Citat:
Ursprungligen postat av
Smygvinkel
Jag har en bostadsrätt som är både större och villigare än i stort sett alla hyreslägenheter i stan samt att den knappt är värd något pga den ser ut som skit. Visst måste de väl ändå gå att resonera med? Jag menar att sälja en lägenhet på förlust och sedan flytta till en dyrare lägenhet är väl knappast något de egentligen vill att man ska göra? Verkar vara en jävla tur att jag har lyckats hålla mig undan soc.
Jag vet inte om det är likadant i alla kommuner, men i vår kommun får man äga både villa och bil och ändå få försörjningsstöd, åtminstone under några månader. Det är bara om det blir långvarigt som man måste sälja hus och bil. Men många bor väldigt avsides till och måste ha bil, och här finns inte en enda ledig hyresrätt (bostadskö minst 5 år) så man resonerar kanske lite annorlunda än i storstäder.
Men rent principiellt är det helt rätt att man måste sälja av tillgångar, leva upp sparade pengar o s v. Försörjningsstöd ska vara för den som absolut inte har något annat att tillgå.
Citat:
Ursprungligen postat av maybeskipper
okej men de e samma som om jage tvingad o leva för lånade pengar. De e ju
normalt att man betalar av ett lån med de man har lånat till om de blir sålt.
Speciellt om man inte kan klara lånet annars. De där handlar ju om o ta ansvar
för sin ekonomi.
Hur menar du att du tar ansvar för din ekonomi annars? Det blir ju soc som får ta anvar för den?