2013-06-11, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Försörjningsplikten gäller sålänge du går på gymnasiet (som längst till det du fyller 20).

Du uppgav att du läser på gymnasiet och inte har studielån så jag utgick från att du är under 20 och därmed omfattas av försörjningsplikten.

Att du gått ut gymnasiet gör dock ofta ingen större skillnad sålänge du bor hemma dock iom att soc kommer nästan garanterat räkna dig som en del av dina föräldrars hushåll och därmed räkna deras inkomster mot ett gemensamt existensminimum.

Försörjningsplikten upphör när personen tar studenten, därmed kan personen inte räknas i hushållet, enbart i gemensamma kostnader.
Citera
2013-06-11, 20:27
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tardumej?
Försörjningsplikten upphör när personen tar studenten, därmed kan personen inte räknas i hushållet, enbart i gemensamma kostnader.

Då har dom antingen ändrat det eller så är det ytterligare en av dom "regler" som soc skiter i när dom känner för det.

Polaren nekades pga att han bodde hemma då han var 23 med motivation att hans föräldrar tjänade för mycket och att då han bodde hemma så skulle han ingå i hushållet.

Jag svarar som sagt innan i huvudsak utifrån mina egna erfarenheter med soc
Citera
2013-06-11, 21:43
Medlem
Citat:
Då har dom antingen ändrat det eller så är det ytterligare en av dom "regler" som soc skiter i när dom känner för det.

Polaren nekades pga att han bodde hemma då han var 23 med motivation att hans föräldrar tjänade för mycket och att då han bodde hemma så skulle han ingå i hushållet.

Jag svarar som sagt innan i huvudsak utifrån mina egna erfarenheter med soc

Det står otroligt tydligt i fb 7:1

"Underhållsskyldigheten upphör när barnet fyller arton år. Går barnet i skolan efter denna tidpunkt, är föräldrarna underhållsskyldiga under den tid som skolgången pågår, dock längst intill dess barnet fyller tjugoett år. Till skolgång räknas studier i grundskolan eller gymnasieskolan och annan jämförlig grundutbildning."

Dessutom står att läsa i allmänna råden från 2003 samt socialtjänstförordningen:
Som medlemmar i hushållet bör räknas
barn och ungdomar t.o.m. 20 år som föräldrarna är underhållsskyldiga
för.

http://www.socialstyrelsen.se/Lists/Artikelkatalog/Attachments/10572/2003-101-2_20031013.pdf

f ö så borde den länken klistras i tråden.¨

Så, visst har praxis ibland ändrats lite, men här är lagtexten glasklar. Försörjningsskyldighet föreligger inte för ungdomar som gått ut grundskola eller gymnasium.
Citera
2013-06-11, 22:44
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tardumej?
Det står otroligt tydligt i fb 7:1

"Underhållsskyldigheten upphör när barnet fyller arton år. Går barnet i skolan efter denna tidpunkt, är föräldrarna underhållsskyldiga under den tid som skolgången pågår, dock längst intill dess barnet fyller tjugoett år. Till skolgång räknas studier i grundskolan eller gymnasieskolan och annan jämförlig grundutbildning."

Dessutom står att läsa i allmänna råden från 2003 samt socialtjänstförordningen:
Som medlemmar i hushållet bör räknas
för.

http://www.socialstyrelsen.se/Lists/Artikelkatalog/Attachments/10572/2003-101-2_20031013.pdf

f ö så borde den länken klistras i tråden.¨

Så, visst har praxis ibland ändrats lite, men här är lagtexten glasklar. Försörjningsskyldighet föreligger inte för ungdomar som gått ut grundskola eller gymnasium.

Motiveringen här är inte enl försörjningsplikten mot barn utan det motiveras med att det är samma hushåll och som hushåll så är man gemensamnt ansvariga för försörjningen.
Citera
2013-06-12, 12:25
Medlem
Behöver soc veta att jag fått pengar från olycksförsäkring?

Om jag går på försörjningsstöd och får ut pengar på min försäkring vid skada, behöver jag då berätta om det för socialtjänsten i samband med att jag söker försörjningsstöd och får då mindre ifrån dem? Det har då fått täcka medicin kostnader bland annat som jag fått på recept som dom ändå inte hjälper till att betala för.

Jag vet att jag hört tidigare att jag inte behövt "anmäla" hos dom att jag har fått in en "inkomst" om det är försäkringspengar vid skada. Stämmer det?
Citera
2013-06-12, 12:52
Medlem
stelapinnens avatar
Men brukar inte socialtjänsten begära kontoutdrag vid ansökan av bidrag? Då torde sedemera dina försäkrings utbetalningar synas och med det räknas som inkomst, Jag kanske har fel! har under min levnad till dags datum aldrig behövt den tjänsten,
Citera
2013-06-12, 13:08
Bannlyst
Försörjningsstöd är till för att hjälpa när man inte har pengar nog själv till livets nödtorft.

Försörjningstödet består av skattemedel som arbetande människor och företag betalat in.

Man måste bidra till sin egen försörjning i den mån man kan (rätt självklart).

Så det är inte ok att belasta samhället när du har pengar, tänk på att det är en bra trygghet med försörjningsstöd. Redovisa dina pengar ärligt och kämpa på för att skaffa dig ett jobb så du kan leva på dina egna pengar och inte andras!
Citera
2013-06-12, 19:20
Medlem
Citat:
Motiveringen här är inte enl försörjningsplikten mot barn utan det motiveras med att det är samma hushåll och som hushåll så är man gemensamnt ansvariga för försörjningen.

Ok. Då upprepar jag:

"Som medlemmar i hushållet bör räknas
för."

Dvs att barn som föräldrarna inte är underhållskyldiga för ska inte räknas i samma hushåll som föräldrar. Det håller inte i rätten att räkna samman barnen med föräldrarna.
Citera
2013-06-13, 15:32
Medlem
gato12s avatar
Så ens skatteåterbäring räknas alltså som inkomst?

Tycker jag verkar konstigt, och fel.
Citera
2013-06-13, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gato12

Pengar som kommer in som är tillgängliga är inkomst.

Vad menar du att det skulle vara för skillnad på skatteåterbäring och sparade pengar (från föregående kalenderår)?

Det är ju EXAKT samma sak.

Att sedan de som har arbete ofta har för vana att öronmärka dessa sparpengar ( för det är det även för dem ) till att göra något roligt på sommaren är en helt annan och oväsentlig sak.

Sparade pengar ska användas upp innan man får stöd. Den principen verkar både rätt och riktig.
Citera
2013-06-13, 18:31
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gato12

Det är väl pengar du kan handla för? Varför ska dom så inte användas?
Citera
2013-06-13, 18:33
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Det är väl pengar du kan handla för? Varför ska dom så inte användas?

Har gått runt och varit glad för att ha lite pengar att kunna göra nåt kul för...typ köpa ett par springskor iaf.

men men, man ska väl inte ha det för trevligt som bidragstagare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in