjligt kvar att leva för. Jag har ~500k i skulder pga dumheter. Jag vill betala men det är mycket pengar...snälla gnäll inte om att jag är en parasit osv som lever på svenska välfärden, jag vill göra rätt för mig men har ingen möjlighet i dagsläget, och att betala 500k skulle ta 10-tal år... tacksam för hjälp, tips, idéer och råd om hur jag ska göra för att få så mycket pengar kvar/över.

Existensminimum är högre hos Kronolle än hos Soc (ie du skulle få mindre pengar över med Soc).
Citera
2024-08-30, 13:13
Medlem
Vad händer om man fått in några hundringar per månad via Swish och ej redovisat dessa som inkomster i sina ansökningar? Och nu måste visa kontoutdrag för 3 månader tillbaka.

Antar att det räknas som nån slags bidragsfusk? Väcker de nåt slags åtal eller vad händer? "Bara" att man inte blir beviljad bidrag?
Citera
2024-08-30, 13:18
Medlem
NoSafetyInNumberss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanslostbefangt
Vad händer om man fått in några hundringar per månad via Swish och ej redovisat dessa som inkomster i sina ansökningar? Och nu måste visa kontoutdrag för 3 månader tillbaka.

Antar att det räknas som nån slags bidragsfusk? Väcker de nåt slags åtal eller vad händer? "Bara" att man inte blir beviljad bidrag?

Dom drar av dom hundringarna bara, allt in på kontot räknas som en inkomst även om du swishar vidare pengarna direkt.
Du måste lära dig att bli allergisk mot swishar och överföringar till ditt konto om du ska ha en god relation med "sockärringarna".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in