2013-06-02, 20:40
Medlem
russkij_ogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tardumej?
syftet med och ljuga är vaddå? Finns det hos arbetsförmedlningen så får de reda på det.
Det finns inte hos arbetsförmedlingen, men den andra kommunen.
Citera
2013-06-03, 08:55
Medlem
shady_ladys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smygvinkel
Hur är det med bostadsrätter?

Eftersom bostadsrätt räknas som en tillgång måste du sälja den innan du kan få soc.... vart dom hade tänkt att man ska bo sen har dom väl inte riktigt funderat ut (särskilt om man bor i sthlm där hyresrätter knappt existerar längre)
Citera
2013-06-03, 15:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av shady_lady
Eftersom bostadsrätt räknas som en tillgång måste du sälja den innan du kan få soc.... vart dom hade tänkt att man ska bo sen har dom väl inte riktigt funderat ut (särskilt om man bor i sthlm där hyresrätter knappt existerar längre)
Jag har en bostadsrätt som är både större och villigare än i stort sett alla hyreslägenheter i stan samt att den knappt är värd något pga den ser ut som skit. Visst måste de väl ändå gå att resonera med? Jag menar att sälja en lägenhet på förlust och sedan flytta till en dyrare lägenhet är väl knappast något de egentligen vill att man ska göra? Verkar vara en jävla tur att jag har lyckats hålla mig undan soc.
Citera
2013-06-03, 21:13
Medlem
Charmaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smygvinkel
Jag har en bostadsrätt som är både större och villigare än i stort sett alla hyreslägenheter i stan samt att den knappt är värd något pga den ser ut som skit. Visst måste de väl ändå gå att resonera med? Jag menar att sälja en lägenhet på förlust och sedan flytta till en dyrare lägenhet är väl knappast något de egentligen vill att man ska göra? Verkar vara en jävla tur att jag har lyckats hålla mig undan soc.

Jag vet inte om det är likadant i alla kommuner, men i vår kommun får man äga både villa och bil och ändå få försörjningsstöd, åtminstone under några månader. Det är bara om det blir långvarigt som man måste sälja hus och bil. Men många bor väldigt avsides till och måste ha bil, och här finns inte en enda ledig hyresrätt (bostadskö minst 5 år) så man resonerar kanske lite annorlunda än i storstäder.

Men rent principiellt är det helt rätt att man måste sälja av tillgångar, leva upp sparade pengar o s v. Försörjningsstöd ska vara för den som absolut inte har något annat att tillgå.

Citat:
Ursprungligen postat av maybeskipper
okej men de e samma som om jage tvingad o leva för lånade pengar. De e ju
normalt att man betalar av ett lån med de man har lånat till om de blir sålt.
Speciellt om man inte kan klara lånet annars. De där handlar ju om o ta ansvar
för sin ekonomi.

Hur menar du att du tar ansvar för din ekonomi annars? Det blir ju soc som får ta anvar för den?
Senast redigerad av Charmaine 2013-06-03 kl. 21:17.
Citera
2013-06-04, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Dom kommer troligtvis neka med motivationen att du borde ha sparat då studiemedel (bidrag + lån) oftast ligger en bra bit över deras norm.

Kommer inte ha några pengar alls i sommar. Får 1050 i studiebidrag, hur är det möjligt att jag ska ha sparat?
Citera
2013-06-04, 00:44
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jesper.Delgado
Kommer inte ha några pengar alls i sommar. Får 1050 i studiebidrag, hur är det möjligt att jag ska ha sparat?

Du har ju typ 7000kr till varje månad i lån, du måste räkna med det.

Som studerande så förväntas du ta fullt lån och då överstiger du existensminimum (3800kr + hyra och el) sålänge du inte har väldigt hög hyra. Och iom att du vet att du inte kommer få pengar från CSN över sommaren så anser dom att ska ha fattat att du måste spara (eller fixa annan inkomst över sommaren).
Senast redigerad av Sereena 2013-06-04 kl. 00:48.
Citera
2013-06-04, 00:56
Medlem
Citat:

Som studerande så förväntas du ta fullt lån och då överstiger du existensminimum (3800kr + hyra och el) sålänge du inte har väldigt hög hyra. Och iom att du vet att du inte kommer få pengar från CSN över sommaren så anser dom att ska ha fattat att du måste spara (eller fixa annan inkomst över sommaren).

Jag går på gymnasiet. Börjar studera på högskola i höst.
Citera
2013-06-04, 07:23
Medlem
Citat:

Nej. CSN är avsett för vissa veckor. Socialtjänsten får inte räkna det som inkomst mer än under dessa veckor. Så är CSN för vecka 3-23 och sedan 33-2 så kan en söka försörjningsstöd från v 24-32. Däremot kan krav ställas på att hyran i juni ska vara betald.
Citera
2013-06-04, 11:15
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jesper.Delgado
Jag går på gymnasiet. Börjar studera på högskola i höst.

Antar att du är under 20 då, då är dina föräldrar försörjningsskyldiga och du kan endast få soc om särskilda skäl föreligger.
Citera
2013-06-04, 11:20
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Nej. CSN är avsett för vissa veckor. Socialtjänsten får inte räkna det som inkomst mer än under dessa veckor. Så är CSN för vecka 3-23 och sedan 33-2 så kan en söka försörjningsstöd från v 24-32. Däremot kan krav ställas på att hyran i juni ska vara betald.

Tja, det är uppenbart mer än vad soc vet om för dom räknar det.

"Regeln" du hänvisar till är skriven med en "bör" formulering så den är inte tvingande utan en rekomendation. Och sen när lyssnar soc på en rekomendation som innebär att dom skulle betala ut mer än dom absolut måste?
Senast redigerad av Sereena 2013-06-04 kl. 11:22.
Citera
2013-06-04, 15:46
Medlem
Citat:
Tja, det är uppenbart mer än vad soc vet om för dom räknar det.

"Regeln" du hänvisar till är skriven med en "bör" formulering så den är inte tvingande utan en rekomendation. Och sen när lyssnar soc på en rekomendation som innebär att dom skulle betala ut mer än dom absolut måste?

Kontoret prövade det där förra året, att bára läsa bör. Resultatet? Förvaltningsrätten beviljade överklagan i 5 av 6 fall.
Citera
2013-06-04, 17:17
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Kontoret prövade det där förra året, att bára läsa bör. Resultatet? Förvaltningsrätten beviljade överklagan i 5 av 6 fall.

Här blev det iaf avslag rakt igenom. (Detta var dock ca 2-3 år sedan)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in